Senaste nytt

Ethiopian krasch Addis-Nairobi (ET302 2019-03-10)

Jag är överraskad att NYSE:BA dalade idag till en början t.o.m. en dryga 50$. Det är ännu rätt så hastat reagerat. Kursen håller dock på att återställa sig. Startkraschen är större än vad som skedde t.ex. med Carnival vid samband med Costa Concordia.

@Flying Finn Med stämningarna som kommer och potentiell worldwide grounding är jag definitivt inte överraskad över den initiala reaktionen ned. Jag utgår från att du menar Boing nu och och inte IAG.

Jo, NYSE:BA är Boeing Inc. på NYSE, inte BA eller IAG. :)

Det är BusinessClass.se som spelar ett spratt :p

När man skriver "*B*A*" så ändras det automatiskt när man publicerar inlägget, till "British Airways" :)

(* för att det inte ska ändras automatiskt)

Har en biljett om nån vecka som ska använda denna flygplansmodell hos ett bolag som inte stoppat flygen med MAX, *Host* Norwegian *Host*. Biljetten kan inte bokas om eller avbokas, kan man inte ha rätt till det med hänvisning till att det inte är klarlagt vad problemet med modellen är? Fy sjuttsingen säger jag.

Kommer liksom många andra inte flyga med b737 Max innan man identifierat och åtgärdat problemen.

Alla gör sin egen riskbedömning, så klart, och jag menar inte att påstå att den är fel. Jag hoppas att Max blir grounded inom kort ifall det finns något konkret bakom misstankarna om ett grundläggande fel på maskinerna.

Men tills det händer, kommer jag personligen ändå att känna mig säkrare i en Max som flygs av ett europeiskt bolag (även Norwegian), än vad jag skulle känna mig i en "gammal" 737 fluget inrikes av ett thailändskt lågprisbolag. Även detta kommer jag ändå göra om ett par veckor, för det kommer ändå troligtvis vara väldigt mycket säkrare än taxiresan till Arlanda (och garanterat säkrare än taxiresan i Thailand...).

Alla gör sin egen riskbedömning, så klart, och jag menar inte att påstå att den är fel. Jag hoppas att Max blir grounded inom kort ifall det finns något konkret bakom misstankarna om ett grundläggande fel på maskinerna.

Men tills det händer, kommer jag personligen ändå att känna mig säkrare i en Max som flygs av ett europeiskt bolag (även Norwegian), än vad jag skulle känna mig i en "gammal" 737 fluget inrikes av ett thailändskt lågprisbolag. Även detta kommer jag ändå göra om ett par veckor, för det kommer ändå troligtvis vara väldigt mycket säkrare än taxiresan till Arlanda (och garanterat säkrare än taxiresan i Thailand...).
Ingen likhet i att nytt alltid är bättre, mycket som kan gå snett. Själv fick jag veta idag att ratten på min rel nya suv ska bytas mkt teknik med en del problem i så....

Ingen likhet i att nytt alltid är bättre, mycket som kan gå snett. Själv fick jag veta idag att ratten på min rel nya suv ska bytas mkt teknik med en del problem i så....
Gamla DC-3 är väl bland det mest pålitliga och driftsäkra som byggts. Femtio år gamla kärror går fortfarande i miljöer där moderna jet inte fungerar, tex Antarktis.

Gamla DC-3 är väl bland det mest pålitliga och driftsäkra som byggts. Femtio år gamla kärror går fortfarande i miljöer där moderna jet inte fungerar, tex Antarktis.
Tja, det var ju en dc-3 som kraschade dagen innan. Så med en dag emellan ett av de äldsta och ett av de yngsta flygplanen på marknaden...

Toppen