Senaste nytt

Ersättning från SAS vid kraftigt försenat resemål

Det är inte alltid helt lätt att skaka fram en helt ny besättning. Jet Time ATR72 antar jag är vad som skulle ha flugit, de har väl ingen bas i Oslo så de har en hel extra besättning i stand by?
Synd att kunden drabbas av att SK använder underleverantörer. TS avtal är ju alltjämt med SK.

Synd att kunden drabbas av att SK använder underleverantörer. TS avtal är ju alltjämt med SK.
Absolut men det kunde lika gärna varit en SAS A320 som skulle flugit streckan och var baserad i Köpenhamn. Antar att det inte är överdrivet många som är "certifierade" på A320-serien med bas i Oslo heller och dessutom en hel besättning standby.
Även om de haft en besättning så är det enligt infon inte ens säkert att de skulle komma iväg 2-3h senare heller i och med att det var vädret som spelade in i detta fall.

Under mina år som Diamantmedlem (och innan denna nivå fanns Guld) har jag varit tillräckligt nöjd med SAS för att inte orka bråka om ersättningar vid förseningar eller borttappade väskor. Därför ställer jag frågan till forumet vad jag bör begära för ersättning från min senaste resa.

Söndagen den 9 oktober var jag inbokad att flyga från Köpenhamn till Los Angeles via Arlanda: 07:20 CPH-ARN (SAS Plus) samt 09:55 ARN-LAX (Business).

Flyget från Köpenhamn till Arlanda gick utan problem, liksom ombordstigningen på planet till LAX. Men här började problemen… Efter att suttit ombord på planet i flera timmar fick vi slutligen beskedet att flyget var inställt på grund av datorproblem.

Efter flera olika köanden blev jag ombokad (men nedgraderad till SAS Plus) till ett SAS-flyg via Chicago, vilket skulle göra att jag ankom LAX vid midnatt istället för kl. 13:00. Hotellet i Santa Barbara (icke avbokningsbart) var nu bara att glömma, så jag bokade istället rum på Sheraton LAX.

Väl vid gaten till Chicago blev jag informerad att planet var försenat med trettio minuter. Dessa trettio minuter blev ytterligare trettio och ytterligare trettio… Till slut, efter flera timmars ytterligare väntan, kom beskedet att även detta flyg var inställt. Nu insåg jag att även mitt nya hotellrum skulle brinna inne, men en vänlig tjej på hotels.com lyckades avboka detta rum.

Hyfsat snabbt och enkelt bokade SAS in mig på Clarion Hotel på Arlanda och gav mig en matcheck på SEK 200.

Vid midnatt fick jag ett mail att jag blivit ombokad att nästa morgon kl. 06:30 flyga ekonomiklass med Air France via Paris till Los Angeles. Efter en evighetslång säkerhetskontroll och flera språngmarscher lyckades jag till slut hinna med flyget och landade till slut i LAX mer än ett dygn efter utsatt tid.

Vad ska jag då begära i ersättning? Utöver att nedgraderas från Business till Ekonomi, innebar de två inställda flygen att jag kom fram till Los Angeles mer än 24 timmar senare än planerat. Detta innebar i sin tur missade affärsmöten, en hotellnatt vilken inte gick att avboka (SEK1653), outnyttjad hyrbilskostnad för ett dygn (motsvarande SEK 933) mm.

Vid den första ombokningen gavs jag ett Compensation Certificate på EUR 500 på grund av att jag nedgraderades från Business Class till Ekonomi Plus (detta certifikat är inte utnyttjat). För nedgradering till Ekonomiklass vid andra ombokningen erbjöds jag inte någon kompensation.

Tacksam för råd och tips från en nybörjare på reklamationer. Hoppas att inlägget hamnat på rätt plats.

Rekommenderar att du läser början av Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor och sedan hoppar till slutet och läser några av de sista sidorna så bör du få tips på hur allt ska hanteras.

I grund och botten bör du ha ersättning för förseningen samt för nedgraderingen. Allt annat är enklast att ta på reseförsäkring även om du har vissa möjligheter att ställa SAS till svars för det också.

Fråga om ersättning i detta fall (SAS och/eller Amex Elite):

Scenario:

1. Avbruten landning på CDG pga kraftig vind, planet går till Bryssel.
2. Lång väntan i Bryssel, därefter besked om buss till Paris.
3. Bussen försenas, beräknad ankomst Paris ca kl. 3-4 på natten
4. Vi ger upp och tar in på hotell i Brussel
5. Tar snabbtåget på morgonen.

Nu undrar jag vad man kan få för ersättning av SAS resp. Amex (allt betalt med Amex Elite)
1. Vanlig förseningsersättning (SAS)
2. Hotellet i Brussel (normalpris)
3. Utebliven natt på ett av de dyraste hotellen i Paris (10-årig bröllopsdag)
4. Ersättning för snabbtåget till Paris

Tacksam om någon kan ge lite vägledning.

Fråga om ersättning i detta fall (SAS och/eller Amex Elite):

Scenario:

1. Avbruten landning på CDG pga kraftig vind, planet går till Bryssel.
2. Lång väntan i Bryssel, därefter besked om buss till Paris.
3. Bussen försenas, beräknad ankomst Paris ca kl. 3-4 på natten
4. Vi ger upp och tar in på hotell i Brussel
5. Tar snabbtåget på morgonen.

Nu undrar jag vad man kan få för ersättning av SAS resp. Amex (allt betalt med Amex Elite)
1. Vanlig förseningsersättning (SAS)
2. Hotellet i Brussel (normalpris)
3. Utebliven natt på ett av de dyraste hotellen i Paris (10-årig bröllopsdag)
4. Ersättning för snabbtåget till Paris

Tacksam om någon kan ge lite vägledning.
Väder är väl tyvärr ofta svårt att ha som skäl när man söker ersättning från flygbolaget.
Om Amex inte tycker att ni blev erbjudna transport så kanske där finns något att hämta.
Den missade natten blir nog svår att få något för.

Prata ned AmEx. Det är enda stället du möjligen kan få något från. Dock är risken stor att du inte får någonting ifall rubiner clearade det hela med den i förväg.

EU 261/2004 ger inget i detta fall då det är väder relaterat.
Jag skulle titta på vid Amex och hemförsäkring ger i detta fall där de möjligtvis finns något att hämta.

Toppen