Senaste nytt

Fälla sätet i plus long haul

Flög från Amsterdam till Kilimanjaro i economy för några år sedan och en tysk äldre herre "attack-fällde" helt oväntat sätet redan innan start och halvt klämde den engelske mannen bredvid mig. Engelsmannen lutade sig framåt och viskade frågade på ganska bra tyska med engelsk brytning om mannen minns vad som hände förra gången tyskar krävde "lebensraum". Då åkte stolsryggen upp, och fälldes inte en cm på hela resan. Oups.

I Plus går det utmärkt att äta även om sätet framför är nedfällt. I Go (och i de flesta Economy-produkter) blir det svårare.

Förstår inte vad han bakom klagade på. Var väl någon principgubbe, som gärna irriterar sig på otroligt små saker..

I Plus går det utmärkt att äta även om sätet framför är nedfällt. I Go (och i de flesta Economy-produkter) blir det svårare.

Förstår inte vad han bakom klagade på. Var väl någon principgubbe, som gärna irriterar sig på otroligt små saker..

Nja, om sätet framför är fällt så får det inte plats flaskor på bakre delen av brickan. Det innebär också att eventuella flaskor som står där före fällning riskerar att fällas.

Andra stycket är helt korrekt anar jag.

På långlinjer får man fälla sätet hela vägen, men inte så länge som det pågår servering.

Jag har inte haft någon framför mig i SAS Plus på long haul, men väl på Air Canada Premium Eco och där var det visst problem när man skulle äta, ty damen framför ville äta i loungeläge och även där uppstod vissa problem att placera flaskor mm längst fram på min bricka. Under färd däremot inget problem alls och eftersom man själv gärna fäller lite/fullt för att slumra lite.

Vid utfodring brukar jag dock fälla upp både för att sitta bättre och undvika problem för bakomvarande resenär.

Har för mig att det finns en Harvardartikel på ämnet, men lyckas inte hitta den just nu.

Det är egentligen inget konstigt i att utnyttja en funktion i den stol som man sitter i, det är väl snarare på det sätt som vissa gör det som är problemet. Noterade på longhaul i Plus för ett tag sedan hur en man (ja det är nästan alltid män) demonstrativt smällde sätesryggen i botten redan under stigningen och innan lampan släckts. Självklart lämnades stolen i detta läge även när personen satt upp eller lämnade stolen. Lite mer hövlighet mot medpassagerarna är kanske för mkt begärt i dagens samhälle.

Vederbörande passade även vid ett flertal tillfällen på att högt och ljudligt proklamera att denne var en mycket van resenär med stort flygintresse.

Tycker sällan att det är några problem om personen framför mig fäller ner stolen i Plus, finns gott om utrymme oavsett.

Toppen