Senaste nytt

Förändrad intjäning och nivåer i Eurobonus

De ständiga ändringarna hit och dit tycker jag är det som verkligen är irriterande.
Ja det är ju tvära kast hos EB programmet, vilket gör det svårt att hänga med. Bygga en bra bonusstruktur är ju ett långtidsprojekt för en med bara normalmängd resor.

I dokumentaren SAS – från succé till kris berättade Jan Carlzon (tror jag) att det var olika sätt att tänka på mellan tre olika länders anställda/ledningar.
http://www.businessclass.se/forum/threads/tv-tips-28-november-sas-–-från-succé-till-kris.14362/
SAS – från succé till kris | SVT.se

Svenskarna tar längre tid att bestämma sig men sedan ändrar man inte när man har väl beslutat.
Norrmänn däremot försöker att ha en riktning även om alla inte är eniga och ändrar/anpassar det efteråt om saken inte har gått bra.
När det gäller om danskarna kommer jag inte ihåg vad han sa men jag vet att de brukar att ha fackmöte då och då. ;)

Med tanke på att det ändras hit och dit, skulle jag gissa att SAS kör en norsk affärsmodell just nu?

Som det har resonerats tidigare i tråden så är ju hög intjäning av baspoäng en omedelbar kostnad och en akumulering av en långsiktig skuld.
Extrapoäng är ju en boost av kassa flöde, men samtidigt en långsiktig skuld, får se hur det blir med de mest lukrativa extrapoängs intjäningarna.
Coop-Betalo, viss shopping, hyrbilserbjudande mm mm.. måste ju göra att det formligen sprutar ut poäng.

Den här dimensionen har berörts ytligt i några inlägg, men förtjänar ett längre resonemang. Om SAS nu börjar sälja stora mängder poäng via partners, och samtidigt drar ner på sin egen utdelning, hur påverkar det programmet i stort? Eller för att vända lite på frågan: vad ställer Coop för motkrav mot SAS för de poäng man köper därifrån åt sina kunder?

Nu börjar jag spekulera lite fritt, men om programmet drabbas av inflation, med höjda priser och låg tillgänglighet för awards, så skulle Coops kunder rikta sitt missnöje mot Coop. Eftersom ledningen för Coop knappast är några noviser (nåja), måste man rimligtvis ha "säkrat upp" någon form av värde för de poäng som man köper av SAS. Hur tror ni att ett sådant avtal kan se ut? Vad skulle ni själva ställa för krav på SAS om ni som partnerföretagare började dela ut EB-poäng som lojalitetsbonus till era kunder? Och hur mycket skulle ni vara beredda att betala? Ping till exempelvis @Senator som brukar ha kloka svar i denna typ av frågor.

Rimligtvis har ju SAS bra statistik att bygga sin modell på, helt inkompetenta kan de ju inte vara. Som Eurobonusmedlem så brukar väl en poäng jämföras med ca 10 öre, men det är ju i konsumentled. För SAS torde kostnaden för en utnyttjad poäng hos dem vara bra mycket mindre.

Ta en upgrade at gate för 15,000p go->plus på interkont. En dylik bör kosta max 100:- för SAS att leverera. (3-4 alkodryck plus skopåse plus 12:- bättre mat) Även om man lyckas bälga i sig tio småflaskor gin så landar det på under 200:- är min gissning.

Så sålänge SAS får 0.7 öre per poäng som Coop köper så är det en vinstaffär.

För bonusresor har jag ingen koll på hur mycket 80kg extra fläsk kostar att transportera i bränsle, men det är nog sällsynt att en bonusresande tar en plats som annars skulle sålts till fullpris, d v s SAS går nog oftast inte miste om en fullbetalande resenär p g a att det finns bonuspax ombord.

Den här dimensionen har berörts ytligt i några inlägg, men förtjänar ett längre resonemang. Om SAS nu börjar sälja stora mängder poäng via partners, och samtidigt drar ner på sin egen utdelning, hur påverkar det programmet i stort? Eller för att vända lite på frågan: vad ställer Coop för motkrav mot SAS för de poäng man köper därifrån åt sina kunder?

Nu börjar jag spekulera lite fritt, men om programmet drabbas av inflation, med höjda priser och låg tillgänglighet för awards, så skulle Coops kunder rikta sitt missnöje mot Coop. Eftersom ledningen för Coop knappast är några noviser (nåja), måste man rimligtvis ha "säkrat upp" någon form av värde för de poäng som man köper av SAS. Hur tror ni att ett sådant avtal kan se ut? Vad skulle ni själva ställa för krav på SAS om ni som partnerföretagare började dela ut EB-poäng som lojalitetsbonus till era kunder?

Fast jag skulle säga att det är rätt så riskfritt för Coop. De delar ju inte ut EB-poäng, utan Coop-poäng till sina kunder. Sedan finns det en möjlighet för de kunder som även är EB-medlemmar att växla poäng mellan programmen (och kan ju faktiskt vänta med att växla poäng till EB fram tills strax innan man tänkt använda dem). Det finns ju dock även en mängd andra saker som Coops kunder kan använda poängen till, så skulle deras kunder vara missnöjda med EB/SAS så lär väl främsta effekten vara att färre personer växlar Coop->EB. Märker Coops ledning en stark nedgång i detta flöde så kan det väl eventuellt vara värt för dem att överväga om de borde leta efter en annan samarbetspartner istället, men kunderna borde inte bli allför sura.

Nu tror jag inte att det är så lite som 5-10%, speciellt destinationer som Milano etc. som inte är rena turistorter. Men visst, det är troligen klart under hälften.

Min erfarenhet när jag pratat med "vanligt folk" är att i princip ingen bryr sig om poäng, dom få som bryr sig har ingen aning om hur mycket/lite dom får på en viss rutt utan ser bara saldot. Skulle vara kul att ställa sig i gate och fråga passagerare.

Du lär nog hitta en grupp som inte bryr sig och en grupp som bryr sig ganska mycket (samt såklart nördarna på detta forum som låter hela sitt liv styras av bonuspoäng ;)). I gruppen som bryr sig finns en hel del affärsresenärer och/eller medvetna privatresenärer men de utgör nog en ganska liten del trots allt.

Fast jag skulle säga att det är rätt så riskfritt för Coop. De delar ju inte ut EB-poäng, utan Coop-poäng till sina kunder. Sedan finns det en möjlighet för de kunder som även är EB-medlemmar att växla poäng mellan programmen (och kan ju faktiskt vänta med att växla poäng till EB fram tills strax innan man tänkt använda dem). Det finns ju dock även en mängd andra saker som Coops kunder kan använda poängen till, så skulle deras kunder vara missnöjda med EB/SAS så lär väl främsta effekten vara att färre personer växlar Coop->EB. Märker Coops ledning en stark nedgång i detta flöde så kan det väl eventuellt vara värt för dem att överväga om de borde leta efter en annan samarbetspartner istället, men kunderna borde inte bli allför sura.

Med hänsyn till SAS överraskande kalldusch av EB programmet så skulle jag inte överväga att vänta med att växla in Coop poängen till EB. Har man 20K så är det bara rätt över direkt, eller närmaste tiotusental över 20K. Nu finns det tur nog ett datum för en eventuell förändring av konverteringen mellan programmen så att man kan förbereda sig för kanske ännu en kalldusch.

Med hänsyn till SAS överraskande kalldusch av EB programmet så skulle jag inte överväga att vänta med att växla in Coop poängen till EB. Har man 20K så är det bara rätt över direkt, eller närmaste tiotusental över 20K. Nu finns det tur nog ett datum för en eventuell förändring av konverteringen mellan programmen så att man kan förbereda sig för kanske ännu en kalldusch.

Det beror väl dels på var man tror att nästa försämring dyker upp (i växlingskursen eller i uttagstabellerna), samt hur gärna man vill flyga för sina Coop-poäng. Om man tror att det finns en risk för en plötslig (så plötslig att man inte hinner växla Coop->EB) så är det ju förstås vettigt att växla poängen så snart som möjligt.

Om man istället är orolig för framtida försämringar i uttagstabellen och dessutom ser andra möjliga användningsområden för Coop-poäng så är det väl rimligt att spara Coop-poäng tills man vet att man behöver EB-poäng. Förändras förutsättningarna så att man inte kan eller vill använda dem för flyg så kan man då använda dem till annat.

Toppen