Senaste nytt

Finnair storsatsar i Sverige med interkontinental trafik från Arlanda (upphör vintern 2022-2023)

lillemannen

Medlem
Om/avbokningarna känns lite som ett lotteri, minresa till BKK skall jag göra med en BC medlem vi bokade samma flyg på varsin bokningsnummer han fick ombokning på utresan jag har en resa till HEL där fortsättningen är inställd.
Om du går in på dina bokade resor. Och väljer dina resor. Får du upp olika alternativ att boka om? Så har jag gjort så det passar mig.
 

GOTBound

Medlem
Jag fick i förmiddags mail om att mina ARN-MIA/MIA-ARN flyg will unfortunately be cancelled, Finnair skrev så fint formulerat längre fram i mailet:
We are working on your travel plan and will do our best to find you an alternative flight to your destination. You will receive a separate SMS and/or email message in a couple of days about changes in your travel plan and further instructions. Thank you for your patience.

Det finns gott om alternativ genom att söka på Finnairs hemsida utan att jag ens behöver do my best ex. ARN-HEL-DFW-MIA, ännu bättre om jag får starta och sluta GOT-HEL/HEL-GOT istället för ARN-HEL/HEL-ARN, men det är rent önsketänkande då våra biljetter börjar och slutar på ARN.

Jag lutar mig tillbaka i kontorsstolen och väntar för Finnair working on your travel plan and will do our best, vad kan gå fel...

Efter ett par dagar av will do our best to find you an alternative flight to your destination fick jag idag ett mail att min flyg var inställda och inga alternativa avgångar går att uppringa. Då Finnair, vilket är helt i enighet med T&C, inte låter mig börja resan från GOT istället för ARN, från GOT det finns avgångar för mina datum som matchar Finnair metall på TATL via HEL vilket inte finns för ARN-HEL/HEL-ARN på mina datum, ger jag helt enkelt upp och begär refund istället.

Jag kommer när mitt Platinum är över om drygt två månader skriva en redogörelse i lämplig tråd för hur mitt första år som Finnair Plus Platinum har varit och om Finnair har lyckats värva över en ny lojal kund utifrån ett will do our best perspektiv.

EDIT: Faktiskt ganska trist då jag och GOTBound Jr. sett fram emot en semester tillsammans bara far och son samt att få prova Finnair business, han är 16 år så inte så länge till han vill åka på semester med pappa ;).
 
Last edited:
Vår resa till Phuket via BKK i November var inställda. Finns det nån som har lyckats med ombokning till Qatar (eller ett annat flygbolag över huvudtaget) till Asien? Vi är 2 vuxen och ett barn.
 

lillemannen

Medlem
Vår resa till Phuket via BKK i November var inställda. Finns det nån som har lyckats med ombokning till Qatar (eller ett annat flygbolag över huvudtaget) till Asien? Vi är 2 vuxen och ett barn.
Kanske inte något alternativ men kan du inte försöka få till BKK istället och sen vidare med eget flyg. Jag gjorde så med vår resa till Phuket/Krabi i november.
 
@lillemannen Absolut! Det kan man göra. Och vi kan resa med Finnair hela vägen till Phuket med 2 stopovers (istället för 1 i min original bokning) och mycket mer tid. ARN-DOH-HKT med Qatar tar bara mellan 13-16 timmar jämfört med 20-26 timmar med ny routing (ARN-HEL-BKK-HKT eller ARN-HEL-SIN-HKT) från Finnair. Min fråga var mer om nån har lyckats med att övertyga Finnair att omboka till ett annat flygbolag inom Oneworld?
 

GOTBound

Medlem
@lillemannen Absolut! Det kan man göra. Och vi kan resa med Finnair hela vägen till Phuket med 2 stopovers (istället för 1 i min original bokning) och mycket mer tid. ARN-DOH-HKT med Qatar tar bara mellan 13-16 timmar jämfört med 20-26 timmar med ny routing (ARN-HEL-BKK-HKT eller ARN-HEL-SIN-HKT) från Finnair. Min fråga var mer om nån har lyckats med att övertyga Finnair att omboka till ett annat flygbolag inom Oneworld?
Inte riktigt svar, men jag lyckades inte få Finnair att låta mig resa ut från GOT istället från ARN då det inte fanns flyg ARN-HEL, HEL-ARN för de dagarna min ursprungliga bokning, den som Finnair ställde in. GOT-HEL, HEL-GOT fanns tillgänglig, men Finnair ville inte, då pratade jag ändå med Platinum kundtjänsten.
Fotnot: då min resa var bokad ex. ARN så var dett långskott från mina sida och inget jag räknade med skulle accepteras.
 

SK989

Medlem
Efter ett par dagar av will do our best to find you an alternative flight to your destination fick jag idag ett mail att min flyg var inställda och inga alternativa avgångar går att uppringa. Då Finnair, vilket är helt i enighet med T&C, inte låter mig börja resan från GOT istället för ARN, från GOT det finns avgångar för mina datum som matchar Finnair metall på TATL via HEL vilket inte finns för ARN-HEL/HEL-ARN på mina datum, ger jag helt enkelt upp och begär refund istället.

Jag kommer när mitt Platinum är över om drygt två månader skriva en redogörelse i lämplig tråd för hur mitt första år som Finnair Plus Platinum har varit och om Finnair har lyckats värva över en ny lojal kund utifrån ett will do our best perspektiv.

EDIT: Faktiskt ganska trist då jag och GOTBound Jr. sett fram emot en semester tillsammans bara far och son samt att få prova Finnair business, han är 16 år så inte så länge till han vill åka på semester med pappa ;).
Finnair är skyldiga att boka om er enligt EU-förordning 261/2004 och om de inte har egna flyg aktuella datum är de skyldiga att boka om er till andra flygbolag i samma serviceklass. Innan du begär refund bör du påpeka det för Finnair. Det finns flera rättsfall från svenska domstolar var flygbolaget vägrat boka om till andra bolag och då har passageraren självt köpt nya biljetter som flygbolaget tvingats att ersätta om de var dyrare.
 
Finnair är skyldiga att boka om er enligt EU-förordning 261/2004 och om de inte har egna flyg aktuella datum är de skyldiga att boka om er till andra flygbolag i samma serviceklass. Innan du begär refund bör du påpeka det för Finnair. Det finns flera rättsfall från svenska domstolar var flygbolaget vägrat boka om till andra bolag och då har passageraren självt köpt nya biljetter som flygbolaget tvingats att ersätta om de var dyrare.

Finns rättsfall med resor betalda med poäng/frequent flier miles?
 
Toppen