Senaste nytt

Extra bagage som EuroBonus Gold (EBG)

Inget märkligt med det, Light-biljetter och motsvarande ger rätt till noll (0) incheckat bagage. Status spelar ingen roll, numera .

Så här är SAS villkor: "* Please note that we will no longer offer free baggage benefits in SAS Go Light to EuroBonus Silver, Gold and Diamond or Star Alliance Gold members on trips from 7 May 2018."

Lufthansa har motsvarande.
Precis men nu tror jag biljetten var en Light men att bagage sedan köptes till.

Därav min förklaring och hur jag tror man sett på det.

Så här står det på Star Alliance webbsidan:

Extra Baggage Allowance
You can take an extra 20 kg (44 pounds) where the weight concept applies or an extra piece where the piece concept applies.

Some airlines do not offer this benefit on individual flights but only on connecting Star Alliance flights. Within Europe on "Light" fares offered by Lufthansa, Austrian & SWISS, "Check&Go" fares offered by Brussels Airlines and “Go light” fares offered by SAS as well as on “Seat” fares offered by Air New Zealand, the extra baggage allowance is not offered.

Det sägs ingenting om TAP, så det kan betyda att man får +1 väska även med en Light biljett där.

Så här står det på Star Alliance webbsidan:

Det sägs ingenting om TAP, så det kan betyda att man får +1 väska även med en Light biljett där.

Tack! Ska nog ringa sas o se om nån där kan ge svar! Har bokat med Aegan i sommar och när jag bokade på deras hemsida o angav mitt EB-nummer så kom det upp att jag hade rätt till en incheckad väska trots lightbiljett medan resten av min familj fick jag lägga till för! Så då verkar ju förmånen gälla i vissa bolag iaf!

Tack! Ska nog ringa sas o se om nån där kan ge svar! Har bokat med Aegan i sommar och när jag bokade på deras hemsida o angav mitt EB-nummer så kom det upp att jag hade rätt till en incheckad väska trots lightbiljett medan resten av min familj fick jag lägga till för! Så då verkar ju förmånen gälla i vissa bolag iaf!
Det är bättre att fråga TAP direkt. SAS vet inte säkert hur reglerna hos TAP är...

7259E470-B1FF-49A4-8B43-EB1010DA45E1.png

Tre frågor:

-Är det fortfarande så att man som EBG får checka in ett bagage kostnadsfritt på United domestic både för sig själv och för andra statuslösa familjemedlemmar i samma bokning (förutsatt att man inte åker motsvarande Go LIGHT)?

-Vid check-in på flygplatsen, måste man kunna visa upp ett fysiskt Star Alliance Gold Card (SAS Gold) eller räcker det med att visa dem kortet i appen? Bakgrunden till min fråga är att jag blir snart EBG men det är tveksamt om jag kommer hinna få kortet hemskickat i brevlådan innan avresa... Men jag kommer alltså vara EBG innan avresa, dock troligen utan fysiskt kort.

-Orelaterad fråga gäller loungeaccess på ORD vid ankomst. Har anslutning med Delta tyvärr (passade bäst tidsmässigt). Inkommer med SAS Business och är EBG. Har jag tillgång till någon lounge? Behöver jag ha fysiskt guldkort här också eller räcker det med appen? (Se föregående fråga).Ursäktar om OT.

-Orelaterad fråga gäller loungeaccess på ORD vid ankomst. Har anslutning med Delta tyvärr (passade bäst tidsmässigt). Inkommer med SAS Business och är EBG. Har jag tillgång till någon lounge? Behöver jag ha fysiskt guldkort här också eller räcker det med appen? (Se föregående fråga).Ursäktar om OT.
Nej, ingen lounge vid ankomst. För att få lounge när du reser Delta behöver du ett SkyTeam Elite+ och du kan då gästa en person.

Toppen