Senaste nytt

Finnair försämrar växlingen av bonuspoäng till nivåpoäng

NotRyan

Medlem
Glädjande att se att bolaget gör vinst, men argumentet att någon betalar köper jag inte för HKG rutten iaf. Bättre att sälja slut BC med biljetter för 2500 EUR än att halva går tom och sen fyller man upp till 80% fullt med upgrades. De har helt enkelt inte lyckats trimma in rätt prisnivåer med sina biljetter..

Utan att gå för mycket ifrån tråden så är svaret att just HKG linjen har man mycket flyg cargo som Finnair tjänar pengar på. Innan var det nästan alltid väntetid att få skickat flygfrakt med den linjen.
Det verkar finnas ett stort sug i alla fall efter flighter till HKG, utöver AY från Helsinki så kör CX fem dagliga samt BA två dagliga från London.
 

RobHK

Medlem
Det verkar finnas ett stort sug i alla fall efter flighter till HKG, utöver AY från Helsinki så kör CX fem dagliga samt BA två dagliga från London.
Så är det, suget är enormt, så hur Finnair inte lyckas fylla sin BC visar på hur snett dom skjutit i prisnivån. Gällande frakt osv, jag hoppas att de redan är lönsamma på HKG rutten, men det skadar ju inte att vara MER lönsam. Nåja får söka jobb som prisoptimerare på Finnair..
 
Hej.
Jag är ny här så sorry om frågan är "dum" eller redan ställd.
Men kan man med tillräckligt antal poäng direkt få en business class?
Jag antar att det är billigare att köpa på sig poäng än att köpa biljetten på "vanligt sätt"?
Det jag vill komma till är tips för det billigaste sättet att skaffa en business ARN-BKK. Jag brukar åka 1 gång om år och har betalat 14k 17k och ca 20k vid bokning på finnair.com.
Den senaste biljetten för ca 20k där köpte jag först ecomony premium men fick sedan "economy-ångest" och kunde använda poäng och köpa till nya och bli uppgraderad. Men en sån "deal" verkar bara gå att göra via telefon och inte webben.

mvh
 

intuition

Medlem
Ja, du kan använda poäng till en business klass biljett. Kallas bonus-biljett eller classic award, läs mer här

Utöver ett antal poäng måste du även betala en del avgifter, så du behöver räkna på det om det verkligen är billigare att köpa poäng än att köpa biljetten direkt.


Antalet poäng som lrävs (just nu, ändras nästa år)
Skärmavbild 2023-10-22 kl. 21.20.59.png






OBS att det måste finnas platser tillgängliga i en speciell resklass och det är tyvärr glest mellan platserna. Du kan se vilken tillgång som finns genom att söka bonusbiljetter i den vanliga sök-motorn på finnair.com
 
Toppen