Senaste nytt

Fick någon annans booking - please note - date change in travel plan

Poängen är, shit happens, misstag sker. Det var mänskligt, de har tagit på sig det hela. Kunde de dubbelkollat? Javisst, men vi är fortfarande bara människor.
Jag ser nog inte lika lätt på det. Såklart skulle jag inte bli sur på den enskilde anställde, men jag tycker det är rimligt att ställa högre krav än så på ett företags hantering av personuppgifter. Felet ligger på att SAS har utformat ett arbetsflöde/system där detta kan inträffa.

Sen hade jag nog inte heller orkat anmäla, mest för att lägga tid på att vara irriterad gör mig onödigt dyster, men jag ser annars inget fel med att göra det.

Nu kan det vara så att SAS själva måste rapportera personuppgiftsincidenten till data inspektionen inom 72h.

"För att det ska föreligga en rapporteringsskyldighet ska det vara troligt att den inträffade incidenten kommer att medföra en risk för den eller de enskilda som berörs."

Jag skulle säga att det i alla fall finns en teoretisk risk att måltiderna skulle kunna bytas ut till ex non-lacto-veg alternativet...........

OT om dylik fråga.
Har från Skatteverket fått underlag och inbetalningskort för en annan person. Fanns inga som helst likheter med någonting i adress eller personnummer som skulle kunna motivera att jag fick allt.
Bara att konstatera att allt kan hända.

Återvinner tråden och beskriver dagens överraskning.

Min och sonens awardresa med SAS till Island från Oslo i februari/mars berördes av en change. Tydligen har SAS ställt in flyget till KEF den 26 feb och även flyget tillbaka till OSL den 3 mars. Ombokade till utresa dagen före 06:00 med mellanlandning i CPH samt hemresa dagen efter med samma ruttning via CPH. Nåväl - tänkte sätta mig och avboka och istället flyga med annat bolag.

När jag loggar in på SAS dyker, utöver mina kända bokningar, en okänd bokning upp. Awardbokning för en person med helt annat namn, helt annat EB-nummer, helt annat e-postadress, helt annat telefonnummer.

Ska bli intressant att se hur kundjänst reagerar på det. När/om man nu kommer fram... Lång telefonkö.

När jag loggar in på SAS dyker, utöver mina kända bokningar, en okänd bokning upp. Awardbokning för en person med helt annat namn, helt annat EuroBonus-nummer, helt annat e-postadress, helt annat telefonnummer.

Ska bli intressant att se hur kundjänst reagerar på det. När/om man nu kommer fram... Lång telefonkö.
GDPR anmäl! Så slarvigt får inte ett företag vara med dina eller andras personuppgifter. Enda sättet att lära företagen detta är att se till att det kostar!

@erc har varit så för mig vid ett par tillfällen om jag minns rätt var det ca 10 år sedan, samma person och två olika bokningar fick påminnelse om incheckning o.s.v ringde SAS och SAS sa att han hade liknande Eurobonus nummer! Om jag förstod på hans resande var han norrman.
Fick tyvärr aldrig hans poäng.

Svaret från kundtjänst var att vederbörande av förmodat misstag angett mitt EB-nummer vid bokningen. Fann det en smula osannolikt då det var en awardresa... Men - kundtjänst tog tacksamt emot mitt ärende och jag ringde även den berörde och meddelade att jag under en tid har haft tillgång till vederbörandes personuppgifter. Samtalet uppskattades om än förvånat. :)

Ombokingen då? Jodå - avbokat awarden till KEF och flyger med Icelandair istället. Handläggaren gjorde ett ordentligt försök att få min award på Iclenadair istället men fick stopp från manager. Enligt uppgift.

Toppen