Senaste nytt

Förändringar i codeshare samarbeten med SAS

Kanske mest ett sätt att ge iaf någonting till irriterade resenärer som bokar med SAS till Portugal, för att sedan upptäcka att de flyger med ett bolag utanför Sky Team?

Personligt är jag starkt emot alla codeshare-avtal där SAS säljer biljetter med ett bolag utanför alliansen (med undantag för anslutningsflyg där det korta benet utförs av detta bolag) - om SAS och bolaget inte ingår ett separat partnerskap för att ge statusförmåner till passagerare (som i fallet Singapore Airlines). Så detta kanske kan ses som ett tecken på att SAS har fått många klagomål från resenärer, och nu vill se om klagomålen minskar om man ger bonuspoäng?

På tal om detta fast ändå inte. Tänker att jag kanske kan undvika att skapa en tråd.

Har bokat genom Taps hemsida och kan välja EB eller Miles and More, är Guld och Senator. Helst vill jag samla poäng till EB, men vet någon vad som ger lounge på LIS?

- På SAS Lounge sidan står det inget om LIS: Länk
- På SkyTeam lounge finder står det ANA: Länk
- Antar då TAP är del av SA så finns det någon härlig SA/TAP lounge om jag knappar in Miles&More som Senator?

Någon med erfarenhet? Vilket program ska jag knappa in för lounge-tillgång på LIS?

På tal om detta fast ändå inte. Tänker att jag kanske kan undvika att skapa en tråd.

Har bokat genom Taps hemsida och kan välja EB eller Miles and More, är Guld och Senator. Helst vill jag samla poäng till EB, men vet någon vad som ger lounge på LIS?

- På SAS Lounge sidan står det inget om LIS: Länk
- På SkyTeam lounge finder står det ANA: Länk
- Antar då TAP är del av SA så finns det någon härlig SA/TAP lounge om jag knappar in Miles&More som Senator?

Någon med erfarenhet? Vilket program ska jag knappa in för lounge-tillgång på LIS?
Flyger du economy så du inte kommer in via biljetten? Har du möjligen Priority Pass så du kan komma in i ANA-loungen (portugisiska flygplatsbolaget, ej japanska flygbolaget) med TAP+PP? Kombinationen Star Alliance-bolag + SkyTeam-status tar dig inte in i någon lounge, i tredjepartslounger måste flygbolaget ha avtal med loungen. Du kan alltid prova att lägga in EB på biljetten och vifta med Senatorkortet i entrén till TAP-loungen och hoppas att de inte ändrar i din bokning. Fast flyger du economy blir det väl inga enorma mängder EB-poäng ändå?

TAPs lounge på LIS är helt OK (den bemannade baren brukar vara mest populär) men inte fantastisk, och ibland något överfull med folk. Har inte behövt kolla in ANA-loungen på LIS.

Toppen