Bor man på Courtyard och sedan går Water Street riktning mot Peaken så finns det nog upp emot 15-20 matställen av varierande komfortnivå innan man kommer upp till Pok Fu Lam. Jag har tre högst subjektiva lokala favoriter på höger sida. Första, direkt när man passerat De Veuax Road och efter 7-11 och fruktförsäljaren på hörnet finns ett hål i väggen med enkla sittplatser som serverar mycket goda "noodels with fried pork" för ca 35 HKD. Finns inga menyer på engelska men väl bilder på maten i fönstren. Ta med egen öl, eller drick te. Ca 75 m upp i backen innan Daby West och Queens road West finns en annan autentisk restaurang med menyer på engelska om man är gweilo. Jag gillar den, andra svenskar som har varit där delar inte min uppfattning. Beställer man ngn variant på kyckling eller "sqiud" ligger priset runt 50 HKD. Beställer man öl, för man en Blue girl. Fortsätter man sedan ca 300 m till och precis före Pok Fu Lam hittar man Bai Yi, tydligen omnämnd i någon version av Guide Michelin. Beställ "Spicy beef" och "Shreeded potatoes" som side order + de gröna bönorna. Går på ca 100 HKD. Lokalt öl finns, stängt på måndagar.
Ett annat tips. Bor man på Courtyard och ska ta sig tillbaka med taxi, så är det inte alltid taxichauffören förstår vad man menar då man säger Water Street, Marriott Courtyard. Försök med att säga: Soi Kai, Mangi Giautim, då brukar dom fatta direkt, alternativt bli förvånade att en gweilo kan lite Cantonesiska, men dom förstår på andra försöket

Alternativ börjar man med "Sai Wan" och sedan "Soi Kai" Mangi Giautim". Observera att "gi" uttalas som "gi" giro.