Senaste nytt

"Familj får 30.000 för försenad semester"

En sådan här dom har väl ett högre prejudicerande värde än ett ARN-utslag?
Det vore synnerligen intressant om någon kan nosa reda på respektive parts sakframställningar.

Familjen Plogell fick rtt mot flygbolagsjtten Lufthansa | GT
Här från expressen, så står det lite längre ned i artikeln.
"Det som föll avgörande var att Michael Plogell kunde visa upp dokument på att andra plan av liknande modell kan landa vid sidvindar på 20 knop."
Om man är intresserad, så kan man väl begära ut domen, från Göteborgs tingsrätt, antar jag.
Är rätt dålig på detta, men kommer inte Lufthansa överklaga domen?

Läser man Artikeln från Expressen så står det att det var is på landningsbanan och 10 knops vindar.
Att då säga att andra plan av liknande modell kan landa med 20 knops sidvindar tycker jag personligen är irrelevant, det faktum att det är is på landningsbanan är väl något man också måste ta hänsyn till?

I övrigt blir man inte förvånad över innehållet i artikeln
"Men när de satt och väntade på planet som skulle ta familjen från Göteborg till Johannesburg kom beskedet: Planet är inställt."
Nytt för mig att Lufthansa flyger från Göteborg till Johannesburg med samma plan.

Läser man Artikeln från Expressen så står det att det var is på landningsbanan och 10 knops vindar.
Att då säga att andra plan av liknande modell kan landa med 20 knops sidvindar tycker jag personligen är irrelevant, det faktum att det är is på landningsbanan är väl något man också måste ta hänsyn till?

I övrigt blir man inte förvånad över innehållet i artikeln
"Men när de satt och väntade på planet som skulle ta familjen från Göteborg till Johannesburg kom beskedet: Planet är inställt."
Nytt för mig att Lufthansa flyger från Göteborg till Johannesburg med samma plan.

Med tanke på det sista stycket skulle jag således inte lita på informationen i det första stycket...

Är det vanligt att Lufthansa drar på sig stora rättegångskostnader för att bevisa någon poäng?
Har du något exempel på detta?
Det har varit ganska många fall där det har skett. Bland annat förra året med snubben som bokade First biljetter till Brasilien som Lufthansa fick för sig att avboka, eller Rangoon biljetterna där rättekostnaderna översteg värdet av biljetterna flera gånger om.

Det är väl självklart att alla seriösa företag går till domstol för att få rätt när de anser sig ha rätt?

Det är väl självklart att alla seriösa företag går till domstol för att få rätt när de anser sig ha rätt?
Varför då? Ibland kanske man tycker att det kostar mer än det smakar att få rätt. Om man vinner X kronor i en domstol men långsiktigt förlorar 10 X på grund av dålig publicitet och minskade intäkter, är det då självklart att gå till domstol?

Varför då? Ibland kanske man tycker att det kostar mer än det smakar att få rätt. Om man vinner X kronor i en domstol men långsiktigt förlorar 10 X på grund av dålig publicitet och minskade intäkter, är det då självklart att gå till domstol?

Möjligt men den bedömningen har de tydligen inte gjort.

Problemet är bara att just flygbolag ganska ofta har fel, men det är dyrt för dem att inte försöka skrämma bort EU261/2004-krav. 200x€600 (fullt plan med pax som skulle ha rätt till ersättning) är rätt mycket pengar och då kan det vara värt att gå till domstol och hoppas att motparten inte vågar ta risken att förlora.

De hade bedömt åt andra hållet kanske?
De som betalade riktiga priser skulle bli nöjda (om Yangonbiljetter).

Toppen