Senaste nytt

Extra bagage som EuroBonus Gold (EBG)

Ja, det blev helt fel av mig, väldigt snurrigt så här på morgonen. Most significant carrier är den som flyger den längsta enskilda sträckan på hela bokningen. Så, man måste även se på hur returresan ser ut för att avgöra vilket bolags bagageregler som ska tillämpas.

Finns ingen retur, det är en enkelresa award. Med det sagt så kan man konstatera att det är SAS som är most significant carrier. Vad gäller då?

Finns ingen retur, det är en enkelresa award. Med det sagt så kan man konstatera att det är SAS som är most significant carrier. Vad gäller då?
Då ska SAS bagageregler gälla (1 bagage i economy, 2 bagage i business/plus samt ytterligare två bagage som EBG. Totalt 3/4 bagage á 23 kg), men då är det mycket märkligt att det står 30 kg på biljetten eftersom SAS inte tillämpar viktkonceptet för incheckat bagage. Om du ska maxa mängden bagage så bör du nog kolla med kundtjänst så att biljetten är rätt utställd med hänsyn till just bagaget.

Alltid struligt med detta, aldrig någon som har koll, och är det tillstymmelse till övervikt så blir det alltid tråkig stämning. Jag brukar inte längre ta diskussionen vid disken, utan om nödvändigt betalar jag och kontaktar kundtjänst efteråt. Jag upplever ofta att det brukar bli en form av uppvisning där någon frontline manager vill passa på att sätta någon på plats genom att läxa upp eller knacka hål på vad som helst whatever it takes, oavsett vem det nu är. Att försöka tala med dessa individer och få dem att vilja bry sig om hur det ligger till blir allt som oftast meningslöst. Senast häromveckan på Arlanda fick jag mig av SAS-personalen "förklarat" för mig att några Gold-förmåner inte gäller på Lufthansa och att det inte är någon skillnad på first, business eller economy sett till baggage allowance...och då är det ju, för den egna hälsans skull, bara att jogga vidare liksom.

Senast häromveckan på Arlanda fick jag mig av SAS-personalen "förklarat" för mig att några Gold-förmåner inte gäller på Lufthansa och att det inte är någon skillnad på first, business eller economy sett till baggage allowance...och då är det ju, för den egna hälsans skull, bara att jogga vidare liksom.
Har inte alla flygbolag kraftigt överskott av personal just nu? Se där ett uppslag till någon som kunde få nya arbetsuppgifter? Fast å andra sidan kanske då risken är att personen istället hamnar på återbetalningsavdelningen på SAS och säger nej till allt där också? :p

Då ska SAS bagageregler gälla (1 bagage i economy, 2 bagage i business/plus samt ytterligare två bagage som EBG. Totalt 3/4 bagage á 23 kg), men då är det mycket märkligt att det står 30 kg på biljetten eftersom SAS inte tillämpar viktkonceptet för incheckat bagage. Om du ska maxa mängden bagage så bör du nog kolla med kundtjänst så att biljetten är rätt utställd med hänsyn till just bagaget.

Varit i kontakt med SAS via chatten.

Då har vi fått lite klarhet i det hela. Det verkar vara Turkish Airlines som är most significant carrier här och de erbjuder 30 kg per person samt 8 kg carry-on per person. För guldmedlemmar i Star Alliance så gäller en extra väska á 20 kg. Det bekräftas också av att det står 30 kg i bokningen, annars hade det stått 23 kg om SAS bagageregler gällde.

Jag ställde också frågan: Om SAS flyger den längsta sträckan, hur kommer det sig att det är Turkish Airlines regler som gäller? Svaret som jag fick är: Oftast beror det på den som flyger längst, men ibland är det beroende på det flyg som korsar mellan IATA TC-zoner.

Hade det varit SAS som är most significant carrier så är det 1 bagage + 2 extra som gäller för guldmedlem (23 kg per bagage).

Varit i kontakt med SAS via chatten.

Då har vi fått lite klarhet i det hela. Det verkar vara Turkish Airlines som är most significant carrier här och de erbjuder 30 kg per person samt 8 kg carry-on per person. För guldmedlemmar i Star Alliance så gäller en extra väska á 20 kg. Det bekräftas också av att det står 30 kg i bokningen, annars hade det stått 23 kg om SAS bagageregler gällde.

Jag ställde också frågan: Om SAS flyger den längsta sträckan, hur kommer det sig att det är Turkish Airlines regler som gäller? Svaret som jag fick är: Oftast beror det på den som flyger längst, men ibland är det beroende på det flyg som korsar mellan IATA TC-zoner.

Hade det varit SAS som är most significant carrier så är det 1 bagage + 2 extra som gäller för guldmedlem (23 kg per bagage).

Där ser man, man lär sig något nytt varje dag.

Vet ej om det finns en bättre tråd till min fråga. Jag är EBG och har två bonusresor i business inbokade till Tokyo med swiss i maj och till Mahe, Seychellerna med ethiopian airlines i nov. På min boknings står följande på respektive bokning:

Tokyo:
- Only underseat bag (40x30x15cm) included
- 4x 0kg checked in bags

Mahe:
- only underseat bag (40x30x15 cm) included
- 6 x 0 kg checked in bags

Vad betyder detta att vanligt handbagage inte är tillåtet och incheckat bagage bara får väga 4 resp 6 kg? Blir lite förvirrad at denna skrivelse någon som vet bättre?

Vet ej om det finns en bättre tråd till min fråga. Jag är EBG och har två bonusresor i business inbokade till Tokyo med swiss i maj och till Mahe, Seychellerna med ethiopian airlines i nov. På min boknings står följande på respektive bokning:

Tokyo:
- 4x 0kg checked in bags

Mahe:

Vad betyder detta att vanligt handbagage inte är tillåtet och incheckat bagage bara får väga 4 resp 6 kg? Blir lite förvirrad at denna skrivelse någon som vet bättre?

Det där är en bugg hos sas. Flyger du I business får du ha ordentligt baggage med dig. Antal I checkade tror jag stämmer (4 på sas had för ebg) men de är 32kg och inte 0. Och du får absolut ha hand baggage. I sas egen business får du ha 2 fullstora handbagage - det kan skilja sig på partners men det är inte noll. (I business får du ju dessutom inte ha under seat - det går inte..)

Edit: problemen uppstod när de införde go Light utan hand baggage. De verkar helt ha glömt att testa andra typer av biljetter än go Light. Och dessutom vara dåliga på att fixa det...

Tokyo:
- 4x 0kg checked in bags

Mahe:

Titta hemsidan istället. Appen klarar inte av att lista det rätt.
Informationen du ser är felaktig, sas it som fungerar dåligt some vanligt.

Försökte söka på SAS hemsida men såg ingen tabell om vad som gäller för EBG och incheckat bagage om man flyger på SAS Go biljett? Go Light såg jag att inget bagage ingår oavsett status.

Toppen