Senaste nytt

Förslag routing Japan

Emil123

Medlem
Mitt personliga tips är att strunta i Hilton med flera västerländska kedjor. Det finns massor av lokala kedjor som är roligare, billigare och bättre att bo hos.
Tar gärna emot förslag, finns ju så mycket att välja på. Är kanske värde/poäng-jagaren i mig som gärna tar Conrad. Mina datum har inte släppts ännu men priserna dagarna innan ligger på 1600 usd/natt och med poäng skulle det bli ca 370 usd/natt (med 5-natt free). Gratis frukost ger ju lite extra värde med. Men är ju rätt dyrt ändå och kanske inte helt rationellt :) Märker att jag försöker övertala mig själv att det är bästa alternativet.
 

Maja

Medlem
Kan säga att såväl Conrad Tokyo som Osaka har varit väldigt trevliga hotell. Bodde på Conrad Tokyo senast i november och bor där igen om 10 dagar. Frukosten var bättre pre Corona men är fortfarande väldigt bra! Väldigt stora och luftiga rum vilket kan kännas skönt om man har med sig barn också. Poängvärdet har varit bra för oss då vår dotter annars har räknats som en tredje vuxen och det har varit svårare att hitta boende. I ert fall så är ert barn så litet så ni klarar er på den punkten. Har dock ingen erfarenhet av inhemska hotellkedjor i Japan så kan ej komma med något tips där.
 

Treo

Medlem
Om du fortfarande är inne på Hilton/Conrad: Conrad i Osaka är bättre än det i Tokyo IMHO. Men två viktiga upplysningar till är att dels går det utmärkt att resa från Osaka till Kyoto ”över dan” och dels brukar Hilton ha rea några gånger om året. När vi var där april 2019 bokade jag i januari.
 

Emil123

Medlem
Om du fortfarande är inne på Hilton/Conrad: Conrad i Osaka är bättre än det i Tokyo IMHO. Men två viktiga upplysningar till är att dels går det utmärkt att resa från Osaka till Kyoto ”över dan” och dels brukar Hilton ha rea några gånger om året. När vi var där april 2019 bokade jag i januari.
Var det en kontant-bokning eller brukar det även vara rea för poäng? Läste att det oftast är rack-price när datumen först släpps för att ibland som du säger reas ut. Vet inte om jag vågar chansa dock :)

Tack för tips! Ja Osaka/Kyoto är inte spikat antal dagar, läst att Kyoto ska vara väldigt fint speciellt under Sakura season men även mycket dyrare så dagsturer kan vara ett alternativ. Spanar på Ryokan Seikoro i Kyoto men datumen har inte släppts ännu, om någon varit där.
 

Thornado

Medlem
Om du lyckas boka rutten via VIE-TPE med EVAs Dreamliner så kan du knappast få bättre upplevelse ombord utan att flyga First.
Flög den rutten kring påsk, och det var magiskt (flög TPE-CDG på vägen hem med deras 777 och det var fortfarande bra, men det märktes att kabinen på 777 är betydligt äldre).

När det gäller nästan 24h i Taipei och byte av flygplats där så ger ju så långt byte möjligheten att uppleva Taipei också. Ni hinner åtminstone se er omkring litegrann, äta soup dumplings på Din Tai Fung, och åka upp i Taipei 101. Eftersom ni ändå då kommer att lämna TPE för att åka in till stan så är TSA en extremt smidig flygplats att flyga ut från. Kändes litegrann som "Taipeis Bromma" - det tog 10-15 minuter med taxi från mitt hotell nära centralstationen att komma dit och snabbt igenom säkerhetskontrollen. Precis som på Bromma så är flygplatsen dock inte så spännande airside, så kom inte dit tidigare än nödvändigt.
 
Om du lyckas boka rutten via VIE-TPE med EVAs Dreamliner så kan du knappast få bättre upplevelse ombord utan att flyga First.
Flög den rutten kring påsk, och det var magiskt (flög TPE-CDG på vägen hem med deras 777 och det var fortfarande bra, men det märktes att kabinen på 777 är betydligt äldre).

När det gäller nästan 24h i Taipei och byte av flygplats där så ger ju så långt byte möjligheten att uppleva Taipei också. Ni hinner åtminstone se er omkring litegrann, äta soup dumplings på Din Tai Fung, och åka upp i Taipei 101. Eftersom ni ändå då kommer att lämna TPE för att åka in till stan så är TSA en extremt smidig flygplats att flyga ut från. Kändes litegrann som "Taipeis Bromma" - det tog 10-15 minuter med taxi från mitt hotell nära centralstationen att komma dit och snabbt igenom säkerhetskontrollen. Precis som på Bromma så är flygplatsen dock inte så spännande airside, så kom inte dit tidigare än nödvändigt.
Kan tillägga att TSA kan man komma till lätt med tunnelbana också om man vill prova deras kommunaltrafik :)
 

Emil123

Medlem
Har du kollat via USA också? Flög via ORD i höstas och det var smidigt...
Jag kikade lite på det, kanske släpps mer awards senare. Det gick bort lite p.g.a det blir två stycken 10h+ resor med infant dock är ju nuvarande route lite omständig också. Hoppas att det dyker upp lite awards med direktflyg FRA/LHR/MUC-HND/NRT närmare inpå, men vore skoj att testa Eva Air också :)
 

Emil123

Medlem
Om du lyckas boka rutten via VIE-TPE med EVAs Dreamliner så kan du knappast få bättre upplevelse ombord utan att flyga First.
Flög den rutten kring påsk, och det var magiskt (flög TPE-CDG på vägen hem med deras 777 och det var fortfarande bra, men det märktes att kabinen på 777 är betydligt äldre).

När det gäller nästan 24h i Taipei och byte av flygplats där så ger ju så långt byte möjligheten att uppleva Taipei också. Ni hinner åtminstone se er omkring litegrann, äta soup dumplings på Din Tai Fung, och åka upp i Taipei 101. Eftersom ni ändå då kommer att lämna TPE för att åka in till stan så är TSA en extremt smidig flygplats att flyga ut från. Kändes litegrann som "Taipeis Bromma" - det tog 10-15 minuter med taxi från mitt hotell nära centralstationen att komma dit och snabbt igenom säkerhetskontrollen. Precis som på Bromma så är flygplatsen dock inte så spännande airside, så kom inte dit tidigare än nödvändigt.
Låter lovande, läst mycket bra om EVA. Även om smidigare routing blir möjlig så hoppas jag iaf kunna motivera att behålla antigen dit/hemresa med dom :) Ja nu när det ändå blir en övernattning så är det ändå bra att det blev så långt, Din Tai Fung har jag sett andra rekommendera också så ska försöka få till det.
 
Toppen