Jonas C
Medlem
Amex Platinum är ett kort vars popularitet har ökat explosionsartat det senaste året, främst tack vare loungesamarbetet med Pontus In the Air.
Ett år har gått sedan jag skaffade mitt kort, och tillskillnad från många här så använder jag faktiskt kortet för mina dagliga inköp. Här följer en kort recension av "ägarupplevelsen":
Jag ansökte om mitt kort i början av Januari 2018, på den tiden då det fortfarande var ett betalkort. Betalkortet finns inte längre tillgängligt för nyansökningar och jag var med andra ord en av de sista som skaffade kortet.
Lounger och reseförmåner
Den främsta anledningen till varför jag skaffade detta kort var för lounge förmånerna, främst Pontus loungen på Arlanda som i mitt tycke är en av de bästa flygplatsloungerna i Europa. Kvalitén har hållit sig hyfsat jämn under det senaste året, även om det har skett en del försämringar, främst när det kommer till frukosten och möjligheten att använda loungen vid ankomst.
Under året har jag totalt hunnit med 30 besök på Pontus och 19 besök i Priority Pass lounger.
Fast track på Arlanda får jag normalt som EBG, men de gånger där jag har haft mitt TK Elite Plus inlagt och flugit med SAS så är det mycket smidigt att bli insläppt med Platinumkortet.
Priority pass har visat sig vara mycket användbart de gånger där jag har flugit utan status, samt vid resor med SAS till flygplatser utan Star Alliance lounge. Mest användning har jag fått i Malaga och på min senaste resa till Dublin där flertalet SAS-passagerare fick vända i dörren. Jag har ännu inte fått chansen att besöka en av de riktiga Centurion loungerna, men jag ser fram emot mitt premiärbesök i Hong Kong om två veckor.
När det kommer till hotellförmåner så har Marriott gett bäst utväxling. Gamla SPG Gold kunde matchas mot Marriott Gold som i det dåvarande programmet räknades som en högre status, vilket gav mig uppgraderingar och fri frukost på mina fyra Marriott vistelser under 2018.
Hotellrabatten på 1000 SEK hann jag inte nyttja under 2018 och personligen ser jag inget större värde i att boka hotell via Amex resebyrå då man får bättre priser via Hotels.com eller hotellens hemsidor. Det är med andra ord en ganska värdelös förmån enligt mig, i synnerhet då den inte kan nyttjas på Fine Hotels & Resorts.
Reseförsäkring
Reseförsäkringen var ett av de främsta skälen till varför jag skaffade kortet, mer specifikt självriskelimineringen för hyrbil. Under 2017 spenderade jag över 6000 SEK i diverse tilläggsförsäkringar och självriskelimineringar, vilket motsvarar årsavgiften för kortet. Man kan med andra ord säga att kortet betalar sig självt baserat på antalet bilhyror som jag gjorde under 2017. Under 2018 hyrde jag inte lika många gånger som 2017, men trots detta har jag kunnat spara några slantar på att inte teckna tilläggsförsäkringar. Totalt uppgick besparingarna till cirka 2250 SEK under 2018.
Membership Rewards
Amex Platinum är inget kort man skaffar om man är ute efter maximerad poängintjäning, då är SAS Amex Premium eller Elite betydligt bättre kort. Betalkortet ger dessutom endast 1 MR poäng per SEK oavsett inköp, medan de nya kreditkorten ger upp till 3 MR poäng per SEK.
Under 2018 genererade jag strax över 600K MR poäng, varav cirka 160K kom från spend, medan resten kom från värvningar och välkomstbonusar. 550K av dessa överförde jag till SAS EuroBonus i september 2018 innan kursen försämrades och ytterligare 60K överförde jag i februari 2019 till SAS EuroBonus när jag behövde toppa upp kontot inför en bokning.
Membership Rewards anser jag vara en mångsidig poängvaluta och det är alltid bra att ha en buffert på kontot om man behöver toppa upp sina poängkonton, mest användbart är det för BA Executive Club och Flying Blue där jag har en del ströpoäng liggandes. Om jag i framtiden behöver boka en bonusresa med dessa poäng så är det väldigt smidigt att göra en överföring än att köpa till poängen.
Övriga synpunkter på kortet
På det stora hela så är jag väldigt nöjd med mitt kort och jag planerar att behålla det tillsvidare. Årsavgiften på 6000 SEK är hög och man bör endast skaffa kortet om man vet att man kommer att dra nytta av reseförmånerna. För den som inte reser varje månad, så är SAS-korten paradoxalt nog det bättre alternativet, om man ser till poängintjäningen.
Något som jag gärna hade sett att man förbättrar är kvalitén på själva kortet. Plastkortet har jag tvingats byta två gånger då chip och magnetremsa slits ut fort. Förhoppningsvis blir det ändring på detta när/om metallkorten införs i Sverige.
Ett år har gått sedan jag skaffade mitt kort, och tillskillnad från många här så använder jag faktiskt kortet för mina dagliga inköp. Här följer en kort recension av "ägarupplevelsen":
Jag ansökte om mitt kort i början av Januari 2018, på den tiden då det fortfarande var ett betalkort. Betalkortet finns inte längre tillgängligt för nyansökningar och jag var med andra ord en av de sista som skaffade kortet.
Lounger och reseförmåner
Den främsta anledningen till varför jag skaffade detta kort var för lounge förmånerna, främst Pontus loungen på Arlanda som i mitt tycke är en av de bästa flygplatsloungerna i Europa. Kvalitén har hållit sig hyfsat jämn under det senaste året, även om det har skett en del försämringar, främst när det kommer till frukosten och möjligheten att använda loungen vid ankomst.
Under året har jag totalt hunnit med 30 besök på Pontus och 19 besök i Priority Pass lounger.
Fast track på Arlanda får jag normalt som EBG, men de gånger där jag har haft mitt TK Elite Plus inlagt och flugit med SAS så är det mycket smidigt att bli insläppt med Platinumkortet.
Priority pass har visat sig vara mycket användbart de gånger där jag har flugit utan status, samt vid resor med SAS till flygplatser utan Star Alliance lounge. Mest användning har jag fått i Malaga och på min senaste resa till Dublin där flertalet SAS-passagerare fick vända i dörren. Jag har ännu inte fått chansen att besöka en av de riktiga Centurion loungerna, men jag ser fram emot mitt premiärbesök i Hong Kong om två veckor.
När det kommer till hotellförmåner så har Marriott gett bäst utväxling. Gamla SPG Gold kunde matchas mot Marriott Gold som i det dåvarande programmet räknades som en högre status, vilket gav mig uppgraderingar och fri frukost på mina fyra Marriott vistelser under 2018.
Hotellrabatten på 1000 SEK hann jag inte nyttja under 2018 och personligen ser jag inget större värde i att boka hotell via Amex resebyrå då man får bättre priser via Hotels.com eller hotellens hemsidor. Det är med andra ord en ganska värdelös förmån enligt mig, i synnerhet då den inte kan nyttjas på Fine Hotels & Resorts.
Reseförsäkring
Reseförsäkringen var ett av de främsta skälen till varför jag skaffade kortet, mer specifikt självriskelimineringen för hyrbil. Under 2017 spenderade jag över 6000 SEK i diverse tilläggsförsäkringar och självriskelimineringar, vilket motsvarar årsavgiften för kortet. Man kan med andra ord säga att kortet betalar sig självt baserat på antalet bilhyror som jag gjorde under 2017. Under 2018 hyrde jag inte lika många gånger som 2017, men trots detta har jag kunnat spara några slantar på att inte teckna tilläggsförsäkringar. Totalt uppgick besparingarna till cirka 2250 SEK under 2018.
Membership Rewards
Amex Platinum är inget kort man skaffar om man är ute efter maximerad poängintjäning, då är SAS Amex Premium eller Elite betydligt bättre kort. Betalkortet ger dessutom endast 1 MR poäng per SEK oavsett inköp, medan de nya kreditkorten ger upp till 3 MR poäng per SEK.
Under 2018 genererade jag strax över 600K MR poäng, varav cirka 160K kom från spend, medan resten kom från värvningar och välkomstbonusar. 550K av dessa överförde jag till SAS EuroBonus i september 2018 innan kursen försämrades och ytterligare 60K överförde jag i februari 2019 till SAS EuroBonus när jag behövde toppa upp kontot inför en bokning.
Membership Rewards anser jag vara en mångsidig poängvaluta och det är alltid bra att ha en buffert på kontot om man behöver toppa upp sina poängkonton, mest användbart är det för BA Executive Club och Flying Blue där jag har en del ströpoäng liggandes. Om jag i framtiden behöver boka en bonusresa med dessa poäng så är det väldigt smidigt att göra en överföring än att köpa till poängen.
Övriga synpunkter på kortet
På det stora hela så är jag väldigt nöjd med mitt kort och jag planerar att behålla det tillsvidare. Årsavgiften på 6000 SEK är hög och man bör endast skaffa kortet om man vet att man kommer att dra nytta av reseförmånerna. För den som inte reser varje månad, så är SAS-korten paradoxalt nog det bättre alternativet, om man ser till poängintjäningen.
Något som jag gärna hade sett att man förbättrar är kvalitén på själva kortet. Plastkortet har jag tvingats byta två gånger då chip och magnetremsa slits ut fort. Förhoppningsvis blir det ändring på detta när/om metallkorten införs i Sverige.