Senaste nytt

Ethiopian krasch Addis-Nairobi (ET302 2019-03-10)

Läst lite snabbt. Om man ska spekulera verkar det vara samma sak som med Lion Air-olyckan. Onekligen något som inte står helt rätt till med 737 Max. Det är inte lika många Neos som varit med om lika allvarliga olyckor.

Norwegian har följande (som kan flyga från Sverige)
Norwegian Air Sweden (IATA: LE): 3st
Norwegian Air Shuttle (IATA: DY): 6st
Norwegian Air International (IATA: D8): 9st

NSE flyger för tillfället wet lease för NAS.
Ja du jag hoppar över dessa så länge så enkelt är det!
 
Mycket spänd på FAAs reaktion, då dom var med och tog beslutet att MCAS är OK och att det inte behövs träning pga dom nya motererna.
Samt mest chockerande av allt att man inte behöver nämna att MCAS finns för piloterna i manualerna, för att systemet skall inte märkas av i normal flight.

Svettigt läge för många just nu.

Måste dock highlighta att efter Lion Air så gick det ut en safety bullitin där det står klart och tydligt hur man stänger av MCAS ifall det ballar ur.
Ethiopian piloterna måste ha fått ta del av denna information och eventuell träning, så just därför måste man ligga lågt tills man vet mer.
Problemet är dock att system är kontraintuitivt, det går emot allt du har lärt dig och all logik att inte dra upp nosen i ett nos ner läge på låg höjd.
Dessutom så sägs det att när MCAS är aktivt så blir kontrollerna väldigt konstiga och känslan helt annan än vad piloterna är vana vid.

Om man följer proceduren för att stänga av MCAS så görs det på några sekunder, 2 rocker switches som sitter till höger om throttlarna.

Intressanta dagar framåt minst sagt.
 
Talade precis med agenten och de förhåller sig till bolagens ombokningsregler. T ex United erbjuder fri ombokning från Max men Norwegian gör det inte än så länge.

Mer information skulle komma i veckan trodde de och rådde oss som tvekar inför en flygning lite längre fram att ha lite is i magen. Själv bokar jag bara bolag utan modellen i trafik plus United tillsvidare. Money talks.
Vet du vilka Europaflyg dessa kör på från Arlanda? G_B-USA mindre flygplatser har jag listat ut. Men det finns ju ett gäng i Sverige på Europaflygningar.
 
@Vera Ja GB är väl mestadels Max men de kör många i skandinavien nu också på slingorna. 18 i trafik enligt uppgift. Ingen NAS expert men säkert någon här som har mer koll.
 
Vet du vilka Europaflyg dessa kör på från Arlanda? G_B-USA mindre flygplatser har jag listat ut. Men det finns ju ett gäng i Sverige på Europaflygningar.
Tre stycken är ju SE-reggade och bör vara baserade på ARN. Ytterligare sex stycken tillhör Norwegian Air Shuttle vilket gör att de kan förkomma att ha flera slingor från ARN. Även de som tillhör Norwegian Air International kan ju flyga från ARN - men då ofta till England, Finland eller Spanien.

Vanligast är nog dock 737 Max med Norwegian på längre Europa-rutter så som södra Spanien och liknande. Men de kan förekomma på inrikes också. Så det går inte att säga. Måste kollas inför varje flight.

Hur en av de SE-reggade flugit de senaste dagarna.
98c417d6c828421637272177b2321e2a.jpg
 
Nu är jag känd för många som SAS-lover men vill poängtera att vi nog ska ha förtroende för NAS ändå som skandinaviskt bolag om de bedömmer det som säkert även om nu inte jag kommer åka med Max.
Jag är verkligen inte ute efter att smutskasta någon efter denna tragiska händelse.

Hoppas de erbjuder ombokning för dem som tvekar bara. Folk ska inte behöva vara rädda för att flyga. Vi får avvakta info.
 
Jag tänker inte lägga mer spekulation i vad som hände vid just denna olyckan tills vi vet mer.
Men jag kan svara på lite frågor, moderator får säga till ifall det är olämpligt.

Det finns något som heter one point failure, alltså att en källa leder till ett haveri av ett system. Inom aviation är detta väldigt ovanligt, man bygger in redundans i systemet. Dvs 2 eller fler enskilda källor som jämförs mot varandra för att upptäcka avvikelse som sen i sin tur leder till att systemet blir inaktivt. Detta är då INTE fallet när det gäller MCAS.
MCAS funkar så att när AoA är 10-12 grader så går det igång genom att trimma ner nosen, om den inte får data att AoA är lägre än det önskvärda läget så gör den samma sak igen och igen var 10e sekund.
I en icke Max 737 eller för den delen även i en Max 737 så finns det något som heter Breakout switches. Dessa är som brytare som bryter av trimmen ifall piloten drar i yoken, så om trimmen trimmar ner nosen och piloten drar upp den så är det 2st brytare som kopplar ur trimmen.
MEN dessa brytare fungerar inte när MCAS är aktiverat, vilket leder till att piloterna drar allt vad tyglarna håller ( i lion air scenariot) men det händer inget nose diven fortsätter.

Det är snarare ett problem i flight data computer som saknar ability att urskilja avvikande data än själva antalet AoA sensors.

Intressant bild :
MAX-737-sensor-W-780x520.jpg

Tolkar jag dej rätt i beskrivningen på funktionen så skulle inte olyckan med Lion Air hänt om det varit tre AoA sensorer och MCAS systemet gjort sitt jobb med att utesluta den felaktiga sensorn. Det går ju inte att veta vilken sensor som är fel när man bara har två. En ytterligare sensor kostar ju inte någon förmögenhet i förhållande till vad som kan inträffa.

Vidare tolkar jag dej som att om samma fel inträffar i dag som med Lion Air så är numera piloterna utbildade för att ta sig ur denna situation.
 
Tre stycken är ju SE-reggade och bör vara baserade på ARN. Ytterligare sex stycken tillhör Norwegian Air Shuttle vilket gör att de kan förkomma att ha flera slingor från ARN. Även de som tillhör Norwegian Air International kan ju flyga från ARN - men då ofta till England, Finland eller Spanien.

Vanligast är nog dock 737 Max med Norwegian på längre Europa-rutter så som södra Spanien och liknande. Men de kan förekomma på inrikes också. Så det går inte att säga. Måste kollas inför varje flight.

Hur en av de SE-reggade flugit de senaste dagarna.
98c417d6c828421637272177b2321e2a.jpg
Tack. Har nästa flight med dem lite längre fram så får följa! Kollade biljett nyligen så klart framgår inte det där.

Nu är jag känd för många som SAS-lover men vill poängtera att vi nog ska ha förtroende för NAS ändå som skandinaviskt bolag om de bedömmer det som säkert även om nu inte jag kommer åka med Max.
Jag är verkligen inte ute efter att smutskasta någon efter denna tragiska händelse.

Hoppas de erbjuder ombokning för dem som tvekar bara. Folk ska inte behöva vara rädda för att flyga. Vi får avvakta info.
Ja kan bara hålla med åker med båda för att det passar kalendern & resmönstret helt enkelt. Visst tror även jag de inte vill äventyra sitt namn och är seriösa men var och en får värna sitt liv och skydda sig på vad man anar kända/okända risker. Två tragedier på mycket kort period där man inte kan luta sig mot "gamla plan"/oordning. Det är allvarligt.
 
Last edited by a moderator:
  • Gilla
Reactions: M.K
Toppen