Senaste nytt

"Familj får 30.000 för försenad semester"

Tror nog att Lufthansa kör med sina metoder där man väljer att gå till rättegång för att avskräcka kunder från att söka ersättning. Kanske billigare i längden, men det skapar inget bra intryck av flygbolaget.

Inlägg har blivit modererat av moderator

• Gilla
Reactions: Gus
Tror nog att Lufthansa kör med sina metoder där man väljer att gå till rättegång för att avskräcka kunder från att söka ersättning. Kanske billigare i längden, men det skapar inget bra intryck av flygbolaget.
Mer eller mindre gör andra flygbolag också så, så vad negativ intryck kan göra sämre affär för Lufthansa när andra alternativ är lika dåliga i den punkten?

Mer eller mindre gör andra flygbolag också så, så vad negativ intryck kan göra sämre affär för Lufthansa när andra alternativ är lika dåliga i den punkten?
Men att då framstå som bättre än andra bolag ger väl ett positivt intryck.

Jag återkommer då hellre till en "leverantör" som bemödar sig om att göra rätt för sig och kanske kan kompromissa fram en för alla parter acceptabel lösning än en leverantör som till sista kronan alltid tar strid i rätten. Eller rättare sagt, den senare "leverantören" gör inga fler affärer med mig.

Men att då framstå som bättre än andra bolag ger väl ett positivt intryck.

Jag återkommer då hellre till en "leverantör" som bemödar sig om att göra rätt för sig och kanske kan kompromissa fram en för alla parter acceptabel lösning än en leverantör som till sista kronan alltid tar strid i rätten. Eller rättare sagt, den senare "leverantören" gör inga fler affärer med mig.
Det är just det som är min poäng.
När du börjar att undvika de flygbolagen som inte sköter sig bra vid klagomål, snart har du inget flygbolag att välja.

Utfallet av en rättegång är aldrig givet så att signalera att man är villig att ta kostnaden av att dra mål till domstol kan avskräcka andra

• Gilla
Reactions: Pho
Det är just det som är min poäng.
När du börjar att undvika de flygbolagen som inte sköter sig bra vid klagomål, snart har du inget flygbolag att välja.
Ja har du rätt är det en tråkig utveckling. Jag är för dåligt insatt för att ha någon åsikt om du har rätt, men det är lite märkligt om just flygbolag ska vara så urusla på att följa "spelreglerna". I andra branscher finns det ju faktiskt aktörer som sköter sig.

Ja har du rätt är det en tråkig utveckling. Jag är för dåligt insatt för att ha någon åsikt om du har rätt, men det är lite märkligt om just flygbolag ska vara så urusla på att följa "spelreglerna". I andra branscher finns det ju faktiskt aktörer som sköter sig.

Det är nog för att hela branschen är så pressad. Lite krasst så kan man ju konstatera att EU reglerna som kan ge en möjlighet att få 600 euro för samtliga passagerare ombord vid en longhaul, inte riktigt känns som att det går ihop med att det skall finnas flygbiljetter på samma sträcka för 300 euro...
Jag vet faktiskt inte om det finns så många andra tillfällen där jag som kund kan få mer i ersättning än vad jag har lagt ut på varan?!

Å andra sidan finns det väl få branscher som ägnar sig åt t ex systematisk överbokning som en del i affärsmodellen. Reglerna finns för att det ska vara kännbart att göra just så.

Helt klart en poäng! Men jag är inte övertygad om att det är rimligt och balanserat som det är idag och det är kanske därför vi ser att det inte alltid följs...

Moderering har gjorts i tråden efter flera anmälningar på ett inlägg.
Om man kommer med grova anklagelser bör det backas upp med citat/källor/fakta, inte bara något man slänger ur sig.
Fortsätt gärna att diskutera det tråden handlar om

//Moderatorteamet

Toppen