Senaste nytt

Finnair försämrar växlingen av bonuspoäng till nivåpoäng

intuition

Medlem
Från 2 oktober 2023 kommer Silver och Guld medlemmar inte längre att kunna växla till sig hälften av de nivåpoäng som behövs för att uppgradera till nästa nivå. Ny grund-princip blir att man bara får växla till sig hälften av vad som behövs för att behålla samma nivå man redan är på.

Silver får taket sänkt från 40 000 nivåpoäng till 15 000 nivåpoäng och Guld får taket sänkt från 75 000 till 40 000 nivåpoäng.

Växlingskursen fortsätter att vara samma, dvs 3:1

Den som alltså är Guld eller Silver medlem och har planer på att maximera bytet av bonuspoäng till nivåpoäng har en knapp månad på sig att agera.

Från och med 2 oktober 2023:
  • Basic- och Silver-medlemmar kan växla till sig upp till 15 000 nivåpoäng.
  • Gold-medlemmar kan växla till sig upp till 40 000 nivåpoäng.
  • Platinum- och Platinum Lumo-medlemmar kan växla till sig upp till 75 000 nivåpoäng.

 

AABack2ARN

Medlem
Det var väl "snällt" av Finnair att ge hugade spekulanter en månad på att verkställa en uppgradering till nästa nivå. Eller är det en baktanke att försöka få folk att växkla in så många poäng som möjligt för att minska skulden som skall överföras till Avios?
 

lillemannen

Medlem
Det var väl "snällt" av Finnair att ge hugade spekulanter en månad på att verkställa en uppgradering till nästa nivå. Eller är det en baktanke att försöka få folk att växkla in så många poäng som möjligt för att minska skulden som skall överföras till Avios?
Är det bekräftat att man kan växla ifrån Finnair till BA? Och inte bara tvärtom.
 

intuition

Medlem
De verkar onekligen ha nagelfarit programmet och putsat bort precis varenda liten grej de kan hitta. Den här ändringen har inte annonserats mer än att hemsidan ändrades. Eftersom de väldigt nyligen gick ut med ett paket med ändringar, mailade alla kunder och buggde en speciell sida för info om det kan man verkligen undra om taktiken att de ändå gör små-ändringar här och där fortlöpande.

Måste säga att det är ett lite annorlunda sätt att fira flygbolagets 100-års-dag än många kunder hade tänkt sig...
 

RobHK

Medlem
Dom måste ju drämma till med åtminstone en monster-promotion på sitt 100 års firande? Jag menar SAS kör Friends and Family minst en gång per år med super-priser.

Har diskuterat mycket med brorsan hur Finnair verkar totalt gå bort sig i prissättningen på business class biljetter, åtminstone till HKG. Ingen vill flyga rutten via Hinki till samma pris som andra bolags BC priser. När jag flög i somras var det mängder med lediga säten i BC åt båda hållen, sen fylldes det på med massa uppgrades (inkl mig själv). Sommaren brukar normalt planen gå knök fulla ifrån HKG till Europa, en ledig stol i hela planet är typ ovanligt innan Covid och nu går färre flighter ifrån HKG än tidigare. Det går inte att ta 3500-4000 euro för att flyga BC via Hinki om man egentligen ska till London eller liknande. Är uppriktigt oroad att Finnair tappat de på riktigt, vore tråkigt att tappa flighterna till HKG..
 

lillemannen

Medlem
Dom måste ju drämma till med åtminstone en monster-promotion på sitt 100 års firande? Jag menar SAS kör Friends and Family minst en gång per år med super-priser.

Har diskuterat mycket med brorsan hur Finnair verkar totalt gå bort sig i prissättningen på business class biljetter, åtminstone till HKG. Ingen vill flyga rutten via Hinki till samma pris som andra bolags BC priser. När jag flög i somras var det mängder med lediga säten i BC åt båda hållen, sen fylldes det på med massa uppgrades (inkl mig själv). Sommaren brukar normalt planen gå knök fulla ifrån HKG till Europa, en ledig stol i hela planet är typ ovanligt innan Covid och nu går färre flighter ifrån HKG än tidigare. Det går inte att ta 3500-4000 euro för att flyga BC via Hinki om man egentligen ska till London eller liknande. Är uppriktigt oroad att Finnair tappat de på riktigt, vore tråkigt att tappa flighterna till HKG..
Jag håller med. Men åt andra sidan går Finnair med vinst så någon betalar för detta.
 

RobHK

Medlem
Glädjande att se att bolaget gör vinst, men argumentet att någon betalar köper jag inte för HKG rutten iaf. Bättre att sälja slut BC med biljetter för 2500 EUR än att halva går tom och sen fyller man upp till 80% fullt med upgrades. De har helt enkelt inte lyckats trimma in rätt prisnivåer med sina biljetter..
 

lillemannen

Medlem
Glädjande att se att bolaget gör vinst, men argumentet att någon betalar köper jag inte för HKG rutten iaf. Bättre att sälja slut BC med biljetter för 2500 EUR än att halva går tom och sen fyller man upp till 80% fullt med upgrades. De har helt enkelt inte lyckats trimma in rätt prisnivåer med sina biljetter..
Utan att gå för mycket ifrån tråden så är svaret att just HKG linjen har man mycket flyg cargo som Finnair tjänar pengar på. Innan var det nästan alltid väntetid att få skickat flygfrakt med den linjen.
 
Toppen