Senaste nytt

Förändrad intjäning och nivåer i Eurobonus

Fast vad är det egentligen för fel på MR? Flygbolag i allmänhet vill väl att man skall flyga så ofta som möjligt och betala så mycket som möjligt för biljetten? Om man flyger till Madrid för ett viktigt affärsmöte, för att se en fotbollsmatch eller för att vända i gate spelar rimligen ingen roll?

Men som @Dr. Miles säger så är det kanske tvärtom? SAS vill att vi skall flyga så lite som möjligt och handla så mycket som möjligt på Coop istället? I så fall kommer jag börja leta efter bolag som har bättre service ombord än muffins och en påse nötter i Premium Economy. Samt samla Coop-poäng till EuroBonus och boka Awardresor med Lufthansa och United. Och då borde SAS vara nöjda och glada antar jag?

Jag sk*ter egentligen högakteliga i detta, men jag förstår inte hur SAS lyckats anställa så många okapabla i samma organisation.

Supporten kan inte leverera, ekonomerna kan inte räkna, ledningen svänger åt höger o vänster, marknadsförarna tycks inte läst de mest grundläggande av kurser, och kabinpersonalen har gått charmkurs i Sevastopol 1983.

Hur många gånger ska man behöva göra om en enda sak för att få den ens hyfsat rätt? Man kunde ju räkna ut med bakdelen att 10.000p till Sydeuropa inte skulle vara gångbart, men inte SAS.... Nu måste man kompensera marknadens mest generösa intjäning med marknadens minst generösa.

Detta är lite som om Apple skulle leverera en gigantisk 8'' skärm i en ny Iphone 7, för att i Iphone 8 ta en på 2.5''.
Den med ens grundläggande marknadskunskaper (eller åtminstone vanligt vett) skulle ju lista ut det är VÄRRE att ta bort bra saker än att alls inte instifta desamma...
Bästa sammanfattningen hittills förutom att jag personligen drabbas ganska hårt... detta förbannade hattande fram och tillbaka i allt de gör är minst sagt provocerande. Vet inte riktigt heller hur detta skall passa in deras strategi med att locka "mellanflygarna". Det började verkligen utvecklas väl åt deras håll och jag har själv sålt in EB till kompisar som är vanliga resenärer eftersom det gav ett mervärde (lounge off season, bagage osv) för dem och en ordentlig möjlighet att tjäna ihop till en resa relativt (för?) snabbt vid lojalitet. Vi som flyger väldigt ofta kom väl med på ett bananskal som uppenbarligen måste ha varit för dyrt men som sagt varför i helvete räknade de inte på detta innan de gjorde om för något år sedan????? Dessutom har siffrorna pekat åt rätt håll (åtminstone officiella) senaste åren tillsammans med förändringarna så det är inte att man undrar om det är något som inte står rätt till bakom kulisserna gällande finanserna.

Förstår dock inte alls uppståndelsen att poängen gäller när resan är och inte bokad... är väl ganska självklart och har väl allttid varit så vid sådana här förändringar? Var det samma ljud i skällan när de gjorde senaste förändringen när ekoresenärer gick från 1000 till 4000p för en 4500kr-resa tor till NY trots att resan var bokad långt innan förändringen?

Jag kommer inte att resa lika mycket med SAS nästa år, helt & hållet baserat på denna förändring av intjäning. Det senaste året har jag rest 50+ legs inkl 3st T&R longhaul. Det mesta har varit med SAS men även USDM. Mitt normala resemönster innan jag började satsa på EBG/D var ungefär 1-2st t&r till USA och 3st till Spanien och 10st t&r till Köpenhamn. Eftersom Spanien är "långt" i miles men numera väldigt dålig intjäning hos EB kan jag tänka mig att istället för att betala en dyr biljett med SAS på tider & dagar som inte riktigt var de jag tänkt från början, kan jag nu låta pris, tid & komfort styra helt. Tills dess att jag är hooked på ett annat bonusprogram d.v.s. ;)

Som läget är nu har jag EBD i ganska så exakt ett år till, efter det ett års soft landning till EBG. Så jag tänker inte ens fundera på EB status för än om 1.5år & då kanske jag har status i något annat program. Jag hade egentligen planerat att skaffa Amexkortet och på så sätt försöka behålla EBD, det går bort nu.

Förstår dock inte alls uppståndelsen att poängen gäller när resan är och inte bokad... är väl ganska självklart och har väl allttid varit så vid sådana här förändringar? Var det samma ljud i skällan när de gjorde senaste förändringen när ekoresenärer gick från 1000 till 4000p för en 4500kr-resa tor till NY trots att resan var bokad långt innan förändringen?

Det ar ju pincipen att salja nagot och sedan andra vad man levererar. Jag bryr mig inte sarskilt mycket om de 1250 poangen jag forlorar pa min bokade resa - daremot hade jag nog inte varit glad om jag suttit pa ett gang biljetter till sydeurophelt i onodan. Jag ar sa besviken pa SAS att jag funderar pa om det ar lika bra att overge dom totalt. Kommer vid nyar ligga pa 35000 EB poang sa kommer nog samla ihop till ett till EBG men sedan far vi se. Det ar ju inte direkt sa de konkurerar med service och komfort jamfort med andra bolag, eller ar det bara Norweigan och Ryan Air dom ser somkonkurrenter numera?

Varfor inte gora som t ex BA och ha 2 helt skilda poangpotter - en for status och en for utnyttjande. Fungerar ju ypperligt.
Jag skulle inte kalla det "Fungerar ypperligt" eftersom en resa i Business class till USA kan ge British Airways Executive Silver (oneworld Sapphire; motsvarar ungefär som Star Alliance Gold) eller t o m British Airways Executive Gold (oneworld Emerald).
Inget annat bonusprogram har det så lätt (efter förängdring av Aegan Miles&Bonus går det inte att bli Star Alliance Gold med en t/r till USA).

Bättre intjäning (deras P klass ger bara 100%) blir det inte men Austrian/Lufthansa/SWISS har rabatterad Business class biljetter till Sydeuropa för från ca 4.300 SEK inkl. skatter t/r.

http://www.businessclass.se/forum/t...-r-lufthansa-group-från-4-300-sek-inkl.17443/

Tack @Dr. Miles jag ska genast kolla upp det. Jag är ganska ny inom det här med premiumflyg. Och BC är en bra skola för ny kunskap.

Kanske läge för en ny tråd? Det är nog många (inklusive undertecknad) som tänker samma sak. Läge för en "jämför"-tabell?

Det börjar kännas aktuellt. Men vi får se hur det hela utvecklas. Kanske blir det en tråd där flertalet av oss konverterar till ett annat bolag. Och är vi några hundra så kanske vi även kan sätta lite press på det nya värdbolaget :D (notera att jag är en smula ironisk).

Privatresandet till Medelhavet kanske hamnar hos något annat bolag, men det är fortfarande en droppe i havet på det stora hela.
Att göra om EU till en enda zon gör mig i det närmsta förbannad, resterande var mer eller mindre väntat; säg den lycka som varar..

Problemet för min del är att jag periodvis bor på Malta och reser privat. Min största fördel med EBG var att jag fick så pass mycket extra bagage med mig. Och nu med Europa som en zon. Så kommer jag tappa mycket intjäning på mina resor.

Kanske läge för en ny tråd? Det är nog många (inklusive undertecknad) som tänker samma sak. Läge för en "jämför"-tabell?
Det börjar kännas aktuellt. Men vi får se hur det hela utvecklas. Kanske blir det en tråd där flertalet av oss konverterar till ett annat bolag. Och är vi några hundra så kanske vi även kan sätta lite press på det nya värdbolaget :D (notera att jag är en smula ironisk).
Jag har startat en ny tråd just för att diskutera om alternativet till SAS eller SAS EuroBonus.

En ny försämring av SAS EuroBonus (fr o m 2015-JAN-01), vad är alternativet? | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor

Kul så länge det varade... I mitt resemönster som typiskt utgörs jobbresor till Lufthansa-dominerade destinationer inom EU så har jag de senaste åren ansträngt mig för att flyga SK eftersom det var så pass belönande i EB-programmet. Har lagt många timmar extra på att vänta in en SAS-avgång, flugit via CPH etc.

Känns som att incitamentet är borta, förmodligen kommer jag att flyga mer LH/LX via ZRH/FRA/MUC beroende på hur intjäningen ser ut.

Men det kanske kommer några trevliga 2x- eller 3x-baspoäng i årets julkalender! ;) (ironi)

Toppen