Senaste nytt

Ett handbagage i SAS Plus samt vägning och mätning

Swissbob

Medlem
Det var det jag tyckte var förvånande hos WizzAir att de faktiskt garanterar att man får ta med handbagaget.

Annars brukar det ju vara som du skriver.

Wizz air garanterar ju bara att du får ha med dig ditt handbagage om du betalar för det. Hade SAS tagit betalt för det också så hade dom
nog inte kunna kvalificera sig för att vara kvar i Star Alliance.
 

Attachments

  • 3F95D46F-6264-42B4-81BB-AC4FF0EF4F64.png
    3F95D46F-6264-42B4-81BB-AC4FF0EF4F64.png
    178,2 KB · Visningar: 181

Mr.cake

Medlem
Detta med vägning och mätning är jag helt klart för! Tycker att gemene man på detta forum sköter sitt handbagage enligt reglerna. Men man måste förstå att stewardsen inte är jättesugna på att flytta runt dessa 10+kg "handbagage" som vissa gillar att maxa. Känns väldigt påfrestande på kroppen... Sen tycker jag att de borde ha haft kvar 2st handbagage á 8kg.
 
Nu hänger jag inte med, alla flyg där sas anlitar underleverantörer (wideroe, cityjet mfl) så får man baspoäng och tillgodoräkna sig segment. Vad är det jag missat?

Nu hamnade vi lite off-topic bara för att jag tycker det är strul med handbagage på bl.a wideroe, cityjet etc. och att jag dessutom straffas i Eurobonus mot om jag hade fått åka ”riktigt” SAS plan.

Som alla här säkert vet så för att få status t.ex EBG så behöver man under sin ”qualifying period” antingen samla antingen 45 000 poäng eller 45 st ”qualifying flights”. När det är Codeshare enligt ovan, fastän biljetten är bokad på SAS hemsida efter alla konstens regler så får man på dessa flighter endast poäng (hur många mot vanlig flight har jag inte koll på), däremot får man ingen qualifying flight. Detta är jag helt säker på eftersom jag har det tvivelaktiga nöjet att ofta hamna på den här typen av flighter.

Det går dock inte att se i efterhand genom att logga in på Eurobonus om segmentet registrerats som qualifying flight eller inte utan endast poängen och sträckan, jag frågade SAS varför poäng registrerats men inte segmentet och fick då förklaringen.
 
Last edited:
Detta med vägning och mätning är jag helt klart för! Tycker att gemene man på detta forum sköter sitt handbagage enligt reglerna. Men man måste förstå att stewardsen inte är jättesugna på att flytta runt dessa 10+kg "handbagage" som vissa gillar att maxa. Känns väldigt påfrestande på kroppen....

Håller med dig, flyget skulle kanske lära av SJ, dessutom finns ju möjligheten att checka in på flyget, vilket jag inte vet om SJ erbjuder längre:

SJs bagageregler

Vår personal kan inte hjälpa till med bagage vid av/påstigning, därför är det viktigt att du inte har med dig mer bagage än vad du själv klarar att bära.
 

ekf

Medlem
När det är Codeshare enligt ovan, fastän biljetten är bokad på SAS hemsida efter alla konstens regler så får man på dessa flighter endast poäng (hur många mot vanlig flight har jag inte koll på), däremot får man ingen qualifying flight. Detta är jag helt säker på eftersom jag har det tvivelaktiga nöjet att ofta hamna på den här typen av flighter.
Det är skillnad på ”operated by” och ”operated by”...
När Cityjet utför flygningar åt SAS så gör de det med s.k. wetlease, dvs SAS har hyrt in dem för att agerar å SAS vägnar. Sådana flygningar har ”normala” SAS-flightnummer i de normala serierna. På dessa flighter tjänar du poäng och ”sträckor” till Eurobonus precis som om SAS flugit själva.
När du åker med SAS-flightnummer som utförs av exvis Thai så utförs flighten med ett TG-flightnummer i botten, detta är vad som kallas codeshare. Codeshare-flighterna har ett SK-nummer i en särskild serie (SK8xxxx). På dessa flighter tjänar du poäng enligt vad som gäller för det utförande bolaget i Eurobonus tabeller (i detta fallet enligt vad som gäller Thai).
 
D6E49540-C831-46EB-A4A1-C13BA8AD6684.jpeg
Det är skillnad på ”operated by” och ”operated by”...
När Cityjet utför flygningar åt SAS så gör de det med s.k. wetlease, dvs SAS har hyrt in dem för att agerar å SAS vägnar. Sådana flygningar har ”normala” SAS-flightnummer i de normala serierna. På dessa flighter tjänar du poäng och ”sträckor” till Eurobonus precis som om SAS flugit själva.
När du åker med SAS-flightnummer som utförs av exvis Thai så utförs flighten med ett TG-flightnummer i botten, detta är vad som kallas codeshare. Codeshare-flighterna har ett SK-nummer i en särskild serie (SK8xxxx). På dessa flighter tjänar du poäng enligt vad som gäller för det utförande bolaget i Eurobonus tabeller (i detta fallet enligt vad som gäller Thai).

Hmmm...

Så har det inte fungerat för min del i alla fall, se som exempel leg 3 i bilden med Air Nostrum, där fick jag ingen sträcka, däremot på de övriga tre.
 
Du ska få sträcka för den. Hör av dig till SAS om du räknat rätt.
Är du säker?

Jag har hört av mig ett antal ggr redan för den här och andra flighter och alltid fått besked att jag inte ska få sträcka på den här typen av flighter.

Jag har alltid pratat med personalen i servicedisken T5 Arlanda, Airside, ska man vända sig någon annan stans?
 

ekf

Medlem
Är du säker?

Jag har hört av mig ett antal ggr redan och alltid fått besked att jag inte ska få sträcka på den här typen av flighter.

Jag har alltid pratat med personalen i servicedisken T5 Arlanda, Airside, ska man vända sig någon annan stans?
Du ska absolut få sträcka för den flygningen, planet är ju tom målat med SAS-logga enligt FR24...
Men servicedisken på Arlanda är fel instans, hör av dig till eurobonussupporten via hemsidan. Jag skulle börja med en retroregistrering och se om det fungerar eller om manuell handläggning krävs.
 
Toppen