Senaste nytt

Förändrad intjäning och nivåer i Eurobonus

Med familjekonto så blev gårdagens mail skillnad mellan "bara" 12750 poäng kontra 34000 poäng som det var när vi bokade vårens Gran Canaria resa för familjen. Bra jobbat SAS.

<offtopic>
Detta överväger nog dagens inställda flyg från BOO till OSL på grund av blixtnedslag igår på inkommande plan... Lite synd att man kom till flygplatsen 06:44 för att få beskedet att jag inte längre är incheckad på något plan när man kunde sussat sött på hotellet. Börjar även kurra i magen nu då hotellets frukost inte var öppen och jag räknade med en frukostbox på planet, får väl gå och köpa mig något i brist på lounge...
</offtopic>

Fick nyss mail från SAS där de informerar om de nya ändringarna. Fortfarande en massa "lögner" om att man kommer tjäna mer poäng i business till USA/Asien. Det gäller ju som vi alla vet enbart för business bokade i C eller D.

Även följande info fanns med i brevet, där får man trots allt ge SAS beröm för att ge poäng utifrån vad som gällde när man bokade och inte när resan sker.

Ansök om att få poäng enligt tidigare poängtabell

Du kan ansöka om att få de antal poäng som gäller t.o.m. 31/12 2014 om du redan nu har bokat en resa för nästa år. Gäller för resor som bokats före 27 november 2014 med utresa efter 1 januari 2015. Efter avslutad resa och de nya poängen är registrerade på ditt konto, skicka ett mejl till: "guldmail-aderssen" om att få kompletterande poäng.

I det mejl sim jag fått som EBS står det inget om att få rätt antal poäng på resor som genomförs efter 1/1.

Det är nog några 100.000 som alltså inte får denna information.

"Vi på SAS vill göra det enklare för dig som flyger ofta, på så många sätt som möjligt. Därför lanserade vi nya förmåner och en helt ny medlemsnivå i våras; EuroBonus Diamant - du som är Silvermedlem får numera tillgång till Fast Track & SAS Lounger i utvalda perioder (jul och sommar). Under det senaste året har vi även gjort det möjligt för hela familjen att samla poäng gemensamt i ett familjekonto och du kan tjäna och använda poäng hos fler samarbetspartners än tidigare.

Nästa år väntar fler förändringar. För att harmonisera poängintjäningen med prisnivåerna på våra flygbiljetter kommer vi att sänka poängintjäningen för de billigaste biljetterna i SAS Go och i SAS Plus fr.o.m. 1 januari 2015. I gengäld ger vi dig fler poäng än tidigare när du flyger till/från USA och Asien i SAS Business, vi gör det lättare att bli Guld-/Diamantmedlem – och precis som tidigare kan du kvalificera dig till en högre medlemsnivå genom antal resor med SAS och/eller utvalda destinationer med Widerøe på ett år – oavsett bokningsklass eller pris på flygbiljetten"

Hälsningar från SAS EuroBonus

Jahapp. Riktigt tråkig förändring tycker jag. Jag gillar SAS, och EB-programmet gör att man försöker välja SAS till tex bologna via CPH ist för LH via frankfurt. Flyger till stor del GO, men ligger på 120-170 kilopoäng per år.

Jag förstår om det vill göra något för att minska sina kostnader, men jag blir orolig för hur detta kommer påverka dem. Svenskar som jobbar i europa och Asien/indien måste i princip alltid flyga via köpenhamn, och måste man byta så behöver man inte vara lojal, kanske M&M eller något annat program blir mer gynnsamt nu. Jag har kvalificeringsperiod till oktober och har just nu 50k poäng, så diamond kommer väl ramla in i april/maj, men sen blir det nog att byta program tror jag.

...eller så blir det nya amex vid 80kpoäng så soft landing till guld 2017 är säkrad, och sen nåt annat. Med den totalt anonyma diamantnivån finns ingen fördel att nå den istället för guld.

Hoppas de nu börjar med någon av de efterlngtade förändringarna till diamond. 2-4 uppgraderingsvouchers per 100000 poäng tror jag skulle vara en bra sak och kanske rädda kvar oss surgubbar.

Zonindelningen känns nog tråkigast. lk, 4kpoints till bologna i Plus var väl att ta i, men att ha åtm två zoner vore ju rimligt.

Jag tror att sas kommer förlora FF på detta sätt.

En till faktor är att Diamantnivån blir ännu sämre nu. 30% bonusen blir klart mindre värd.

"Best Availbility" som förut gav bra med poäng ger nu mycket sämre value då man inte kan alls kompensera de högre poängpriserna med en kickback på poängen då dom resorna var poänggrundande.

En till faktor är att Diamantnivån blir ännu sämre nu. 30% bonusen blir klart mindre värd.

"Best Availbility" som förut gav bra med poäng ger nu mycket sämre value då man inte kan alls kompensera de högre poängpriserna med en kickback på poängen då dom resorna var poänggrundande.

Dessutom har man höjt priset för Best Availability, så med 30% rabatt ger det ett ökat pris på 7000 poäng T/R i C till USA.

Toppen