Senaste nytt

EuroBonus 2 introduceras inom kort med Diamond status

Status
Stängd för vidare inlägg.
bara en kommentar, fyra r/t SAS plus longhaul är inte att kalla elit i mina ögon... :rolleyes:

Du kan ju hitta exempel från alla program på fördelaktiga resor. 100 000 poäng motsvarar hela 160 resor per år inrikes/intraskandinavien i go med EBG bonus. Med detta resemönster anser jag att det är en hel del (plågsamt) resande du måste göra för guld+.

Nej det gör den inte. Du kan ju omöjligt veta var mina kommentarer kommer ifrån ;)

Nya nivån över guld ska inte bli nya guld. Därför krävs extra perks för den nya högre nivån.
Jag förstår inte på vilket sätt dagens EBG inte skulle vara intressant för europaresenären med en resa i veckan. Exklusive semester och andra ledigheter ger ju det minst 80 legs per år.

Det har du alldeles rätt I, det har jag ingen aning om men det kan framstå så.. :)

Min hela poäng är att jag är ganska övertygad om att om man tittar på revenue, så står nog gruppen från guld till "dubbelt-guld" för en stor puckel, själv tillhört den nu i mer än 10 år, och just här har nog SAS försvagat sin service mest.

Resenärerna som gör enstaka resor är nog också viktig men svår att nå med riktade program och toppgruppen nog mindre viktig ur ett totalt pengaperspektiv.

Så jag tycker det är klokt om SAS försöker göra något får att knyta denna till sig hårdare och kanske växa den, men lägger man sig för högt så blir det för få och då faller intjäningspotentialen bort.

Jag säger som föregående talare att det är mer lönsamt för SAS att rikta in sig på de kunder som flyger över ribban för EBG, än att försöka rikta in sig på ett litet toppskickt. Man vill snarare hålla kvar kunder än att försöka skapa någon slags exklusiv klubb.

Jag tror dessutom att SAS inte har resurserna att bidra med förmånerna för denna hypotetiska Pandion-light nivå, om vi nu antar att cirka 10K kommer att nå upp dit. Risken finns dessutom att SAS råkar ut för samma problem som Lufthansa hade när de fick för många HON, dvs de kostar nästan lika mycket som de drar in, samt att förväntningarna i servicenivå inte möts som i sin tur skapar missnöje hos kunden.

SAS och Lufthansa är dessutom två helt olika flygbolag med olika affärsmodeller och kundsegment. Då större delen av SAS kunder reser på short haul så känns 100K som en rimlig nivå, och för de som flyger mer än så kan man erbjuda förmåner så som extra upgrade vouchers för 150K och uppåt.

Jag var inte den som började använda invektiv i tråden.

Tjaeng, ursäkta om jag låter som en "forumpolis" men jag har läst den här tråden med stort intresse och A380*G har rätt i att ditt inlägg skilde sig från övriga inlägg genom en mer sarkastisk ton på ett par ställen och den tonen fortsätter du med i nästa inlägg. Jag skriver detta så att A380*G slipper skriva det själv. Det är en annan sak att olika deltagare tycker olika - det får vi alla stå ut med.

bara en kommentar, fyra r/t SAS plus longhaul är inte att kalla elit i mina ögon... :rolleyes:

Hur många är det egentligen som gör 4 tor i SAS Business på longhaul varje år? Skulle gissa på att det är en ganska liten skara men att det är just dessa personer som SAS vill knyta till sig. Om jag förstått det rätt så är IC det som SAS tjänar mest pengar på och det vore väl inte fel om fler personer siktar på att göra 4-5 resor IC med SAS för att nå nivån.

PEK, ORD, EWR är dessutom för korta sträckor för att det ska räcka med 4 tor, där krävs det 5 tor.

Man ska inte stirra sig blind på att det går att uppnå med 4 tor i C på några IC-linjer. Titta istället på SAS huvudsakeliga marknad som är skandinavien och europa. Att göra 100 legs intra skandinavien tycker jag gott och väl kan ge tillgång till en ny högre nivå över guld (om man räknar på 100k poäng eller 100 legs för nya nivån).
Att göra 20 resor tor till LHR/FRA/MUC i SAS Plus tycker jag personligen låter som en vettig nivå för att uppnå den nya nivån.

I alla program finns det möjlighet att på ett enklare eller svårare sätt att nå en viss nivå. De som enbart jagar status för statusens skull är dock en väldigt liten minioritet skulle jag tro. Att många på detta forum dock gör allt för att optimera sitt resande speglar ju inte "normal-svensson". Det går ju att nå Aegean *G på en tur och retur i economy med united som kostar under 7000 kronor om man nu vill skaffa den statusen. Hur många är det dock som kommer att göra detta? I Sverige kan du säkert räkna de personerna på dina båda händer utan problem.

Som vanligt en intressant tråd med inlägg av varierande karaktär. Lite info: Årets EBP var inte de mest frekventa höghöjdstränande medlemmarna i bonusprogrammet utan de som genererade mest intäkt per leg. Slutsatsen är alltså att man inte behöver resa väldigt ofta men man bör resa på dyra biljetter för att bli EBP.

Skall bli intressant att se hur man reformerar programmet. Min synpunkt är att man avskaffar antalet kvalificerande legs för de olika nivåerna och i stället gör som LH, kvalificering via intjänade miles. Fortsätter man att titta i produktutbudet så kan man konstatera att TPI 12 månader blir kostnadsekvivalent vid ca 60 legs. TPI 12 månader till en kostnad av ca 150 kkr ger dessutom Guld-status. 60 resor*1250 p=75 000 p och varför skall man ha en lägre kvalgräns till guld än 75 000 p? Den nya nivån bör väl läggas två till tre gånger högre om man vill belöna sina mer frekventa resenärer.

Sedan bör man också se över vilka förmåner som ingår i respektive nivå. Dagens system erbjuder ju i praktiken ingenting som är att betrakta som en förmån. Jag tror att SAS skulle vinna på att studera LH program och ta de bästa bitarna från det programmet och verkligen uppskatta sina kunder som innehar guld+

Vilka företag är det som tjänar mest pengar på sina produkter? Är det de dyra, exklusiva eller de billiga som vänder sig till massorna? Jämför LV och HM.

Jag tror att SAS skulle tjäna mer pengar på att locka till sig många fler passagerare som betalar mindre, de ska lockas över från DY eller Ryanair. Kolla bara på t.ex. Arlandas SAS incheckning/bag drop och jämför antalet pax där med kön i business/first/gold. Det är i de stora massorna pengarna finns.

Hur ofta ser vi knökfulla SASflighter? Varför inte introducera extrem lowcost? 200 kr om man bokar och betalar 24h innan avgång? Det är ändå 200 kr mer än en tom stol. Vad kostar bränslet/kaffet för en extra pax?

Det är inga jättepengar, men det är mer än noll.

Introducera EBB+ enligt tidigare tips, ge gratis smörgås (voucher) på flighter längre än 1h för de som har EBB+. Locka massorna, de som max flyger 2-3 gånger per år. Ge "trogen kund rabatt"/voucher. Fyll planen. ;)

Jag som ebg är rätt nöjd, jag ser inget personligt behov av ett ebg+ - även om jag nog skulle kvala in. Jag vill ha bra lounger, fast track, first/bus check in, samt en hyfsat bekväm stol. En smörgås hit eller dit kommer inte att förändra mina resvanor - men det kan det göra för den stora massan.

:)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen