Senaste nytt

Fälla sätet i plus long haul

Personligen uppskattar jag om framförvarande passagerare varnar/informerar innan sätet fälls. Det har hänt att tex flaskor har vält och datorer har kommit i kläm när någon hastigt pressat stolen maximalt bakåt. Dessutom uppskattar jag om samtliga har sätet upprätt under måltiderna.

Självklart ska ryggen inte "smällas" i botten men finns det några regler som säger att det är fel/olämpligt att vinkla bak ryggstödet för tidigt?
Det är väl om bakomvarande har en flaska/glas längst in på sin bricka som det kan vara vanligt hyfs att inte välta dessa i knät på personen genom att fälla bak utan att förvissa sig om att det är tomt.

Förtydligande: det gäller egentligen så länge skylten med säkerhetsbältet är tänd i samband med antingen start eller landning.
Och hur ska man veta det? Och hur ska någon som flyger sällan veta det? Jag har alltid antagit att den ska vara "upprätt" när CC säger det och att det i övrigt är upp till mig. Inte direkt självklart att se någon koppling mellan en "säkerhetsbälteslampa" och stolsryggens lutning.

Och hur ska man veta det? Och hur ska någon som flyger sällan veta det? Jag har alltid antagit att den ska vara "upprätt" när CC säger det och att det i övrigt är upp till mig. Inte direkt självklart att se någon koppling mellan en "säkerhetsbälteslampa" och stolsryggens lutning.

Det gäller under start och landning, på samma sätt som att säkerhetsbältet ska vara fastspänt vid start och landning. I min värld så pågår starten tills dess att skylten med säkerhetsbältet släcks första gången efter att man har startat. Starten eller landningen pågår ju rimligtvis lika länge oavsett om ser till säkerhetsbältet, stolsrygg, bord eller något annat. Det finns ju en anledning till att CC nästan alltid gör en kontroll av kabinen i samband med att skylten med säkerhetsbältet är tänd innan start samt landning och inte när som helst.

Med din logik skulle du ju få fälla ner stolen sekunden CC gått därifrån eftersom CC då ej säger till dig längre. Eller vad anser du avgör när det är ”ok”?

Toppen