Senaste nytt

Försäkring hyrbil (självriskeliminering)

EgOscar

Medlem
Okej det tror jag att jag kan klara mig utan. Låter ju som en vettig deal för att få självriskförsäkring på hyrbilar.

Jag läste lite i villkoren för försäkringen och kom inte riktigt på några stora begränsningar och som jag tolkar det gäller den också om man hyr bil i egen stad och inte beger sig ut på någon riktig resa?
ja, korrekt uppfattat.

Jag anser att det är en väldig prisvärd/generös/omfattande försäkring, men då den just är så generös/speciell i det att den även täcker din egen bil vid resor (då krävs det övernattning) och har element av ren reseförsäkring (försenat bagage etc gäller bara Europa) så gäller det att inte feltolka dessa begränsningar.

Hyrbilsförsäkringen gäller globalt men även lokalt, kräver ej övernattning/flygresa.
 

Jannes

Medlem
den även täcker din egen bil vid resor (då krävs det övernattning)
Jag hittar inget som bekräftar eller dementerar detta, men räcker det att man sover t.ex. hos mormor/svärföräldrar/kompis? Försäkringen kräver dokumentation av övernattning ifall man gör en skadeanmälan, hur går man till väga i sådant fall? Ber släktingen skriva ett intyg?

Denna försäkring vore riktigt bra "peace-of-mind" grej då det blir en och annan bilresa per år för att besöka släktingar/vänner.
 

EgOscar

Medlem
Försäkringen kräver dokumentation av övernattning ifall man gör en skadeanmälan, hur går man till väga i sådant fall? Ber släktingen skriva ett intyg?

Detta kan man inte läsa sig fram till, kontakta dem du om detta är en dealbreaker för dig.

För de flesta är det hyrbils-självrisk-eliminering som är det mest attraktiva i denna försäkring så det är värt att ännu en gång förtydliga att för hyrbils-delen finns det inga krav på övernattning, dokumentation av nån resa.
 

Jannes

Medlem
Jag hittar inget som bekräftar eller dementerar detta, men räcker det att man sover t.ex. hos mormor/svärföräldrar/kompis? Försäkringen kräver dokumentation av övernattning ifall man gör en skadeanmälan, hur går man till väga i sådant fall? Ber släktingen skriva ett intyg?

Denna försäkring vore riktigt bra "peace-of-mind" grej då det blir en och annan bilresa per år för att besöka släktingar/vänner.
Fick svar från M:
1701860175091.png
 

xz0781

Medlem
I dessa "säga-upp-Elitekortet-tider" har jag letat efter alternativ till hyrbilsdelen på kortet. Kikat på M:s Bilresa (som jag redan har) men villkoret säger ju:
1702105072050.png

Vilket i mina ögon gör den värdelös i samband med en bilhyra när jag flyger till en ort. Visserligen påstår handläggarna på M att den gäller i alla fall men det väger nog inte så tungt när man väl står där med en skada på hyrbilen.
Jag satsar nog på Norwegiankortet (gratis) och lägger till deras hyrbilsförsäkring som gäller upp till 20.000:- och kostar 349:-/år.
 
I dessa "säga-upp-Elitekortet-tider" har jag letat efter alternativ till hyrbilsdelen på kortet. Kikat på M:s Bilresa (som jag redan har) men villkoret säger ju: Visa bifogad bild 148288
Vilket i mina ögon gör den värdelös i samband med en bilhyra när jag flyger till en ort. Visserligen påstår handläggarna på M att den gäller i alla fall men det väger nog inte så tungt när man väl står där med en skada på hyrbilen.
Jag satsar nog på Norwegiankortet (gratis) och lägger till deras hyrbilsförsäkring som gäller upp till 20.000:- och kostar 349:-/år.
Jag tolkar sista meningen i det du klippt in som att det inte är krav på övernattning för bilhyror.
 

ekf

Medlem
I dessa "säga-upp-Elitekortet-tider" har jag letat efter alternativ till hyrbilsdelen på kortet. Kikat på M:s Bilresa (som jag redan har) men villkoret säger ju: Visa bifogad bild 148288
Vilket i mina ögon gör den värdelös i samband med en bilhyra när jag flyger till en ort. Visserligen påstår handläggarna på M att den gäller i alla fall men det väger nog inte så tungt när man väl står där med en skada på hyrbilen.
Jag satsar nog på Norwegiankortet (gratis) och lägger till deras hyrbilsförsäkring som gäller upp till 20.000:- och kostar 349:-/år.
Det är ju två olika delar av försäkringen som jag förstått det. En del som gäller resa med eget fordon och en annan del som gäller hyrda fordon.. Du får läsa sista meningen i din skärmavbild.
 

xz0781

Medlem
Det är ju två olika delar av försäkringen som jag förstått det. En del som gäller resa med eget fordon och en annan del som gäller hyrda fordon.. Du får läsa sista meningen i din skärmavbild.
Jag läser och läste sista meningen. Där står att kravet om övernattning inte krävs för momentet hyrbil/självriskreducering. Vad som inte står är att kravet om samband med resa med eget fordon skulle vara undantaget för samma moment.
 

ekf

Medlem
Vad som inte står är att kravet om samband med resa med eget fordon skulle vara undantaget för samma moment.
Menar du att hyrbil ska kombineras med resa med eget fordon? Det är väl ingen som åker på resa med eget fordon för att sedan hyra en bil på resmålet? Jag tror du läser villkoren som fan läser bibeln.

Jag tycker att det är väldigt tydligt på den här sidan:


Först för resor med egen bil:
”Försäkringen gäller när du är på resa med din bil, mc eller husbil.”

Sedan för resor med hyrbil (min fetstil):
”I försäkringen finns även ett skydd för när du hyr fordon.”
 

filitrav

Medlem
Ska hjälpa en vän att beställa M Bilresa, hittar dock inte pris och var man kan beställa. Har de ändrat att man först måste bli medlem för att se pris och beställa?
 
Toppen