Senaste nytt

Ett år med Amex Platinum

Man får dock verkligen hoppas att metall kort inte kortar 600 spänn per åt per medlem :)Man fortsätter ju tex att lägga till lounger, nu senast Oslo och Stavanger. Och det kan ju mycket väl vara så att man tagit expansion på lite minus och nu vill få igen det. Det är ju ändå bara 10%.

Men man kan alltid hoppas! :)

Verkligen. Samtidigt tycker jag att loungen hos Pontus har blivit allt sämre på sistone.

Metallkorten blir en tydlig kostnad för amex, då är det väl rätt att innehavarna får stå för den? Kanske också en hint om exakta datumet när metallkorten kommer till Sverige.

Ett plastkort med RFID-chip kostar i runda slängar 10kr+moms att köpa in i Sverige. Jag tror inte att ett metallkort kan motivera en höjning på 600kr/år.
För då får Amex Sverige se över sina leverantörer. Jag tror mer att som någon annan var inne på, kronkursen.

Självklart usla kronan som påverkar vinsten i USD. Metallkostnaden är marginell i sammanhanget. De Norska loungerna är definitivt inte gratis heller. Finns en anledning till att varken Loungekey eller PP har tillgång dit.

Ett tips är att börja betala per år och köra denna i juni innan höjningen.

Last edited:
Inte bara de norska, men en tex Pontus kostar nog en hel del. Tittar man på Jonas exempel ovan med 30 besök på ett år så är det 200 spänn per besök i intäkt om det *bara* skulle gå till Pontus. Ett besök där skulle garanterat kosta mer än det om det vad cash lounge. Sedan betalar självklart inte Amex samma sak som vid ett cash besök, men å andra sidan har de en hel del andra utgifter som ska täckas per kort också. Visserligen ska nog inte årsavgiften täcka allt, men..

Amex har ju gjort en kraftig drive med ökade förmåner, framförallt på lounge sidan, både svenskt och internationellt. Någon ska betala...

Håller med i era resonemang om att ökade förmåner ger ökade kostnader som ska hämtas in någonstans. Dock för min egen del är det helt ointressant att man får en Espresso House sallad i Gbg eller access till PP lounger, så länge inget motsvarande Pontus eller Centurion öppnar i Norden eller Europa där jag flyger känns det bara som en ökad kostnad, ingen ökad förmån. Men även med 600 mer i årsavgift tycker jag det än så länge är värt det.

Amex tar högre kortavgifter av sina köpsställen än konkurrenterna samt har garanterat kunder som spendar betydligt mer än snittet. De tjänar såklart bra på det!

Tror fortsatt på kronkursen och de nya loungerna som största skälen till höjningen. Jag tycker fortsatt det är värt det och är premium loungen bra vilket jag vet nu på torsdag kommer jag välja OSL ännu oftare än CPH. Både tax-free fördelen och bra lounge gör att OSL vinner då.

Amex tar högre kortavgifter av sina köpsställen än konkurrenterna samt har garanterat kunder som spendar betydligt mer än snittet. De tjänar såklart bra på det!

Ibland. Beror på avtal. Jag jobbar med ett par kunder som har avtal som ger lägre genomsnittlig kostnad för Amex än mc. Men gör majoriteten tar de mer, ja. Och sälj argumentet är just det - kom åt ett högspenderande segment av kunder. På en del marknader har Amex också en väldigt stor andel av marknadens företagskort.

Tror fortsatt på kronkursen och de nya loungerna som största skälen till höjningen. Jag tycker fortsatt det är värt det och är premium loungen bra vilket jag vet nu på torsdag kommer jag välja OSL ännu oftare än CPH. Både tax-free fördelen och bra lounge gör att OSL vinner då.

Det är en intressant inställning. Den borde ju göra att Avinor blir glada. Man undrar ju lite hur dealen ser ut där, om de faktiskt har ett finger med i spelet. Traditionellt har de ju varit ganska anti mot premium-resande, men det kan ju ha ändra sig.

Ja under förutsättning att premium loungen håller en hög internationell standard kommer de definitivt locka till sig många premium pax genom Amex dealen tror jag. Det återstår dock att se då det trots allt är Norge. :rolleyes:

Ofta vi som flyger SAS kan välja mellan OSL och CPH som transit hub. Lite kul men inte avgörande med tax-free som sagt också då de inte gått med i EU.

Många anser ju att det gått inflation i AMEX korten och att det är för enkelt att skaffa dem osv. Därför är det väl jättebra att man höjer årsavgiften, ur den aspekten borde dem ju höja den ännu mer så blir det färre som använder kortet men intäkten per användare blir högre. Frågan är ju då bara vart gränsen går.

Toppen