Senaste nytt

Förändringar i codeshare samarbeten med SAS

Jag kan hålla med om detta MEN om flygbolagen (inte bara SAS) i stället för att göra egna bokningsmotorer av halvdan kvalitet som ofta verkar begränsa utbudet till flyg med egna nummer faktiskt medgav att man kan boka de fares som de själva publicerar hos Amadeus eller Sabre där exempelvis DL, AF, KL redan är giltiga alternativ så skulle behovet av codeshare minska drastiskt.

Jag "tvingas" ibland boka codeshare med Finnair operated by Cathay (till exempel). Visst, bra att man kan göra det från Finnairs hemsida men det går därefter inte att välja stol på Cathay vare sig man använder sig av Finnair eller Cathays sidor. Incheckning sker på Cathays villkor men de accepterar inte Finnairs bokningsnummer.

Och bolagen skyller glatt på varandra när något gått snett mellan Operating carrier/marketing carrier.

Dock verkar både SkyTeam och i synnerhet oneworld vara bättre på att ge poäng enligt marketing carrier till skillnad från Star Alliance elände.
Precis, gissningsvis handlar codeshare primärt om hur pengarna fördelas vilket också gör att det kan uppstå den typ av ägandeskapsproblematik du beskriver. Som konsument (tror jag) är det ganska ointressant om det står SK eller DL som flightnummer, troligtvis är det senare bättre (bortsett från poängintjäningen möjligen).

Jag håller verkligen med dig gällande möjligheten att boka publicerade fares. De har fortfarande inte fått ordning på sökningar inom Europa heller vilket man kan tycka vore prio nu när man kan ansluta från BRA. Jag syftar alltså på 3 segments resor där man börjar på en SK (operated by BRA), mitten (ARN-AMS) kan vara både SK eller KL och sista segmentet är KL. KLM ger bättre resultat på sin sida men man borde ju kunna välja fritt.

Kanske är i fel tråd här. Men i denna bokning är utresan i AF Premium och hemresan i AF Business. Båda flygen till och från Paris blir i Ekonomi. Kan detta stämma, någon som har erfarenhet?
1752668571181.png

Kan någon igen förklara för mig VARFÖR ni blir så exalterade över nya codeshares för SAS?

Jag blir positiv eftersom det visar ett intresse och ambition att fördjupa samarbete mellan bolagen, och att det i förlängningen leder till förbättringar. Om det stannar på "codeshare-nivån" så håller jag helt med om att det inte ger några speciella fördelar.

På "den gamla goda tiden" så utnyttjade jag relativt ofta SK-codeshares på andra bolag för att få bättre flexibilitet i biljetten till rimlig kostnad. Exempelvis när Plus var en enda biljettklass som var fullt flexibel så kunde jag boka den på codeshare med Turkish och Aegean och Air Malta och få nästan halva priset jämfört med att boka direkt.

Även idag funkar det "tricket", men utbytet är mindre. Tar jag slumpvisa datum på Stockholm-Singapore så kostar en Business full-flex bokad hos SAS 43 100 SEK. Bokar man direkt hos Singapore kostar samma flyg 43 708 SEK men med en avbokningsavgift på 1921 SEK (gratis på SAS).

Toppen