Senaste nytt

Eurobonus Conscious Traveller blir ChangeMakers

Reflektioner om SAS ChangeMakers vs Lufthansas CO2/SAF-program:

SAS:
Jag köper till SAF för 100 spänn på årets nio första flygningar till jag uppnåt 10 steg. Jag får mina 5000 nivåpoäng och 5000 vanliga poäng. Efter det har jag ingen motivation längre att fortsätta köpa SAF. Enbart 500 vanliga poäng är inte motivation nog. Halva året är kvar och då blir det inga SAF-köp.

LH:
Till att börja med finns det tre olika paket, med olika pris och olika mycket miles/poäng-bonus (inkl. QP):
+5%
+45%
+80%

Bra tänkt LH, alla jag olika mål och olika budget.

Alla paket ger dessutom ett extra Uptrip-kort per bokning (inte flygning).

I år satsar jag på Frequent Traveller hos LH så jag köper enbart minsta paketet (satsar på FT genom Uptrip). Jag köper det på varje flygning. Efter att jag uppnåt mitt mål (antagligen nu senare i juli) så får vi se hur det blir med motivationen.

Min poäng är dock att det hos LH finns inbyggt i systemet en lockelse att räkna på om det är värt att satsa på Senator. Jag tror inte det blir så i år men kanske jag nästa år sitter och räknar på om jag ska köpa 80%-paketen på varje flygning.

Olika personer jag olika mål och jag uppskattar LHs flexibilitet i CO2/SAF-programmet. SAS behöver inte kopiera LHs system men jag önskar att SAS kunde överväga hur de ska få mig att fortsätta köpa SAF efter att jag uppnåt 10 steg.

(Not: självklart kunde jag motivera mig själv enbart genom själva SAF:n men nu har ju flygbolagen skapat det här spelet som jag spelar så.... då kommer jag fortsätta klaga när jag tror att spelet kunde förbättras ;))
Har du lyckats köpa? Eller du kanske menar att du köpt ”green fare” det som SAS helt slutat med (att SAF ingår i biljetten). Jag får bara upp detta:
IMG_2866.jpeg
Tänkte räkna på kostnaden att lösa de 368poäng jag har kvar till senator…

Den enklaste lösningen skulle ju då vara att SAS ändrar till att det krävs 20 steg istället för 10, eller?
Hehe

Nej, då kommer det eventuellt anses ouppnåeligt alternativt ha exakt samma effekt efter 20 steg. Poängen är ju att man fortsätter och får kanske ytterligare 5k poäng efter 20, 30 steg osv.
Exakt. Så det rullar på efter 10 steg, efter 20 steg etc. SAS kan räkna på själva om dom behöver justera något efter 10, 20 etc steg. Efter 10 steg skulle det tex kunna vara enbart SAF som gäller. Eller vad nu SAS vill.

Har du lyckats köpa? Eller du kanske menar att du köpt ”green fare” det som SAS helt slutat med (att SAF ingår i biljetten). Jag får bara upp detta:
Visa bifogad bild 175968
Tänkte räkna på kostnaden att lösa de 368poäng jag har kvar till senator…

(Sorry OT, men artigt att svara tycker jag :). Blir också en exemplifiering av min tidigare jämförelse)

Jag köper i LH-appen innan varje resa. Har funkat hela året. Så här ser det ut inför nästa resa:

Screenshot_20260711_215201_Lufthansa.jpg

Däremot är tydligen funktionen att köpa i efterhand trasig och deadlinen flyttas ständigt framåt... Det är den du är inne på eller hur?

(Sorry OT, men artigt att svara tycker jag :). Blir också en exemplifiering av min tidigare jämförelse)

Jag köper i LH-appen innan varje resa. Har funkat hela året. Så här ser det ut inför nästa resa:

Visa bifogad bild 175979

Däremot är tydligen funktionen att köpa i efterhand trasig och deadlinen flyttas ständigt framåt... Det är den du är inne på eller hur?
Precis! Trodde dock det var samma ”funktion”. För övrigt tycker jag även att SAS borde erbjuda möjligheten att köpa i efterhand. Så länge inköpet av SAF inte är direkt kopplat till flygningen är det ju rimligt och ju mer tillgängligt det görs desto större chans att folk köper.

• Gilla
Reactions: hco
Precis! Trodde dock det var samma ”funktion”. För övrigt tycker jag även att SAS borde erbjuda möjligheten att köpa i efterhand. Så länge inköpet av SAF inte är direkt kopplat till flygningen är det ju rimligt och ju mer tillgängligt det görs desto större chans att folk köper.
Absolut, det är bra tänkt av LH. Enig med att SAS också borde ha något liknande. Öppet mål nu när LHs motsvarande är trasig. ;-)

Reflektioner om SAS ChangeMakers vs Lufthansas CO2/SAF-program:

SAS:
Jag köper till SAF för 100 spänn på årets nio första flygningar till jag uppnåt 10 steg. Jag får mina 5000 nivåpoäng och 5000 vanliga poäng. Efter det har jag ingen motivation längre att fortsätta köpa SAF. Enbart 500 vanliga poäng är inte motivation nog. Halva året är kvar och då blir det inga SAF-köp.
Flying Blue har ett SAF-program där man får statusgrundande XP-poäng för varje flight man köper SAF till, likt Lufthansas system.

Tror det blir ytterligare changes i ChangeMakers så fort AFKLs takeover av SAS har godkänts av EU.

• Gilla
Reactions: hco
Toppen