AMEX vill tjäna så mycket pengar det bara går på så många kunder som möjligt, därför har man flera olika kort som vänder sig till olila konsumenter.
Gillar ditt resonemang, men är nog också dags för verklighetsförankring.
Medellönen i Sverige före skatt är ca 25.000kr.
Han man en lön över 36.000kr tillhör man den 25% med högst inkomst.
Har man mer än 50.000kr tillhör man de 10% med högst inkomst.
Detta är siffror från SCB 2017.
Att ett Platinumkort för 6000kr/år är för medelklassen, nja, svårt stt se Olle på lagret med 25.000kr/månaden före skatt pröjsa för ett Amex Platinum. Snarare ett Swedbank MC utan årsavgift...
Lätt att bli fartblind när man har det bra. Siffrorna ovan kommer från en artikel som handlade just om hur fel vi har i vår egen uppfattning om var vi ligger i löneligan.
I stort sett alla trodde att alla andra tjänade mycket mer än en själv. Således trodde nästan alla att de själva var medelklass medans man egentligen var betydligt högre på skalan.
På BC.se finns såklart alla sorter, från studenter, lagerarbetare, kontorsnissar, tjänstemän, egenföretagare och några i det riktiga toppskiktet. Gäller att ha förståelse för det och vara försiktig med hur man uttrycker sig.
Personligen har jag det "bra" ställt. Men alla kostnader får ju vägas mot fördelarna. Jag är bosatt i Göteborg men jobbar en hel del i Stockholm. Men har små fördelar av ett Platinumkort, så även om jag är kåt på det, så vet jag inte om det är värt priset.