Senaste nytt

Förändrad intjäning och nivåer i Eurobonus

Kommunikation igen: Knut Morten Johansen, informationschef SAS: "Den justering i bonusopptjening som nå har skjedd, berører bare enkelte prisklasser. De fleste reisende med SAS vil ikke berøres av justeringen" (aftenposten.no, 28 nov). Om endast få hade berörts hade det inte varit ett problem för SAS och man hade kunnat svälja den eventuella förlusten för sin goodwill - det är klart att det berör många. Så talar den som vill bagatellisera kritiken.

@Nemo min gissning är att intäkterna per poäng/miles ligger runt 10-15 ören som säljs till extern part, medan jag gissar kostnaderna ligger mellan 1,5 - 3,0 ören. Det här är en grov kalkyl baserat på ett antal parameter som jag har haft access till under åren... Så den interna kostnaden ligger nog en del under 10 ören tror jag som du har i din kalkyl..

Om man nu ska vara konstruktiv och ge förslag: Kan man inte tänka sig att samtidigt införa en fast frekvensbonus som faktiskt gynnar återkommande resenärer? Säg t ex att man får 5000 baspoäng extra var 10:e enkelresa man gör med SAS. En sådan fast bonus skulle för mig kännas bättre än kampanjerna där man ska gissa antal resor eller andra jippon. Istället blir det förutsägbart och man kan räkna in det i förväg.

När det gäller zoner så kunde man väl ha nöjt sig med att gå från 3 till 2 inom Europa - och samtidigt gjort samma sak med tabellen för uttag av bonusresor. Enkelt. Lättfattligt. Och inte bara försämringar.

Att billigare biljetter ger färre poäng tror jag att de flesta accepterar, trots allt. Men, som skrivits tidigare, det måste jobbas in i bokningsdialogen att man enkelt kan se och välja nivå.

Kommunikation igen: Knut Morten Johansen, informationschef SAS: "Den justering i bonusopptjening som nå har skjedd, berører bare enkelte prisklasser. De fleste reisende med SAS vil ikke berøres av justeringen" (aftenposten.no, 28 nov). Om endast få hade berörts hade det inte varit ett problem för SAS och man hade kunnat svälja den eventuella förlusten för sin goodwill - det är klart att det berör många. Så talar den som vill bagatellisera kritiken.
Detta är mer irriterande än själva försämringen... bättre att hålla käften istället.
Sedan kan man undra om de gick på droger vid tidigare förändringen om den nu är så extremt ofördelaktig för dem eller så är var det en medveten strategi att locka in kunder och sedan hoppas att inte alltför många överger dem vid dem när det är dags att betala för frikostigheten.

Man kan ju se det på flera sätt eftersom alla berörs på olika sätt. För mig personligen är det ett större bakslag då jag varit frekvent och aktiv inom SAS och EB bara de senaste 2-3 åren. Jag har aldrig tagit del av de sämre EB villkor innan krisens tider som många lyfter fram att vi är tillbaka till. Likaså har jag aldrig gått in i den tidens EB system och dess rutnät. För mig blir då "försämringarna" större och mer betydande än kanske för en annan. Jag har njutit av EB under de här åren för vad den är och visst har den varit frikostig på sina håll (julkalender etc) men reser man privat så är 2500kr tor SAS+ Aten fortfarande 2500kr tor Aten oavsett månadsinkomst. förstår att det är ett vinstdrivande företag men man ska akta sig för att göra sina trogna kunder förbannade (för britt o bengt på väg till mallis på arlanda bryr sig kanske knappt om poäng eller EBG och berörs således inte lika) som faktiskt är välkomna att välja andra bolag.

Jag har funderat på detta, och lite roat läst diskussionen här. Intervjun med SAS tycker jag var bra och förändringen var välmotiverad.

Jag har ingen statistik på hur många som reser norden-europa med SAS. Men jag kan bra köpa argumentet att de flesta resenärer SAS har reser inom Norden (?)och för dem har förändringen ingen stor skillnad. Jag hör till dem. För mig är förändringen ganska positiv, dvs jag kan med färre segment hålla mitt EBG eller får EBD att kännas som realism. Jo, jag kanske tjänar färre poäng men vad skall jag med dem till? Jag reser extremt sällan long-haul med SAS eller *A och då jag har familj så har jag svårt att motivera en bonusresa långt bort för mig själv.

Varför borde man tjäna fler poäng på flyg till Malaga än till Amsterdam om priset är detsamma? Däremot är väl kostnaden högre för SAS på Malaga än Amsterdam så bonusbiljetter "skall" vara dyrare.

Jag skulle gärna se möjligheten att uppgradera med poäng de få gångerna jag åker t.ex. längre bort inom Europa (typ Kroatien på sommaren). Det är det bästa med Finnair Plus, att kunna ge åt mig själv och familjen lite guldkant på sommarresan med att kunna uppgradera till Business för ett lågt antal poäng. Jag skulle gärna se motsvarande hos SAS.

Jag tycker diskussionen glömmer långt att det nu krävs färre flyg för EBG/EBD. Det måste väl ses som positivt och nu får ni/vi väl hitta på bra deals på segment runs istället för mileage runs!

Jag köper inte att SAS nu får färre statuspassagerare. Kanske färre BC medlemmar som har status, men som så ofta konstaterats så är vi ju inte riktigt normala här. För SAS tror jag inte antal statuspax förändras men antal poäng (skuld) som ges ut blir mindre. Man kan väl inte klandra ett sådant beslut ?

Toppen