Senaste nytt

Eurobonus Diamond-event 5/10/17 november (Oslo, Köpenhamn, Stockholm)

Jag hade ett bra snack med catering om Business kortdistans.
ARN-OSL där menade catering rutten var för kort för business service, men beslut kom "uppifrån" strax innan lansering att det ska vara, så de håller på att anpassa för att klara. Man känner att det finns en spänning mellan de som säljer rutter som business och de som ska leverera business.

Finns en lista på "action points" som ska slipa på tiderna så att de hinner bättre på korta rutter. En del smått som att meny-kortet ska förpackas på brickan på kota rutter - spar 2-3 minuter på en full business kabin.
Fortsatt otydligt vilka kriterier som gör att en rutt säljs som business men har plus-konceptet. Verkar nästan slumpmässigt. Kritik mot att CPH-SVG är "plus" togs iaf emot positivt. Och de är noga med att följa feedback som kommer in på nya business.


Plus-mackan "light snack" är på väg ut, ersättas av nytt koncept.

Justeringar pågår i menyerna, inkl att göra vissa mål mindre (de kollar aktivt "soporna" för att se vad och var det inte äts upp). Så ytterligare anpassning mot restid och ev tid på dagen).
 
100% rimligt att menykorten kommer med brickan på alla rutter kortare än typ 90 min. Och strunta i dem ifall de inte stämmer med maten.
Håller med, men tycker att det finns en vinst med att dela ut de separat när tid finnes. Det ger en öppning för FA att prata med resp kund och skapar känslan av individuell service. (Fungerar så klart inte när man är stressad och bara delar ut korten så snabbt som möjligt.)
Jag tror att de faktiskt tänkt på detta när de satte konceptet, har märkt att många crew anpassat sig till att de har möjligheten.



En purser berättade att om det var många rader i business, så la hon upp arbetet så att samtliga 4 FA började i business och sedan körde de ekonomi på den tiden som blev över. Teoretiskt ska upp till 3 rader business kunna hanteras av en FA, men det är effektivare med fler.

Överhuvudtaget känns det som pursers roll har blivit mycket viktigare iom business introducerats och att de vill verkligen prioritera servicen där, så är man smart så lämnar man bra feedback just när man ser att det fungerat bra. Tidigare har kanske ledarskapet ombord varit lite obefintligt, men nu är det där som hela stämningen sätts så iaf jag vill stärka så att fler och fler pursers går in aktivt och leder.

En spännande sak om vägen till återinförd business var att Anko sa att han egentligen inte hade med det i planerna från början. Och att när han slängde ut frågan på en evening of conversation för några år sedan så var det bara en testballong för en väldigt luddig idé. Nu är han ju bra på att sätta rätt spinn på sina uttalande, och han ville visa på att evening of conversation verkligen är ett två-vägs-samtal, men det var ändå kul att höra. Jag trodde innan att det var typ redan bestämt och han vara bara en smart marknadsförare, men det kändes äkta när han sa det.
 
Toppen