Senaste nytt

Ett handbagage i SAS Plus samt vägning och mätning

Knepigt, det brukar man ju inte få ha under start och landning
Tanken var kanske att man skulle skicka upp det i hyllorna efter att väskorna var på plats. Men det framgick åtminstone inte I det utropen kanske senare.

Och på golvet framför kan man ju ha dem. Men det är ju inte så roligt.

Ryanair har 10kg i handbagage då borde väl sas också kunna ha det?
Norwegian 10 kg och 1 item, avsevärt bättre än SAS numera 8 kg. Som någon skrev, för min del brukar jag alltid hamna strax över 8 kg.

Hur som helst 10 kg tar väl ändå inte mer plats än 8 kg, det gör däremot fler items. Problemet med handbagaget numera är jag helt övertygad om att det beror på att flygbolagen börjat ta betalt för incheckat bagage.

Varför inte ta betalt för handbagage som Wizzair gör istället och bara tillåta en liten väska? Där brukar det inte vara problem med handbagage.

Norwegian 10 kg och 1 item, avsevärt bättre än SAS numera 8 kg. Som någon skrev, för min del brukar jag alltid hamna strax över 8 kg.

Hur som helst 10 kg tar väl ändå inte mer plats än 8 kg, det gör däremot fler items. Problemet med handbagaget numera är jag helt övertygad om att det beror på att flygbolagen börjat ta betalt för incheckat bagage.

Varför inte ta betalt för handbagage som Wizzair gör istället och bara tillåta en liten väska? Där brukar det inte vara problem med handbagage.

Man kan ju absolut göra så som enskilt bolag, men är man med i en allians och har massa codeshare partners så går det tyvärr inte att ha sådana regler.

WizzAir ändrade sig, de tar inte längre betalt för ("stort") handbagage som de gjorde under en period. Bagage
Har faktiskt inte sett att de ändrat, brukar betala den näst billigaste biljetten där handbagaget ingått.

Såg däremot att de infört en ny regel att i billigaste klassen är 1 handbagage numera fritt och 10kg är gräns, däremot är man inte garanterad utan endast i mån av plats, i de två dyrare klasserna är man dock garanterad att få ha handbagaget i kabin.

Å andra sidan så har ju SAS tillämpat det länge på vissa korta flyg t.ex. Arlanda - Tallin, Baltikum etc. när de har de eländiga propellerplanen, där anger de mått på handbagage men sen så måste man ändå lämna vid flyget samt att man måste vänta tills allt är avlastat innan man får gå av planet.

Tycker personligen att det är ganska jobbigt att hänga med på alla regeländring som sker för vad som gäller för handbagage, dock tycker jag det varit lugnt ett tag nu. Verkar tydligen som det är dags för lite ändringar igen lite här och var.

Man kan ju absolut göra så som enskilt bolag, men är man med i en allians och har massa codeshare partners så går det tyvärr inte att ha sådana regler.
Det är precis det som inte fungerar med SAS när det plötsligt är CityJet eller någon annan med ett litet plan.

Som lök på laxen får man inte heller räkna resan i antalet resor i Eurbonus, borde räknas dubbelt med tanke på handbagagestrul, trång, bullrigt, ofta busstur till planet etc.

Föredrar klart WizzAir istället för SAS till Polen via CPH och sen vidare med litet plan i codeshare.

Det är precis det som inte fungerar med SAS när det plötsligt är CityJet eller någon annan med ett litet plan.

Som lök på laxen får man inte heller räkna resan i antalet resor i Eurbonus, borde räknas dubbelt med tanke på handbagagestrul, trång, bullrigt, ofta busstur till planet etc.

Föredrar klart WizzAir istället för SAS till Polen via CPH och sen vidare med litet plan i codeshare.

Så du menar att man borde få dubbla Eurobonus poäng pga litet flyg med handbagagestrul?

Det är precis som att åka med Edelweiss/Helvetic istället för Swiss eller Cityline istället för Lufthansa. Såhär är det på de flesta bolag i världen, där det dessutom står det klart och tydligt på SAS hemsida.
´På vissa fullbokade flygningar eller resor med mindre flygplan måste du eventuellt checka in ditt handbagage även om väskan uppfyller mått- och viktkraven för handbagage. I sådana fall behöver du inte betala någon extra avgift.´´

Jag kommer inte att argumentera emot om du inte gillar att flyga med litet flygplan för att det är ganska många som inte gör det, men i slutändan så driver SAS och alla flygbolag ett företag där målet är att tjäna pengar. Som sagt, att man inte vill flyga ett litet flygplan är förståeligt, men från min sida är det mer förståeligt att flyga ett mindre flygplan än ett större och åker med mycket mer tomma stolar för att det ger mer comfort för passagerarna. Finns nog inget företag i världen som skulle tänkt så.

Så du menar att man borde få dubbla Eurobonus poäng pga litet flyg med handbagagestrul?

Nej, inte dubbla poäng, poäng får man ju redan nu, nej vad jag tycker är lite surt är att man inte får räkna in resan i antalet flygningar för upgrade i Eurobonus. Jag tycker mig få en klart sämre flygupplevelse och dessutom så får jag inte räkna resan vilket jag hade fått i ett halvtomt stort, det var det jag menade halvt på skämt att istället för att dra av i Eurobonus borde man istället få räkna två flygningar, fast hade jag fått räkna en som vanligt så hade jag tyckt det var OK.

Nåja tidigare irriterade jag mig mycket mer på detta t.ex. ARN - Tammerfors gamla SAAB 2000, har lärt mig att alltid kolla väldigt noga för att undvika dessa plan. Sen händer det ju att de i alla fall bytt plan ibland, fast det kan ju slå åt båda håll.

Precis som du skriver så är det inte bara SAS som har det så.

Last edited:
´På vissa fullbokade flygningar eller resor med mindre flygplan måste du eventuellt checka in ditt handbagage även om väskan uppfyller mått- och viktkraven för handbagage. I sådana fall behöver du inte betala någon extra avgift.´´

Det var det jag tyckte var förvånande hos WizzAir att de faktiskt garanterar att man får ta med handbagaget.

Annars brukar det ju vara som du skriver.

Toppen