Senaste nytt

Fick någon annans booking - please note - date change in travel plan

Axxo

Medlem
Jag fick ett mail av angående -"DATE CHANGE in travel plan" men det är inte min bokning... Mail kommer från : SAS Customer Service <noreply@flysas.com>

I mail står bland annat följande uppgifter:

Nya flygtider
Namn på personer
Bokningsnummer

Har någon annan fått ett likande mail med någon annans bokning?

Last edited:
Jag fick ett mail av angående -"DATE CHANGE in travel plan" men det är inte min bokning... Mail kommer från : SAS Customer Service <noreply@flysas.com>

I mail står bland annat följande uppgifter:

Nya flygtider
Namn på personer
Bokingnummer
Samt lite annan information och lite ironiskt denna information:

"This e-mail (including any attached documents) is proprietary and confidential
and may contain legally privileged information. It is intended for the named
recipient(s) only. If you are not the intended recipient, you may not review,
retain, copy or distribute this message, and we kindly ask you to notify the
sender by reply e-mail immediately and delete this message from your system.
Thank you.
E-mail is susceptible to unauthorised alterations which may corrupt
the message of the e-mail. SAS Group only sends and receives e-mails on the basis that SAS Group is not liable for any unauthorised alterations."

Har någon annan fått ett likande mail med någon annans bokning?

Ska meddela SAS. Tror ni att det kan vara ett scam på något sätt?

Nu är du ju anonym här - men har du någon relativt generisk emailadress? (Läs: email som lätt kan förväxlas?)

Fick svar av SAS, verkar som det var ett mänskligt misstag. Ingen aning hur dom förväxla min mail med någon annans dock...

Det händer så här:

"Anders Andersson har fått en flygning ändrad. Av någon anledning så måste agenten som fnulat på bokningen skicka ett e-post manuellt om detta pga anledningar. Anders Andersson har adressen flygnörd snabel-a någonrandomepost.se. Din e-postadress råkar vara flygnöd@någonrandomepost.se.

Ett annat scenario kan vara att en trött agent från alla diamonds som ringer och ska boka med vouchers har en lista med alla resenärer på ett flyg framför sig som hen ska göra något med varav en av dem råkar vara över eller under dig i listan som han exporterat till excel för att systemet är så gammalt att det är svårt jobba i. Agenten har bokat om personen i fråga och ska bara copy pastea adressen och upplysa om detta. Kopierar e-postadressen från din cell istället och skickar det, utan att upptäcka sitt misstag.

Poängen är, shit happens, misstag sker. Det var mänskligt, de har tagit på sig det hela. Kunde de dubbelkollat? Javisst, men vi är fortfarande bara människor.

För några år sedan fick jag vid två olika tillfällen sms att jag kunde checka in, de var inte mina bokningar, det var inrikes i Norge vid andra sms:et kontaktade jag SAS, svaret var att vi hade liknande telefonnummer!

Inte ens godtrogna jag tror på uppgiften.

Toppen