Senaste nytt

Finnair 2024 börjar med avios och ändrar bonusprogrammet

intuition

Medlem
Tittar på en resa med Oneworld till USA i februari. Bäst biljett för ändamålet säljes av BA, hemresan är dock med Finnair som code share.

Kan någon komma med en klok idé på hur poängintjäningen blir på hemresan? Baserat på fare för AY-delen eller baserat på poäng (enligt ännu opublicerad lista) för en BA-flight? Jag vet att man ska undvika code share men priset är såpass bra att ett visst risktagande motiveras…
Du menar BA-codeshare på ett AY-flyg? Dvs du får en biljett utfärdad av BA, med BA flygnummer (BA marketed operated by AY?
Inom oneworld är det marketed flight som gäller, så det blir intjäning helt under BA regler.

Om du väljer att kreditera den till AY+ prgrammet kommer den att tjäna in som en BA-flight. Det blir då enligt en ännu inte publicerad tabell, baserad på miles och service-klass. Spend ska inte spela någon roll, men det har aldrig varit särskilt lönsamt att kreditera OW flyg till AY+.
 

taxvalp

Medlem
Du menar BA-codeshare på ett AY-flyg? Dvs du får en biljett utfärdad av BA, med BA flygnummer (BA marketed operated by AY?
Inom oneworld är det marketed flight som gäller, så det blir intjäning helt under BA regler.

Om du väljer att kreditera den till AY+ prgrammet kommer den att tjäna in som en BA-flight. Det blir då enligt en ännu inte publicerad tabell, baserad på miles och service-klass. Spend ska inte spela någon roll, men det har aldrig varit särskilt lönsamt att kreditera OW flyg till AY+.

Tack! Ja, just så. Marketed by BA så det borde bli som du beskriver (med reservation för ännu ej publicerad intjäningstabell).

Med tanke på att biljetten är ”billig” så skulle spend-baserad intjäning ändå förmodligen vara dålig. Biljetten går att kombinera med utresa i BA F i A-klass, som även med försämrad intjäning borde ge en hygglig poängslatt.
 

intuition

Medlem
Vouchers har utgångsdatum, det har inte poäng så generellt bränna vouchers först.

Poäng och burn -tabeller ska enligt uppgift skrivas ner med samma faktor så egentligen ska det inte spela roll om man bränner poäng nu eller efter. MEN eftersom allt är inte ännu publicerat så finns det alltid en risk att vänta med allt
 
Hur har det gått för er att göra er av med Vouchers? Jag hoppade på erbjudandet att matcha mot Diamant för något år sedan och kunde använda dom det första året. Sedan ner till guld, men har inte lyckats någon gång....Jag har i och för sig försökt på ganska populära linjer. Totalt 6 försök, alla på väntelistan och sedan nekad. Jag har dock ett sista försök men då är den Miami till Helsingfors så den blir nog svår. Jag kommer gå för guld nu, men sedan blir det svårt...
 

RobHK

Medlem
Gjorde av med en voucher på HEL - HKG linjen i somras, stod på waitlist ifrån PE till BC (så lägre värde på vouchern då den uppgraderar ifrån Eco till BC) men den gick igenom iaf, vilket va skönt då den annars hade gått ut. Själv är man nerkickad till Silver nu, men har resor bokade i 2024 så jag precis klarar guld. Det blir som jag skrev tidigare troligen sista gången då det inte finns en chans att jag spenderar så mycket att jag når guld.

Min plan är att köra Finnair fram till 2025-2026 och boka PE biljetter med väntelista till BC och på så sätt göra av med alla poäng jag köpte under Covid. Efter det byter jag troligen resemönster om inte Rysslands luftrum öppnats igen eller Finnair ändrar sin model för poäng eller har otroligt mkt lägre priser än konkurenter.
 
Hej, visst är det så att om man bokar resorna nu så kommer man få poäng och status i Avios, men till"dagens kurs" även efter programmet ändrats?
 

intuition

Medlem
Nu är det bara ca 2 veckor till de måste avisera samtliga förändringar inkl alla tabeller.
Så om man inte måste handla biljetter just nu kan man avvakta tills de visat alla korten
 
Toppen