En 737 som smällt verkar det...
Ethiopian Airlines flight to Nairobi crashes, deaths reported | News | Al Jazeera
Ethiopian Airlines flight to Nairobi crashes, deaths reported | News | Al Jazeera
pswe skrev:En 737 som smällt verkar det...Ethiopian Airlines flight to Nairobi crashes, deaths reported | News | Al JazeeraKlicka för att utvidga...
Precis, ingen bra start för B737 MAX. Undrar hur tankarna på fabriken i Seattle går nu.Brogren skrev:Verkar vara ET-AVJ. EN 737 MAX 8, 6mån gammal. Kraschade 6min efter start.Man ska väl inte spekulera, men luktar lite Lion Air 737 MAX 8 igen..Klicka för att utvidga...
Jojo men ändock bara >0 tills kraschen?fly4fun skrev:Planet kom aldrig upp ordentligt i luften. Vertical speed åkte upp och ner som en jojo direkt från start. Planet kom aldrig upp mer än ca 1000 fot över flygplatsen.Klicka för att utvidga...
011430121 skrev:Hur många 737 MAX har Norwegian fått levererat?Nu skall vi inte ta förhastade slutsatser när det gäller modellen och olyckor.Såg nu på förmiddagen en expert uttala sig på TV att det sker lika många olyckor vid start som vid landning.Klicka för att utvidga...
Om man kan lite på Wikipedia så har Norwegian fått 18 leveranser än så länge (av totalt 110).011430121 skrev:Hur många 737 MAX har Norwegian fått levererat?Klicka för att utvidga...
Alf skrev:Jag vet att@fly4funär en stor supporter av Flightradar24, jag tycker också att Flightradar24 är bra för vardaglig information med att följa upp flygningar på. Däremot att använda data från Flightradar24 som underlag till att analysera ett haveri tycker jag är helt fel. Jag har sagt det tidigare och gör det igen, Flightradar24 är inget flygledningssystem och data i Flightradar24 är inte verifierade och validerade data även om Flighradar ”bara” avkodar vad flygplanet sänder ut för information. Data som skall vara underlag för en haveriutredning skall komma från verifierade/validerade och cerfifierade system och det är inte Flightradar24.Klicka för att utvidga...
Problemet med Max är att Boeing överlämnatAlf skrev:Det är bara att beklaga det som hänt och en katastrof för offren och anhöriga.Det finns ingen anledning att spekulera eftersom vi inte vet något om händelsen mer än att man gått i backen kort efter start. Att döma ut B737 Max i detta läge tycker jag är fel. Efter det som hänt tidigare med 737 Max borde samtliga bolag som har detta flygplan både fått direktiv från Boeing för att undvika samma händelser samt att man övat för dessa situationer i simulator. Detta borde varje seriöst flygbolag tagit hand om om man fortsätter flyga med 737 Max och detförutsätter jag att de har gjort.Sedan är det upp till respektive bolag hur man hanterar dessa frågor. Det finns många bolag som flyger med 737 Max utan några incidenter. Både Lion Air och Ethiopian är bolag som har en ganska hög olycksstatistik bakåt i tiden. Personligen skulle jag välja bort dessa flygbolag hellre än flygplansmodellen.Jag vet att@fly4funär en stor supporter av Flightradar24, jag tycker också att Flightradar24 är bra för vardaglig information med att följa upp flygningar på. Däremot att använda data från Flightradar24 som underlag till att analysera ett haveri tycker jag är helt fel. Jag har sagt det tidigare och gör det igen, Flightradar24 är inget flygledningssystem och data i Flightradar24 är inte verifierade och validerade data även om Flighradar ”bara” avkodar vad flygplanet sänder ut för information. Data som skall vara underlag för en haveriutredning skall komma från verifierade/validerade och cerfifierade system och det är inte Flightradar24.Klicka för att utvidga...
M.K skrev:@Alfja var och en gör ju sin riskbedömning. Vid två tillfällen har kollegor störtat och dött i krascher i min karriär. I ena fallet dömde jag fullständigt ut säkerheten på det aktuella flyget vi leasade och tog en annan rutt därefter (till min arbetsgivares ilska) kort tid innan planet kraschade. Jag ska inte gå mer off-topic nu utan ägnar mina tankar åt offren i denna tragiska olycka.Klicka för att utvidga...
Abbs skrev:Problemet med Max är att Boeing överlämnatauktoritet över trim stabilisator till datorn och att sensorna för AOA ofta krånglar.Klicka för att utvidga...