Senaste nytt

Förslag: Destination Hong Kong– inofficiell guide för medvetna

Överskottet och depositionen på 50 hkd återbetalas på flygplatsen när man åker hem med undantag för en administrativ avgift på 9 hkd.
Om det görs på vägen hem sista kvällen istället, blir det en perfekt slant för att betala morgonens taxiresa med, som måste betalas kontant.

Ifall man bor på t.ex. Courtyard by Marriott eller Best Western Plus (tidigare Ramada om jag inte minns helt fel) på västra sidan av centrala Hong Kong-ön så kan jag rekommendera att gå backarna upp till High Street, mellan Western Street och Center Street, för där finns ett gäng trevligt internationella restauranger som inte kräver färd "in till stan". De erbjuder dessutom en stor mängd olika craft beers från diverse lokala och internationella bryggerier. I området finns också massor med små lokala restauranger av olika "prisklass".

Ifall man bor på t.ex. Courtyard by Marriott eller Best Western Plus (tidigare Ramada om jag inte minns helt fel) på västra sidan av centrala Hong Kong-ön så kan jag rekommendera att gå backarna upp till High Street, mellan Western Street och Center Street, för där finns ett gäng trevligt internationella restauranger som inte kräver färd "in till stan". De erbjuder dessutom en stor mängd olika craft beers från diverse lokala och internationella bryggerier. I området finns också massor med små lokala restauranger av olika "prisklass".

Stämmer att det var gamla Ramada. Även om man bor på IBIS Sheung Wan är det rimligt promenadavstånd. Intressanta att se hur området har utvecklats sedan man förlängde MTR ner till Kennedy Town och som #David skriver så finns det en bra variation på restauranger.

Inlägg från: Uber eller taxi i Hong Kong? | Sida 4 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
Nu blir detta lite OT, men...
Vilken svensk operatör använder du? Tidigare har jag också köpt lokalt SIM-kort, men åtminstone Telia har nu tjänsten "Vecka Världen" som man kan aktivera och gäller i ett antal länder runt om i världen (inklusive Hong Kong, men inte mainland Kina, så tänk på det om ni skulle åka över till Shenzen). Det kostar 249 kr för en vecka och då ringer och SMSar man för samma pris som hemma, samt har 1 GB datatrafik inkluderat.
Antagligen går det att få ett lokalt SIM-kort lite billigare, men det är ganska skönt att inte behöva byta kort, och att dessutom kunna ta emot samtal och SMS på sitt vanliga nummer utan att behöva flytta kortet till en "reservtelefon" för det ändamålet.

Vet inte om andra svenska operatörer har motsvarande tjänster.
Jag väljer att svara i den här tråden för att inte blir för mycket off topic i andra tråden.

Svenskt TRE erbjuder fri surf i Hong Kong för dem som har följande TRE abonnemang i Sverige.
Det går att surfa i 3s nät i Hongkong till samma pris som hemma i Sverige.
  • 3Total 0,5-50 GB
  • 3Total 3G
  • 3Surf Bas
  • 3Surf Plus
  • 3Surf Max
  • 3Maxfart 3GB
  • 3Maxfart 30GB
Källa: Hongkong - surfa som i Sverige

Last edited:

Bor man på Courtyard och sedan går Water Street riktning mot Peaken så finns det nog upp emot 15-20 matställen av varierande komfortnivå innan man kommer upp till Pok Fu Lam. Jag har tre högst subjektiva lokala favoriter på höger sida. Första, direkt när man passerat De Veuax Road och efter 7-11 och fruktförsäljaren på hörnet finns ett hål i väggen med enkla sittplatser som serverar mycket goda "noodels with fried pork" för ca 35 HKD. Finns inga menyer på engelska men väl bilder på maten i fönstren. Ta med egen öl, eller drick te. Ca 75 m upp i backen innan Daby West och Queens road West finns en annan autentisk restaurang med menyer på engelska om man är gweilo. Jag gillar den, andra svenskar som har varit där delar inte min uppfattning. Beställer man ngn variant på kyckling eller "sqiud" ligger priset runt 50 HKD. Beställer man öl, för man en Blue girl. Fortsätter man sedan ca 300 m till och precis före Pok Fu Lam hittar man Bai Yi, tydligen omnämnd i någon version av Guide Michelin. Beställ "Spicy beef" och "Shreeded potatoes" som side order + de gröna bönorna. Går på ca 100 HKD. Lokalt öl finns, stängt på måndagar.

Ett annat tips. Bor man på Courtyard och ska ta sig tillbaka med taxi, så är det inte alltid taxichauffören förstår vad man menar då man säger Water Street, Marriott Courtyard. Försök med att säga: Soi Kai, Mangi Giautim, då brukar dom fatta direkt, alternativt bli förvånade att en gweilo kan lite Cantonesiska, men dom förstår på andra försöket:D Alternativ börjar man med "Sai Wan" och sedan "Soi Kai" Mangi Giautim". Observera att "gi" uttalas som "gi" giro.

Bor man på Courtyard och sedan går Water Street riktning mot Peaken så finns det nog upp emot 15-20 matställen av varierande komfortnivå innan man kommer upp till Pok Fu Lam. Jag har tre högst subjektiva lokala favoriter på höger sida. Första, direkt när man passerat De Veuax Road och efter 7-11 och fruktförsäljaren på hörnet finns ett hål i väggen med enkla sittplatser som serverar mycket goda "noodels with fried pork" för ca 35 HKD. Finns inga menyer på engelska men väl bilder på maten i fönstren. Ta med egen öl, eller drick te. Ca 75 m upp i backen innan Daby West och Queens road West finns en annan autentisk restaurang med menyer på engelska om man är gweilo. Jag gillar den, andra svenskar som har varit där delar inte min uppfattning. Beställer man ngn variant på kyckling eller "sqiud" ligger priset runt 50 HKD. Beställer man öl, för man en Blue girl. Fortsätter man sedan ca 300 m till och precis före Pok Fu Lam hittar man Bai Yi, tydligen omnämnd i någon version av Guide Michelin. Beställ "Spicy beef" och "Shreeded potatoes" som side order + de gröna bönorna. Går på ca 100 HKD. Lokalt öl finns, stängt på måndagar.

Ett annat tips. Bor man på Courtyard och ska ta sig tillbaka med taxi, så är det inte alltid taxichauffören förstår vad man menar då man säger Water Street, Marriott Courtyard. Försök med att säga: Soi Kai, Mangi Giautim, då brukar dom fatta direkt, alternativt bli förvånade att en gweilo kan lite Cantonesiska, men dom förstår på andra försöket:D Alternativ börjar man med "Sai Wan" och sedan "Soi Kai" Mangi Giautim". Observera att "gi" uttalas som "gi" giro.

För att citera Meatloaf 'two out of three ain't bad'! mitten restaurangen kan vi vara utan... De övriga två är klara favoriter. Senaste månaderna har high street utvecklats rejält, så är det fullt på bai yi så är det bara att ta ett varv runt kvarteret. Helt korrekt vad gäller taxi. De är bättre på byggnader än addresser.

Delar med mig med enkel recension av följande restauranger som jag besökte nu i april.

Middagar:
1. Grand Hyatt Steakhouse. Hur bra som helst, toppklass på service, viner och kött.
2. Mott 32. Snygg inredning, coolt ställe med bra service. Dim sum i världsklass. Pekinganka bra.
3. Peking Garden. Pekinganka mycket bra

Luncher:
1 Captains bar Mandarin Oriental. Hamburgare i Världsklass. Toppklass på service och local crafted Young Master öl i silverkanna med vita dukar, kul.
2. Vi besökte även ett antal lokala restauranger över lunch både på Hong Kong- sidan och Kowloon. Kanske ändå bästa behållningen med dessa. Alla vi provade var bra med spännande rätter och bra prisnivå.

Övrigt:
Frukosten på Conrad lämnade inget mer att önska, världsklass.

Jag tackar för alla tips jag har läst om i den här tråden! Jag åker till Hong Kong på fredag och ser verkligen fram mot mitt första besök i staden.
Jag har spridit ut boendet lite då jag tycker det är trevligt att testa olika hotell. Från Mandarin Oriental till Novotel.
Det blir även två nätter på Mandarin Oriental i Macau.

Behöver man ett Octopuskort per person eller kan flera personer dela på ett och samma?

Toppen