Senaste nytt

Följetong 2013: Följ Igorius, Agö & Eli på väg mot Flying Blue Gold (eller Platinum)

Agö

Medlem
Ja, väl hemkommen och uppackad får man väl summera den inledande delen i följetongen. För Igorius del är resan emellertid inte avslutad, långt därifrån. Han lär fortsätta att rapportera om sina vedermödor i den här tråden:

http://www.businessclass.se/flygbiljetter/8788-emergency-hjaelp-agoe-igorius-hem-fran-venedig.html

Vad kan vi då säga?

Flygmässigt

Trevliga flygningar med KLM på lördagen, väl i tid x 3 och god ekonomiservice. Schiphol är en trevlig flygplats (förutom när det snöar då) och enkel att byta på, särskilt intra-Schengen. Nu blev det bussgate AMS-VCE men kul att flyga E190 tycker jag. Jag upplever dessutom att KLM har viss komfort i sina B737:eek:r - rätt gott om benutrymme.

Marco Polo Airport i Venedig är en väldigt trevlig flygplats imo. Gott om trevliga butiker och restauranger, en fin men enkel lounge med mycket ljus och skön utsikt över plattan. Kul att ta vattentaxi från flygplatsen till hotellet. Kul att se Emirates (och även Qatar) på VCE.

022.jpg

KLM och Air France hanterade däremot inte de inställda flighterna och ombokningarna på ett särskilt bra sätt som utvecklas i tråden ovan. Att nöja sig med att skicka ut mail är nog inte tillräckligt. Nu är vi ju ständigt uppkopplade och har tillgång till mail i telefonen men ändå. Hade vi dessutom inte varit synnerligen proaktiva, med hjälp av folk från BC.se samt vänner på hemmaplan, hade vi nog sannolikt båda två fått spendera natten på CDG. Min ombokning hanterades dock smidigt av hjälpsam person på KLM och ombokningen till Swiss gick strålande även om vår tid i Venedig blev kortare än vad vi räknat med (det ösregnade ändå ;)). Detta ska givetvis rapporteras och jag kommer att kräva miles + segment enligt den ursprungliga bokningen. Kanske även lite extramiles för att tiden blev kortare. Igorius lär kräva betydligt mer...

Boende och mat

Vi bodde som sagt på Hilton Stucky Molino. Fem minuter med vattentaxi eller shuttlebåt från Markusplatsen. Internet på rummet kostar givetvis skjortan men var gratis i Executive Loungen. Fitnesscentret likaså. Frukost sov vi över. Vi hade ett OK rum med kanalutsikt.

018.jpg

Quadri var matmässigt kanske inte det bästa vi upplevt (det var nog inte en stjärnrestaurang) men det var synnerligen trevligt att babbla med Stefano m.fl. Servicen var utmärkt och vinerna på topp. Fruktansvärt dyrt men det är det ju givetvis i Venedig. Bjuder på några bilder från vår avsmakningsmeny med vit tryffel som huvudtema.

003.jpg

004.jpg

009.jpg

010.jpg

012.jpg

017.jpg

Trevligt också att Stefano ordnade en ny meny med alla viner bara för oss.

045.jpg

Poäng och segment

Just nu 2 kvalificerade flygningar och in alles 374 miles (haha). Det lär väl dubblas då efter klagomål.
 

Agö

Medlem
Uppdatering:

Air France-KLM var i vart fall snabba med att avslå min begäran om kompensation. Begäran om kreditering av poäng och segment har jag givetvis skickat direkt till Flying Blue (så har även AF-KLM klokt nog gjort) - där hyser jag större hopp enligt fetat nedan. Inte oväntat och inget jag hade några förhoppningar om men det skadar aldrig att klaga.

Dear Mr Ago,

Thank you for your message to Air France-KLM which is dated 21st January 2013. I regret to hear about the inconveniences you experienced on your recent journey on our services.

I am sorry to learn that you could not travel as planned due to weather conditions in Amsterdam on 20th January 2013. Your comments regarding the missing Flying Blue miles have been forwarded to the Flying Blue department, who will contact you directly to confirm when the miles have been added to your account.
I am sorry to learn that you experienced some difficulties trying to rebook your return flights. We try hard to ensure that our customers receive a high level of service at all times, but despite our best efforts, there are occasions when circumstances beyond our control prevent us from doing so. As you are no doubt aware, heavy snowfall caused some recent unavoidable flight delays and cancellations.

Unfortunately, our resources at airports and at our telephone service centres were stretched during this period to a point where our normal levels of customer service could not be achieved. We acknowledge that we can learn from this experience and we certainly aim to improve our service during any future period of operational disruption.

We regret that we can not offer any compensation on this occasion, as these flight disruptions were caused by extraordinary circumstances and beyond our control.

In closing, we hope to see you soon again on our flights, when I trust that we will be able to serve you to your entire satisfaction.

Yours sincerely,
X X
Customer Care Europe

Nu ska det bli intressant att se om Igorius når framgång.
 

Dr. Miles

Expert
Det där är fel inställning. Kan ett trasigt hörlursuttag ge mig €150 så borde du väl kunna få något mer än ett mail för det där.

Kanske får vi också skicka klagomålsbrev till SAS att deras Wifi onboard inte fungerade på Stockholm->Oslo och Köpenhamn->Stockholm...
 

jumbooze

Medlem
Jag klagade till LH om att de tog betalt för FlyNet för förstaklass passagerare och fick en 50 EUR check för deras worldshop
 
Toppen