Senaste nytt

Eurobonus loyalty 3.0

mha321

Medlem
Exakt så resonerar SAS. Syftet med EB är att få befintliga kunder att resa mer, inte att premiera befintliga kunder. Införandet av FT och lounge för EBS är ett tydligt steg i den riktningen, där de som flugit in ett silverkort i tjänsten ska lockas att även boka familjens sommarsemester med SAS.
Helt klart. Och med tanke på den skandinaviska marknaden är det nog helt rätt. Dessutom har man på många sträckor näst intill monopol redan. Finns ju ingen som helst affärsmässig anledning att ge förmåner till kunder som ändå inte har något annat val... Däremot är eb ett rätt bra verktyg mot Norwegian i många fall och det är nog helt klart och rätt där fokusen ligger.
 

squeezen

Medlem
Hur fungerar det här med spend när resor bokas via 3:e part. Mitt företag använder en extern (stor) resebyrå för flyg och hotell.
Corporate fares ligger där och alla bokningar ska ske via vetktyget för att HQ ska ha koll på spend, klass du flyger, vart medarbetar har bokningar gjorda in case of emergency etc.

Kommer då jag ha spend, eller resebyrån, som ställer ut biljetten?
 

agehall

Medlem
Spend brukar räknas på "värdet" av biljetten, dvs den fare du betalar. Jag är osäker på hur bolag brukar göra, men jag misstänker att det är basefare, dvs priset utan skatter/avgifter de räknar.
 

mha321

Medlem
Spend brukar räknas på "värdet" av biljetten, dvs den fare du betalar. Jag är osäker på hur bolag brukar göra, men jag misstänker att det är basefare, dvs priset utan skatter/avgifter de räknar.
Avgifterna burkar vara inkluderade. Däremot inte skatterna.
 

squeezen

Medlem
Men kommer spend räknas på mig som resenär enligt biljetterad fare helt enkelt. Jag kommer ju inte köpa en enda biljett utan bara få den biljetterad av ABC som sedan fakturerar mitt företag.
 

seat56f

Medlem
Men kommer spend räknas på mig som resenär enligt biljetterad fare helt enkelt. Jag kommer ju inte köpa en enda biljett utan bara få den biljetterad av ABC som sedan fakturerar mitt företag.

Ja, 99% säkert så kommer bonus för alla typer av biljetter tillfalla resenärens bonuskonto och inget annat.
 

AABack2ARN

Medlem
Hur fungerar det här med spend när resor bokas via 3:e part. Mitt företag använder en extern (stor) resebyrå för flyg och hotell.
Corporate fares ligger där och alla bokningar ska ske via vetktyget för att HQ ska ha koll på spend, klass du flyger, vart medarbetar har bokningar gjorda in case of emergency etc.

Kommer då jag ha spend, eller resebyrån, som ställer ut biljetten?

Det var, har jag för mig, ett jä*la liv hos Uniteds resenärer när de införde spend-baserade intjäning eftersom många "hidden fares" (inklusive corporate fares och biljetter bokade exempelvis via stora resebyråer typ Amex) helt plötsligt uteslöts från intjäning med motivering att United inte hade tillgång till informationen. Numer tror jag det är fixat men lite osäker på hur.

American som har revenuebaserat system numer har ett antal fares som klassas som hidden och i de fallet tjänar man poäng enligt gamla systemet, dvs procent av flugen sträcka. I en del fall lönar det sig att få poäng baserat på spend och i andra fall inte. För oss som reser långt på billiga premiumbiljetter (dvs I-klass) skulle det vara en fördel att hamna i det gamla systemet, men tyvärr händer det väldigt sällan.

Både American och United inkluderar egna avgifter i intjäningen och exkluderar skatter och flygplatsavgifter. Antar att liknande gäller för Delta och andra bolag med revenubaserade bonussystem
 

Nikje

Medlem
Inte säker på att detta är rätt tråd (naturligtvis bara att flytta) men kan det vara förändring (=förbättring?) med fler award-platser på gång? Redan nu, eller efter sommaren?;)
Nedan Facebook-annons dök upp i flödet.
Med fler EuroBonus-säten till alla våra destinationer, är det nu enklare än någonsin att boka din bonusresa – oavsett vart i världen du är på väg.
upload_2018-6-27_10-22-28.png

Följer man länken More EuroBonus seats take you there | SAS står det under rubriken Hur bokar jag?: "För att boka med poäng under populära resetider rekommenderar vi att du kontrollerar tidigt. De första EuroBonus-resorna släpps 11 månader innan avresa, följt av ett stort släpp en månad senare. Vi fortsätter att släppa fler resor, så om du inte kan hitta det resmål du önskar, för poäng, rekommenderar vi att du tar en titt igen lite senare." Såvitt jag läst mig till bör "följt av ett stort släpp en månad senare." vara nytt?
 

fcx

Medlem
Inte säker på att detta är rätt tråd (naturligtvis bara att flytta) men kan det vara förändring (=förbättring?) med fler award-platser på gång? Redan nu, eller efter sommaren?;)
Nedan Facebook-annons dök upp i flödet.
Med fler EuroBonus-säten till alla våra destinationer, är det nu enklare än någonsin att boka din bonusresa – oavsett vart i världen du är på väg.
Visa bifogad bild 76987
Följer man länken More EuroBonus seats take you there | SAS står det under rubriken Hur bokar jag?: "För att boka med poäng under populära resetider rekommenderar vi att du kontrollerar tidigt. De första EuroBonus-resorna släpps 11 månader innan avresa, följt av ett stort släpp en månad senare. Vi fortsätter att släppa fler resor, så om du inte kan hitta det resmål du önskar, för poäng, rekommenderar vi att du tar en titt igen lite senare." Såvitt jag läst mig till bör "följt av ett stort släpp en månad senare." vara nytt?

Näe, det stämmer väl med den gamla tumregeln om att platser släpps 300 dagar i förväg.
 
Toppen