Senaste nytt

Ethiopian krasch Addis-Nairobi (ET302 2019-03-10)

Har en väninna som just nu är i Tanzania på jobb, anlände Addis Abeba i fredags med Ethiopian, flög vidare med samma bolag och 737 Max till Tanzania. Ska tillbaka nu på fredag....förstår hennes oro. Hon kände även Josefin som omkom som var där i jobb för Civil Right Defenders. Känns tungt, jag skulle nog också tänka två gånger innan jag satte mig i ett likadant plan innan en ordentlig utredning är gjord.

@Daisy Nu har ju ET tagit sina ur trafik så ingen anledning till oro. :) Kanske hon får åka med deras gamla fina 767a som trafikerade ARN förr. Om den fortsatt finns kvar i flottan då?

@Daisy Nu har ju ET tagit sina ur trafik så ingen anledning till oro. :) Kanske hon får åka med deras gamla fina 767a som trafikerade ARN förr. Om den fortsatt finns kvar i flottan då?

Ja vi hoppas det, hennes chef och 1 person till kom igår till Tnazania...men de tittar på alternativ hem för de känner sig inte bekväma just nu att flyga med Ethiopian 737 Max...och det kan jag förstå. Även om jag håller med om att det är bra att inte drabbas av panik av det här innan man vet mer. Men jag skulle nog också tänkt till ett par gånger att flyga just i den regionen med det flygbolaget efter den här händelsen...jag skulle nog vilja att det gick lite tid emellan.

Jag har flugit tre gånger med ET och gillar produkten. Tycker så synd om dem nu. Några år sedan sist dock då de fortsatt är skyldiga mig en EU261 efter 20 timmars försening med Dreamliner. Avstår dem pga detta då jag är en envis typ ibland. :rolleyes: Nu är Max dessutom tagen ur drift och jag har fortsatt förtroende för dem vad gäller säkerheten som medlem i Star Alliance. Även om det såklart känns tungt borde de nog sova på saken kanske?

Annars finns ju alltid Lufthansa från Addis med en A330 via Rijad. Med F då jag flög! :)

Edit. Ser att Lufthansa nu flyger non-stop till FRA.

Last edited:
Tolkar jag dej rätt i beskrivningen på funktionen så skulle inte olyckan med Lion Air hänt om det varit tre AoA sensorer och MCAS systemet gjort sitt jobb med att utesluta den felaktiga sensorn. Det går ju inte att veta vilken sensor som är fel när man bara har två. En ytterligare sensor kostar ju inte någon förmögenhet i förhållande till vad som kan inträffa.

Vidare tolkar jag dej som att om samma fel inträffar i dag som med Lion Air så är numera piloterna utbildade för att ta sig ur denna situation.
Nja man kan ha 2 källor men ändå utesluta fel, saken är den att MCAS får sina inputs från flight data computer som i sin tur har flera inputs och inte bara 2 AoA sensorer, den har bla air data, speed, flight controls osv. Så jag tror mer på software än hårdvara.
Ja det stämmer efter olyckan med lion air gick det ut en safety bullitin som uppmanade alla operatörer att träna sina piloter på hur man stänger av MCAS ifall systemet börjar spöka.

Du kan läsa bullitinen här ifall det intresserar dig
Boeing issues 737 Max fleet bulletin on AoA warning after Lion Air crash - The Air Current

Kan inte mer än att instämma att det som hänt är fruktansvärt. Tankarna går till de som var på flyget och deras anhöriga. Vill också tacka för den beskrivande tekniska informationen om hur systemen fungerar. Till dess att det orsaken är utredd så kommer jag att aktivt undvika 737 max.

Jag är överraskad att NYSE:BA dalade idag till en början t.o.m. en dryga 50$. Det är ännu rätt så hastat reagerat. Kursen håller dock på att återställa sig. Startkraschen är större än vad som skedde t.ex. med Carnival vid samband med Costa Concordia.

@Flying Finn Med stämningarna som kommer och potentiell worldwide grounding är jag definitivt inte överraskad över den initiala reaktionen ned. Jag utgår från att du menar Boing nu och och inte IAG.

Toppen