Senaste nytt

Eurobonus loyalty 3.0

När förändringar är på gång så verkar det alltid vara svårt med information och då spekuleras det "hej vilt" - kan det vara så att ingen på BC har insyn?

När AA och USDM skulle sammanföras så fanns det hela tiden information dels från AA/US, men också ryktes-fakta som visade sig stämma när allt var klart.

De flesta förändringar som varit de senaste åren vad gäller awards har, såvitt jag känner till, alltid meddelats i god tid och jag tänker då närmast på BA/BAEC.

Kan man spekulera i att kommande förändringar i SAS blir verkliga "enhnacements"?

När förändringar är på gång så verkar det alltid vara svårt med information och då spekuleras det "hej vilt" - kan det vara så att ingen på BC har insyn?

När AA och USDM skulle sammanföras så fanns det hela tiden information dels från AA/US, men också ryktes-fakta som visade sig stämma när allt var klart.

De flesta förändringar som varit de senaste åren vad gäller awards har, såvitt jag känner till, alltid meddelats i god tid och jag tänker då närmast på BA/BAEC.

Kan man spekulera i att kommande förändringar i SAS blir verkliga "enhnacements"?
Sedan finns det flygbolag som Delta som inte kommunicerar med sina medlemmar i förväg.
Nyligen tog de bort award chart från sin webbsida med hänvisning till att deras award är dynamisk prissatt numera.

Mycket möjligt att det är så, men tänker att jag inte har något att förlora på att testa.
Du får mer jobb med en efterregistering som med stor sannolikhet inte kommer att ge något mervärde.

Jag tror det beror på legacy-system eller liknande som togs ur bruk, istället för att bygga en temporär lösning så väntar man till de "nya" systemen är på plats.
Ja, det är min teori också. Det gamla familjekontot var nog inklämt med skohorn och när man trodde att EB 3.0 kunde vara nära förestående så jublade man och gjorde sig av med den gamla lösningen ASAP. Sedan gick det som vanligt...

Saken är ju den att även om det "såg ut" att fungera bra från vår sida, så kan det ju ha varit otroligt underhållskrävande för SAS del.

Jag ska försöka ge min bild, som är en blandning av spekulation, överanalys av intervjun med Eivind i Miami och viss förståelse för frågorna. Eivind bekräftar ju att det är problem med den nya IT-plattformen, så det är väl den enda egentliga fakta vi har att tillgå. Planen är att få den nya plattformen på plats i höst (=innan årsskiftet), men låt säga att de blir lite fel och sedan är det plötsligt julledigheter. Tillbaka från julledigheten ska man komma in i arbetet igen, men först ska man dela med sig av vad man gjort under semestern. Plötsligt är det slutet på januari och där någonstans lyckas man få den nya plattformen på plats, låt säga i början av februari. Den nya plattformen kommer, om jag tolkar Eivind rätt, inte ge en massa ny funktionalitet direkt till medlemmen utan det vi kommer känna av är stabilitet och kvalitet (e.g. inte ha samma strul med att poängöversikten försvinner, problem när vi bokar bonusresor, osv) beträffande nuvarande funktionalitet. När den lanserats kommer den behöva stabiliseras, problem som upptäcks justeras och så vidare. Sedan släpper de på ny funktionalitet (enligt hur jag tolkar Eivind), troligtvis utspritt på ett antal releaser. Vilken funktionalitet som kommer när är ju en annan fråga, men med tanke på att familjekonto redan funnits kanske (borde) den finns med relativt tidigt. Så om den nya plattformen kommer på plats i början av februari (enligt tidigare raljanta resonemang) förväntar jag mig ingen ny funktionalitet förrän någon månad efter det, säg april.

Så den nya plattformen kanske redan är på plats, men man vill inte kommunicera det eftersom nya IT-system inte direkt är superhett kommunikationsstoff. Min gissning är att vi får kommunikation först inför att de nya funktionerna ska komma till. Dock är det, i min mening, dåligt att inget kommunicerats än så länge, i alla fall till oss här på BC.se. Det har ju sedan tidigare bekräftats att olika avdelningar läser här, så om vi fortsätter visa att vi gärna mottager någon typ av statusuppdatering kanske de går ut med någon mer info!

Självklart kan ovan vara helt uppåt väggarna fel, och de kör en big bang med hela Eurobonus 3.0 redan imorgon. Men då kan vi komma överens om att glädjas åt det istället för att pajkasta mig! :oops:

Jag ser inte riktigt varför SAS skulle kommunicera något specifikt till BC bara för att vi är väldigt nyfikna och vill veta en massa. Jag antar att man använder ordinarie kanaler för att publicera nyheter eller updates om detta. I och med att det inte gått som planerat är man nog väldigt förtegen om vad det verkliga problemet är att det drar ut på tiden.

Jag ser inte riktigt varför SAS skulle kommunicera något specifikt till BC bara för att vi är väldigt nyfikna och vill veta en massa. Jag antar att man använder ordinarie kanaler för att publicera nyheter eller updates om detta. I och med att det inte gått som planerat är man nog väldigt förtegen om vad det verkliga problemet är att det drar ut på tiden.

Där är jag oenig med dig. Jag tycker tvärt om att det är otroligt viktigt att vårda sitt community, nu när de är medvetna om att det finns ett starkt sådant. Jag menar inte att vi nödvändigtvis ska få någon information om detaljer varför det är försenat utan tanken var mer något typ av livstecken. Tänk exempelvis på de öppna diskussionerna om när Landvetter skulle ta bort glasväggen, vilken bra respons det var! Lite specialbehandling för aktiva communityn tror jag gynnar varumärket. Och kommunikation i ordinarie kanaler behöver inte alltid innehålla positiva nyheter. En smakfull pudel kan också generera bra respons. Detta gäller oavsett bransch, inte specifikt oss här förstås. Men som sagt, det är min åsikt och SAS marknadsansvariga tycker uppenbarligen annorlunda.

Där är jag oenig med dig. Jag tycker tvärt om att det är otroligt viktigt att vårda sitt community, nu när de är medvetna om att det finns ett starkt sådant. Jag menar inte att vi nödvändigtvis ska få någon information om detaljer varför det är försenat utan tanken var mer något typ av livstecken. Tänk exempelvis på de öppna diskussionerna om när Landvetter skulle ta bort glasväggen, vilken bra respons det var! Lite specialbehandling för aktiva communityn tror jag gynnar varumärket. Och kommunikation i ordinarie kanaler behöver inte alltid innehålla positiva nyheter. En smakfull pudel kan också generera bra respons. Detta gäller oavsett bransch, inte specifikt oss här förstås. Men som sagt, det är min åsikt och SAS marknadsansvariga tycker uppenbarligen annorlunda.
Tror det är väldigt svårt för SAS att gå ut och säga något. Hur många företag går ut på ett internetforum och informerar om att något skitit sig totalt. På vilket sätt skulle det hjälpa oss om de visar livstecken och säger att "vi jobbar så hårt vi kan och hoppas kunna release i Q1 2017 men det kan bli senare också"?
Enligt mig är det stor skillnad på feedback på att ta bort en glasvägg jämfört med ett system som inte är tillgängligt för kunderna i tid. Om SAS vill ha feedback på vilken mat/dryck vi helst skulle se ombord eller vad vi tycker om de nya stolarna så är det kanske något som skulle kunna hamna här.

Tror det är väldigt svårt för SAS att gå ut och säga något. Hur många företag går ut på ett internetforum och informerar om att något skitit sig totalt. På vilket sätt skulle det hjälpa oss om de visar livstecken och säger att "vi jobbar så hårt vi kan och hoppas kunna release i Q1 2017 men det kan bli senare också"?
Enligt mig är det stor skillnad på feedback på att ta bort en glasvägg jämfört med ett system som inte är tillgängligt för kunderna i tid. Om SAS vill ha feedback på vilken mat/dryck vi helst skulle se ombord eller vad vi tycker om de nya stolarna så är det kanske något som skulle kunna hamna här.

Kanske inte tänkte att SAS ska informera sina kunder genom världens bästa flygforum, men har har ju sagt att det ska vara igång i slutet av sommaren. Att det då inte är igång till jul känns ju ganska dåligt. Tyvärr är det ju lite SAS MO att gå ut med info för att väcka intresse och sen händer inget. Det hade varit bättre att inte säga ngt och bara implementerat det och då informera om det.

Hur många andra brancher kan du vänta med ngt i 6 månader???

Toppen