Senaste nytt

Förändrad intjäning och nivåer i Eurobonus

Det förs mycket bra diskussioner om varför och hur SAS agerat här just nu. Som jag ser det har man gjort ett taffligt försök att införa revenubaserad intjäning. Men man missade att basera det på biljettpriset. Istället baserade man det på zoner som är helt galet imho.

Jag gillar ändringarna. Flyger nästan bara i tjänsten inom norden (och tjänar väldigt få poäng på mitt resande). Poäng har aldrig styrt mitt val av resa. Jag kommer innan årets slut nå EBG på gamla gränsen 50 segment. Men jag kan ju ärligt säga att det är väldigt många resor mellan EBS och EBG. Kontentan är ju att det varit alltför enkelt att nå EBG på poäng och det förhoppningsvis är mer balanserat nu. Om de inte minskat intjäningen hade de behövt minska värdet EB-poängen.

Varför borde man tjäna fler poäng på flyg till Malaga än till Amsterdam om priset är detsamma? Däremot är väl kostnaden högre för SAS på Malaga än Amsterdam så bonusbiljetter "skall" vara dyrare.
Jag tycker inte att det går att likställa Malaga med Amsterdam. Visst går det att hitta väldigt billiga biljetter har oftast varit Alicante när jag tittat. I år har jag åkt 1st resa till Alicante i lågsäsong man kan nog kalla det för extended MR. ;) Den flygbiljetten kostade 2273kr och får väl räknas som billig. Tar man däremot min biljetter köpta till Spanien i mer högsäsong så kostade sommarens Malaga resa 3533kr och vinterns Las Palmas 6010kr. Då har jag ändå haft en viss flexibilitet med +-3 dagar ca. Alicante däremot var en helg i november att välja på mer eller mindre. När jag lägger ihop snittet av 6st Spanienresor hamnar de på 3801kr, detta är inte långt ifrån Swiss kampanj i Business. Tycker därför för min personliga del att jag inte kan jämföra snittpriset med att åka till Amsterdam, även om jag till viss del förstår dina argument. Alla de här resorna har varit jättebra & jag har varit nöjd med service ombord och så & det är ju inte vad vi diskuterar i tråden heller. Jag skulle vara beredd på att betala 4000-5000kr i SAS Plus om EU3 fanns kvar. Nu kanske inte de flesta resonerar så här utan de vill bara att det ska vara så billigt som möjligt, men både EBG/EBD har varit jättebra att ha på jobbresorna i billigaste GO.

Efter stor initial besvikelse anstränger jag mig för att se så nyanserat som möjligt på denna nyhet. Jag kan ha förståelse för att poängintjäningen på vissa sträckor inte alls stått i proportion till SAS intäkt. Bara begreppet "milage run" i sig hintar om att vinstförhållandet mellan SAS och passageraren inte är helt rättvist. Att vissa justeringar på sikt var nödvändiga överraskar sannolikt få.

Men jag väjer mig mot att just flygresor är det som ska generera minst poäng i ett FF-program. SAS tycks ju framhäva att det snarare är på kreditkort, matinköp, tidningsprenumerationer och shoppingportaler vi ska tjäna våra poäng. Är dock inte risken uppenbar att SAS efter EB-förändringarna blir en allt mindre intressant partner för andra företag? Varför ska Coop locka med konvertering till Eurobonuspoäng om allt färre har EB-status, eller om en bonusresa i slutändan blir så dyr att det lönar sig många gånger om att köpa den för riktiga pengar istället? Kommer ett stort företag som American Express våga fortsätta ett djupgående partnerskap med SAS om allt fler överger EB till förmån för andra program? Ett scenario där flygresor i princip inte ger några poäng, samtidigt som allt fler partners lämnar SAS är inte omöjligt att se framför sig.

Under 2014 har min lojalitet till SAS hitintills varit hundraprocentig. Precis som många andra beskrivit har jag ofta gjort mellanlandningar, väntat flera timmar extra på flygplatser och betalat högre priser, allt i syfte att få flyga SAS. Det känns inte lika självklart framgent.

Vill avslutningsvis rikta en tanke till SAS oftast fantastiska kabinpersonal, som säkert kommer få ta många jobbiga diskussioner med besvikna statusresenärer om detta framöver. Jag hoppas innerligt att åtminstone de värsta försämringarna i EB-programmet övervägs att dras tillbaka.

Har en hel del Plus biljetter bokade mellan januari - augusti 2015 där jag kommer att "förlora" en massa poäng på bara för att jag har varit ute i god tid och bokat min semester. Känns inte riktigt rätt att man plötsligt ska få så mycket sämre antal poäng. Borde få avboka samtliga biljetter utan problem så man kan boka till andra A* bolag i C klass där man får bättre poäng och service ombord. Känner mig lurad på många poäng. Att fortsätta vara EBD känns inte så lockande längre med tanke på det lilla man får jämfört med andra bolag och deras program.

oki kanon då är det bara till att avboka samtliga typ 19 Plus biljetter som jag har bokade. Trist men jag ser ingen annan utväg när man försämar så pass mkt som SAS gör....

Toppen