Senaste nytt

EuroBonus 2 introduceras inom kort med Diamond status

Status
Stängd för vidare inlägg.
Minst 200 k poäng och krav på spending! Säg 250 kSEK per år inom SAS Group. På så sätt når man ut med riktiga förmåner till de som genererar vinst till SAS.

Då torde det enklaste vara att bara ta spending. Det är ju det rättvisaste! En krona = En poäng
Då slipper man samtliga problem med alla komplicerade program och kampanjer...

Vid gaten går bäst spend först på både uppgradering samt vänteplats

Kanske kan SAS komma med äkta lågpriserbjudanden också :cool:

Det måste väl ändå vara så att Eurobonus är ett bonusprogram där varje bonus är något som bonusgivaren bestämmer och utfäster utifrån varje given tidpunkt.
Jag gillar inte att American Express inte tillåter min 2 for 1 att gälla på alla *allianceflyg. Jag har valmöjligheten att gå till annan provider men tyvärr så har jag ännu inte hittat någon bättre.
Tyvärr så upplever jag att inläggen här mer och mer blir hatiska och mindre konstruktiva utifrån begreppet bonus.

SAS behöver kritik för att ha en chans att hitta "rätt" kunder och ffa tillräckligt många för att klara sej!
Att vi skriver beror på att vi bryr oss, ännu...

Det är ett dubbelsidigt mynt, sic, där vi för fram tankar för att skapa en informationsbas där SAS kan dra lärdom och komma till slutsats och vi bestämma oss för vilken provider som ska vara vår...

Jag ser detta som kritik, inte hat! alternativet är att tiga och bara sticka till nån annan provider eller hur!?!

Jag tror de flesta vill handla lokalt, läs flyga SAS

Med vänlig hälsning/Jaws

Last edited:
Hmm, inga dåliga nivåer ni pratar om... Pandion finns ju redan för de 2000 mest värdefulla kunderna... Tror snarare på en nivå runt 100K baspoäng är vad SAS behöver. Det gör att man har något nytt att sträva efter då man nått guldnivån, många som flyger mycket har ju guld eller högre status på flera bolag och det är väl dessa man skall åt med ett "Diamond kort". Dvs att efter återkvalificering till EBG så kan man ännu mer fördelar om man lägger lika mycket till. att lägga nästa nivå på 4ggr EBG är en galen idé, aldeles för stort hopp. Tror att gränsen ligger på +100% mot EBG. Då tror jag att man nog väljer att prioritera Diamond framför G status på ytterligare ett bolag. Jag tänker så iaf. Speiellt om fördelarna verkligen betyder något.

SAS har nog rätt bra koll på resemönstret på sina kunder och kan göra helt rätt konsekvensanalyser innan de sätter nivåerna och fördelarna. Hur många som direkt kvalificerar sig och vilka de sedan vill försöka att höja.

Någon nämnde också turistresenärerna... Varför inte skapa ett kort som bara ger småförmåner på udda avgångstider och perioder. EBB+ eller något sådant. Kräver bara någon resa per år internationellt och förmånerna är mer som riktade rabatter på resor och annat. Dessa bryr sig inte om lounge och business check-in, de vill resa billigt och utan krångel och extra avgifter.

Med 100k poäng räcker fyra r/t till Asien från Skandinavien. Löjligt lågt!

Lägg ribban högt och förmånerna ännu högre så kommer folk flyga SAS.

Det fanns ca 6000 HON innan se började skärpa kraven. Jämför det med 2000 Pandion, inte riktigt proportionerligt! SAS har mycket att jobba på men lägger de nivån lågt så urvattnas konceptet.

Intressant tanke detta med en nivå ovanför EBG men för att det skulle få en tillräckligt lockande effekt på mig (beroende på vilka förmåner SAS ger så klart) är att hela Star Alliance inför en officiell och gränsöverskridande nivå ovanför Star Gold.

Tyvärr kanske det dock skulle medför att dagens Star Gold snarast blir att likna vid nuvarande Silvernivå.

Inom oneworld får man ju tillgång till F lounger med hjälp av Emerald. Motsvarande skulle finnas inom Star.

Avseende nivå låter 100000 lite billigt men det bör ändå vara uppnåligt för att få en bra effekt på lojalitet tror jag.

Med 100k poäng räcker fyra r/t till Asien från Skandinavien. Löjligt lågt!

Lägg ribban högt och förmånerna ännu högre så kommer folk flyga SAS.

Det fanns ca 6000 HON innan se började skärpa kraven. Jämför det med 2000 Pandion, inte riktigt proportionerligt! SAS har mycket att jobba på men lägger de nivån lågt så urvattnas konceptet.

Lista över "högre-än-guld"-nivåer (dvs minst andra nivån med *G) inom *A-bolag med kvalgränser. Lifetimenivåer och invitation only ignoreras:

* Air Canada: Altitude ELite 75k (75000 miles), Super Elite (100000 miles)
* Air China: PhoenixMiles Platinum (160 000km/145 000 requalification, motsv 99419 resp 90098 miles)
* Air New Zealand: Airpoints Gold Elite (1500/1350 status points, motsv 4-5 resor till europa i C)
* ANA: Diamond Service (100000 points, som jag uppfattat det motsvarande eller lättare att samla än gängse miles)
* Asiana: Club Diamond Plus (100000 miles)
* EVA Air: Diamond (120000 miles inom 1 år eller 200000 inom 2 år, osäker på om jag tolkat rätt)
* Lufthansa Group: HON (600 000 HON miles över 2 år)
* SAA: Platinum (100000 miles) Executive Platinum (100000 miles på SAA-metall eller PLatinum i 6 år på raken)
* United: Premier Platinum (75000 miles, $7500 spend) Premier 1K (100000 miles, $10000 spend)
* Turkish Airlines: Elite Plus (80000/40000 miles)
* US Airways: Platinum Preferred (75000 miles) Chairman (100000 miles) fast US säljer alla sina nivåer för ren $
* Singapore Airlines: PPS (S$25000 spend) PPS Solitaire (S$250000 inom 5-årsperiod) 1 SGD = typ 5,30kr.

Så... vad sägs om att tagga ner? Som synes så är medianen för programmen i övriga *A-bolag bra mycket närmre 100K än 200K. Lufthansa HON är en (extrem) outlier i sammanhanget. Folk som gapade över att SAS nya gräns på 50K var för låg jämfört med "andra *A-bolag" när det begav sig gjorde samma skeva jämförelse, i själva verket var det just LH SEN som särskiljde sig. Och en jämförelse med SQ PPS Club är helt irrelevant. Om det finns något som gör 100K-gränsen skev i SAS fall så är det att alla eco-klasser ger 100% intjäning i Eurobonus, men jag misstänker att kritiken hade varit av en helt annan magnitud om den lilla detaljen blir subjekt för "enhancement" igen. Om en ny EB-nivå ska ha en hårdare gräns så vore spend ett mycket bättre kriterium, och 100.000kr vore i princip strängare än alla andra program. Utom M&M HON. Att då sätta, som du föreslog, 250,000kr som spendkriterium skulle göra att den stora majoriteten av de som kvalificerar sig till den nya nivån redan kvalificerar sig för Pandion. Smart drag där.

Last edited:
Lista över "högre-än-guld"-nivåer (dvs minst andra nivån med *G) inom *A-bolag med kvalgränser. Lifetimenivåer och invitation only ignoreras:

* Air Canada: Altitude ELite 75k (75000 miles), Super Elite (100000 miles)
* Air China: PhoenixMiles Platinum (160 000km/145 000 requalification, motsv 99419 resp 90098 miles)
* Air New Zealand: Airpoints Gold Elite (1500/1350 status points, motsv 4-5 resor till europa i C)
* ANA: Diamond Service (100000 points, som jag uppfattat det motsvarande eller lättare att samla än gängse miles)
* Asiana: Club Diamond Plus (100000 miles)
* EVA Air: Diamond (120000 miles inom 1 år eller 200000 inom 2 år, osäker på om jag tolkat rätt)
* Lufthansa Group: HON (600 000 HON miles över 2 år)
* SAA: Platinum (10000 miles) Executive Platinum (10000 miles på SAA-metall eller PLatinum i 6 år på raken)
* United: Premier Platinum (75000 miles, $7500 spend) Premier 1K (100000 miles, $10000 spend)
* Turkish Airlines: Elite Plus (80000/40000 miles)
* US Airways: Platinum Preferred (75000 miles) Chairman (100000 miles) fast US säljer alla sina nivåer för ren $
* Singapore Airlines: PPS (S$25000 spend) PPS Solitaire (S$250000 inom 5-årsperiod) 1 SGD = typ 5,30kr.

Bra och tydlig lista för att jämföra denna interna nivån "över" *Gold hos bolagen. Av att titta på den så känns det som omkring 100.000 poäng är rimligt för nästa nivå för SAS. En liten detalj bara i din lista som jag tycker är värt att nämna, och det är att Uniteds spending krav gäller endast de som har USA som hemma adress.

Bra och tydlig lista för att jämföra denna interna nivån "över" *Gold hos bolagen. Av att titta på den så känns det som omkring 100.000 poäng är rimligt för nästa nivå för SAS. En liten detalj bara i din lista som jag tycker är värt att nämna, och det är att Uniteds spending krav gäller endast de som har USA som hemma adress.

Det är också viktigt att tänka på intjäning.

T ex SAS EuroBonus och Lufthansa Miles&More ger 200% miles/poäng för (tyvärr) vissa Business class biljetter och M&M ger 300% miles för First class biljetter.

Däremot t ex ANA Mileage Club och Asiana Club ger endast 125% miles för Business class biljetter och 150% miles för First class biljetter.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen