Senaste nytt

Förändringar i codeshare samarbeten med SAS

Intressant, undrar varför? Är det någon som sett något om en ny codeshare-överenskommelse mellan SAS och TAP? (Det kan väl knappast vara för att AF-KLM är spekulant på att köpa TAP, för de är inte ensam spekulant och försäljningen verkar regelbundet skjutas upp.)

Inte ett så "djupt" partnersamarbete eftersom det enbart är bonuspoäng som tjänas in (även om antalet poäng ser rätt bra ut) och inget nämnt om några statusförmåner.

TAPs eget bonusprogram har istället info om att SAS upphörde att vara en partner när de lämnade Star Alliance 1 sep 2024, d.v.s. inga nyheter om partnerskap har dykt upp där:

Kanske mest ett sätt att ge iaf någonting till irriterade resenärer som bokar med SAS till Portugal, för att sedan upptäcka att de flyger med ett bolag utanför Sky Team?

Personligt är jag starkt emot alla codeshare-avtal där SAS säljer biljetter med ett bolag utanför alliansen (med undantag för anslutningsflyg där det korta benet utförs av detta bolag) - om SAS och bolaget inte ingår ett separat partnerskap för att ge statusförmåner till passagerare (som i fallet Singapore Airlines). Så detta kanske kan ses som ett tecken på att SAS har fått många klagomål från resenärer, och nu vill se om klagomålen minskar om man ger bonuspoäng?
 
Kanske mest ett sätt att ge iaf någonting till irriterade resenärer som bokar med SAS till Portugal, för att sedan upptäcka att de flyger med ett bolag utanför Sky Team?

Personligt är jag starkt emot alla codeshare-avtal där SAS säljer biljetter med ett bolag utanför alliansen (med undantag för anslutningsflyg där det korta benet utförs av detta bolag) - om SAS och bolaget inte ingår ett separat partnerskap för att ge statusförmåner till passagerare (som i fallet Singapore Airlines). Så detta kanske kan ses som ett tecken på att SAS har fått många klagomål från resenärer, och nu vill se om klagomålen minskar om man ger bonuspoäng?
Nej, det har bara med SAS nya blivande moderbolags intressen i TAP.
 
"The following booking classes are not eligible for EuroBonus points on TAP Air Portugal flights: R, N, F, X, I"

Någon som vet om TAPs "Discount" är någon av dessa?
 
"The following booking classes are not eligible for EuroBonus points on TAP Air Portugal flights: R, N, F, X, I"

Någon som vet om TAPs "Discount" är någon av dessa?
X och I är väl awards.

För övrigt är det *färre* exclusions än tex miles and more har för tap. Där tjänar man noll på A, F, I, N, P, R, X.

För att återgå till din fråga så har i åtminstone något läge N varit deep discount på tap. Men det var många år sedan, så jag vet inte om det fortfarande gäller i deras nuvarande setup.
 
Kan någon igen förklara för mig VARFÖR ni blir så exalterade över nya codeshares för SAS?

Är det många härinne som tvingas flyga med SAS-kodade biljetter?
Ger det bättre statusfördelar om det står ett SK-nummer på Aeromexico-flighten?
Får ni ta mer baggage?
Mer poäng?
Bättre lounger?
Fler uppgraderingar?
Bättre priser?

I mitt tycke har möjligheterna till anslutningsflyg i (exempelvis) USA snarare blivit sämre efter codeshare med Delta införts eftersom hemsidan nu bara kan hantera de fåtal flyg som har SK-nummer. Enda fördelen jag ser är att det borde gå att boka lite mer destinationer på sas.se - men det är ju mest ett resultat av flygbolagens dåliga hemsidor när det kommer till flyg utanför det egna bolaget.
 
I mitt tycke har möjligheterna till anslutningsflyg i (exempelvis) USA snarare blivit sämre efter codeshare med Delta införts eftersom hemsidan nu bara kan hantera de fåtal flyg som har SK-nummer. Enda fördelen jag ser är att det borde gå att boka lite mer destinationer på sas.se - men det är ju mest ett resultat av flygbolagens dåliga hemsidor när det kommer till flyg utanför det egna bolaget.

Jag har ytterst sällan nyttjat codeshare men en fördel jag kan se är att man kan använda SAS voucher för att betala resan (indirekt av att man kan boka på SAS.se).
 
Kan någon igen förklara för mig VARFÖR ni blir så exalterade över nya codeshares för SAS?

Enda fördelen jag ser är att det borde gå att boka lite mer destinationer på sas.se
Det är väl precis det som är grejen. Att man kan boka fler destinationer utan att behöva gå via en OTA eller köpa separata biljetter. Men i slutändan handlar allt om vilka Fares som publiceras och som dyker upp i sökningar på hemsidan. Code share handlar väl mest om att chanserna ökar för att dessa dyker upp.

Jag tycker överlag att det funkar bra till städer i USA även om det säkert borde komma upp fler alternativ. Det jag inte kan förstå är exempelvis med korean där man kan få upp CPH-HND-ICN men inte exempelvis CPH-ICN-PVG. Att SAS inte löst en alternativ väg till Kina är för mig ofattbart.
 
Det är väl precis det som är grejen. Att man kan boka fler destinationer utan att behöva gå via en OTA eller köpa separata biljetter. Men i slutändan handlar allt om vilka Fares som publiceras och som dyker upp i sökningar på hemsidan. Code share handlar väl mest om att chanserna ökar för att dessa dyker upp.

Jag kan hålla med om detta MEN om flygbolagen (inte bara SAS) i stället för att göra egna bokningsmotorer av halvdan kvalitet som ofta verkar begränsa utbudet till flyg med egna nummer faktiskt medgav att man kan boka de fares som de själva publicerar hos Amadeus eller Sabre där exempelvis DL, AF, KL redan är giltiga alternativ så skulle behovet av codeshare minska drastiskt.

Jag "tvingas" ibland boka codeshare med Finnair operated by Cathay (till exempel). Visst, bra att man kan göra det från Finnairs hemsida men det går därefter inte att välja stol på Cathay vare sig man använder sig av Finnair eller Cathays sidor. Incheckning sker på Cathays villkor men de accepterar inte Finnairs bokningsnummer.

Och bolagen skyller glatt på varandra när något gått snett mellan Operating carrier/marketing carrier.

Dock verkar både SkyTeam och i synnerhet oneworld vara bättre på att ge poäng enligt marketing carrier till skillnad från Star Alliance elände.
 
Toppen