Senaste nytt

Extra bagage som EuroBonus Gold (EBG)

-Är det fortfarande så att man som EBG får checka in ett bagage kostnadsfritt på United domestic både för sig själv och för andra statuslösa familjemedlemmar i samma bokning (förutsatt att man inte åker motsvarande Go LIGHT)?
Bagage för den med EBG ingår i varje fall. Vet inte om det även gäller för familjemedlemmar.

Tre frågor:

-Är det fortfarande så att man som EBG får checka in ett bagage kostnadsfritt på United domestic både för sig själv och för andra statuslösa familjemedlemmar i samma bokning (förutsatt att man inte åker motsvarande Go LIGHT)?

-Vid check-in på flygplatsen, måste man kunna visa upp ett fysiskt Star Alliance Gold Card (SAS Gold) eller räcker det med att visa dem kortet i appen? Bakgrunden till min fråga är att jag blir snart EBG men det är tveksamt om jag kommer hinna få kortet hemskickat i brevlådan innan avresa... Men jag kommer alltså vara EBG innan avresa, dock troligen utan fysiskt kort.

-Orelaterad fråga gäller loungeaccess på ORD vid ankomst. Har anslutning med Delta tyvärr (passade bäst tidsmässigt). Inkommer med SAS Business och är EBG. Har jag tillgång till någon lounge? Behöver jag ha fysiskt guldkort här också eller räcker det med appen? (Se föregående fråga).Ursäktar om OT.

Ja du kan checka in en väska gratis. Det gäller så vitt jag vet även i basic economy ("light"). Däremot gäller det inte resten av sällskapet, och har väl så vitt jag vet aldrig gjort det.

Det fungerar normalt med kortet i appen men allt blir mycket enklare om du har det fysiska kortet. Annars måste de skriva av nummer manuellt osv. Bästa är såklart om du har det i bokningen innan. Se till att lägga in det igen om den inte "fattat" att det är guld.

Och som tidigare påpekat nej, ingen lounge på ORD.

Tre frågor:

-Vid check-in på flygplatsen, måste man kunna visa upp ett fysiskt Star Alliance Gold Card (SAS Gold) eller räcker det med att visa dem kortet i appen? Bakgrunden till min fråga är att jag blir snart EBG men det är tveksamt om jag kommer hinna få kortet hemskickat i brevlådan innan avresa... Men jag kommer alltså vara EBG innan avresa, dock troligen utan fysiskt kort.

-Orelaterad fråga gäller loungeaccess på ORD vid ankomst. Har anslutning med Delta tyvärr (passade bäst tidsmässigt). Inkommer med SAS Business och är EBG. Har jag tillgång till någon lounge? Behöver jag ha fysiskt guldkort här också eller räcker det med appen? (Se föregående fråga).Ursäktar om OT.

Jag åkte med familjen 3 November 2018. Då fick alla i bokningen en extra väska, trots att bara jag var EBG. Vi fick också priobordning. Dock fick bara jag fast track.

Kortet behövs ej, det viktiga är att EBG ligger inne i boningen vid incheckningen. Uniteds incheckningsdiskar är oftast kiosker ,även för prioincheckning, så man har oftast ingen agent som kollar kortet.

Har du Amex platinum kan du få access till Delta Skyclub, om ditt delta biljettnummer börjar med 006.

Tack för alla svar. Jag får dricka öl i någon bar på ORD istället för United Club helt enkelt. Tips mottages tacksamt :). Ansluter till Delta domestic.

Om jag inte hinner få det fysiska kortet så ska jag se till att uppdatera bokningen med mitt EBG-nummer. @mha321 när du säger "skriva av numret manuellt" , vilket nummer menar du? Står det något annat nummer på kortet än mitt vanliga Eurobonusnummer med EBG prefix?

Tack för alla svar. Jag får dricka öl i någon bar på ORD istället för United Club helt enkelt. Tips mottages tacksamt :). Ansluter till Delta domestic.

Om jag inte hinner få det fysiska kortet så ska jag se till att uppdatera bokningen med mitt EBG-nummer. @mha321 när du säger "skriva av numret manuellt" , vilket nummer menar du? Står det något annat nummer på kortet än mitt vanliga Eurobonusnummer med EBG prefix?

Det är samma nummer på fysiska kortet som i appen, med EBG prefix

Samma nummer. Men har de kortet så kan de dra det i läsaren och så är de klara. Annars måste de knappa in det manuellt = tar längre tid. Och är det någon med en dålig dag så får man lite sura miner som tack...

Lånar denna tråd.

Har bokat en award med Eurobonus (CPH-ATH-IST-BGW) där det första och längsta benet är med SAS. I bokningen står det 30 kg per person men vad gäller för Eurobonus guld? Är det ett eller två extra bagage? 23 eller max 32 kg?

Lånar denna tråd.

Har bokat en award med Eurobonus (CPH-ATH-IST-BGW) där det första och längsta benet är med SAS. I bokningen står det 30 kg per person men vad gäller för Eurobonus guld? Är det ett eller två extra bagage? 23 eller max 32 kg?

Utifrån det du skriver så antar jag att sträckan ATH-IST-BGW flygs med Turkish. Eftersom totala sträckan ATH-IST-BGW är längre än CPH-ATH så gäller biljettreglerna för Turkish på hela resan (most significant carrier). Som EBG har man då rätt att ta med ytterligare 20 kg bagage, dvs du kan totalt ta med dig 50 kg, fördelat på valfritt antal väskor.

Utifrån det du skriver så antar jag att sträckan ATH-IST-BGW flygs med Turkish. Eftersom totala sträckan ATH-IST-BGW är längre än CPH-ATH så gäller biljettreglerna för Turkish på hela resan (most significant carrier). Som EBG har man då rätt att ta med ytterligare 20 kg bagage, dvs du kan totalt ta med dig 50 kg, fördelat på valfritt antal väskor.

Sorry för otydligheten.

CPH-ATH med SAS
ATH-IST med Aegean Airlines
IST-BGW med Turkish Airlines

Då borde det vara SAS som är most significant carrier?

Sorry för otydligheten.

CPH-ATH med SAS
ATH-IST med Aegean Airlines
IST-BGW med Turkish Airlines

Då borde det vara SAS som är most significant carrier?

Ja, det blev helt fel av mig, väldigt snurrigt så här på morgonen. Most significant carrier är den som flyger den längsta enskilda sträckan på hela bokningen. Så, man måste även se på hur returresan ser ut för att avgöra vilket bolags bagageregler som ska tillämpas.

Toppen