Senaste nytt

Finnair matchar din Eurobonus status fram till 2 November 2021

Då var matchningen klar...
Jag har som sagt bokat ARN-MIA-JFK-ARN, med SAS GOT-ARN-GOT över den göteborgska-sportlovsveckan.
Min medresenär blir inte Mrs. GOTBound utan den flygvane men något flygrädde GOTBound Jr.
Tanken är att uppgradera utresan, om det går med vouchers. Detta blir i så falls GOTBound Jr's första long haul business resa. Hemresan, den korta från JFK tänker jag mig economy i nödutgångssäte, jag tror dagtid ARN-MIA ger mest för GOTBound Jr.

EDIT: Uppgradering till C gick snabbt, bara någon minut efter jag använt två vouchers på hemsidan fick jag pling i appen att uppgradering gått igenom.

Min status match gick också igenam nu. Vi reser till Miami i mars, och valde att uppgradera hemresan till C. Det var ju jättesmidigt :cool:

Försöker hetsa ett par jag känner att hoppa på det. Han Diamond och hon Gold.
Kan båda matcha på samma bokning?

eller kan Han använda sina vouchrar för att uppgradera hennes om den är separat?

EDIT: visst räcker det att utresan är direkt från stockholm, hem kan man ta via London eller Helsingfors?

För Er som har resor bokade där legs utförs av andra One World flygbolag ex. American Airlines synnerhet finns det en risk att Er nyvunna OW Emerald status inte syns i deras system. Jag spenderade, efter att försökt på AA's hemsida, en timme igår med AA's kundtjänst för att välja platser utan lyckas, de sa tillslut efter att ha pratat med sin 2nd line att min OW status inte var verifierad och att AA nu mailat OW backoffice för att bekräfta min status, vilket skulle ta 4-5 arbetsdagar.

Jag var i kontakt med Finnair på deras chatt i ett annat ärende och passade då på att fråga om detta, operatören kollade upp detta och sa att mitt medlemskap stod som inactive men att hon nu ändrat detta vilket innebär att jag nu skulle kunna välja plats hos AA.
Mycket riktigt, nu kunde jag välja Main Cabin Extra utan avgift, på just denna MIA-JFK flygning är Main Cabin Extra även Premium Economy sätena men med Main Cabin Extra service.

När det gäller British Airways fungerar OW status sömlöst då jag redan omgående efter min matchning gått igenom ändrade från BA till AY frequent flyer och kunde välja rad 1 Club Europe på en tidigare bokad resa.

EDIT: ändrade ett k till c i American.

Last edited:
Så EBD matchas mot Finnair Platinum kan man gissa. Jäkligt billigt sätt att bli OneWorld Emerald.

Hade jag inte redan varit det hos BA hade jag nog tagit dealen.

Man kan i teorin alltså boka billigaste ekonomi på dessa rutter, matcha sitt EBD till Platinum och då utnyttja 2 upgrades till business (antar att det behövs award platser för det).

Nog är det väl en bra idé i alla fall, boka några resor i ekonomi och du bör få ut mer värde än du betalar:

-Boka billigaste ekonomibiljetten och uppgradera till Business
Du får ju inte bara 2st för long-haul du får ju dessutom 4st uppgraderingsvouchers inom Europa.
Naturligtvis är det inte säkert uppgraderingen går igenom, gör den inte det så får du glädja dig åt
-gratis dryck i ekonomi - ( champagne !)
-Köper man bara en handfull ekonomibiljetter spelar det lite roll vart man krediterar dem.
Oavsett har Finnair tagit bort bränsletillägg på många rutter, går att boka med Avioser
men jag gissar att det är en bättre bättre deal att använda Finnair miles.

För Er som har resor bokade där legs utförs av andra One World flygbolag ex. American Airlines synnerhet finns det en risk att Er nyvunna OW Emerald status inte syns i deras system. Jag spenderade, efter att försökt på AA's hemsida, en timme igår med AA's kundtjänst för att välja platser utan lyckas, de sa tillslut efter att ha pratat med sin 2nd line att min OW status inte var verifierad och att AA nu mailat OW backoffice för att bekräfta min status, vilket skulle ta 4-5 arbetsdagar.

Jag var i kontakt med Finnair på deras chatt i ett annat ärende och passade då på att fråga om detta, operatören kollade upp detta och sa att mitt medlemskap stod som inactive men att hon nu ändrat detta vilket innebär att jag nu skulle kunna välja plats hos AA.
Mycket riktigt, nu kunde jag välja Main Cabin Extra utan avgift, på just denna MIA-JFK flygning är Main Cabin Extra även Premium Economy sätena men med Main Cabin Extra service.

När det gäller British Airways fungerar OW status sömlöst då jag redan omgående efter min matchning gått igenom ändrade från BA till AY frequent flyer och kunde välja rad 1 Club Europe på en tidigare bokad resa.

EDIT: ändrade ett k till c i American.
Vad bra att det löste sig tillslut. Chatt är ofta bra med Finnair tycker jag.

Toppen