Senaste nytt

Ersättning från SAS vid kraftigt försenat resemål

Har väntat 4,5v nu och ringde SAS idag för att försöka skynda på, verkar meningslöst...
Vet att det finns något dok. som förtydligar vad som gäller kring europaparlamentet texten och inställda flyg vid extra ordinära omständigheter, ex. flygsäkerhet som påverkas av tekniskt fel...

Om någon här har denna, kan ni skicka den till mig som priv meddelande?

Tack på förhand

Innan SAS svarar är det tyvärr inte så mycket du kan göra. Om du googlar "EU 261/2004" så hittar du all info du behöver i de första länkarna. Jag misstänker att ordinarie personal börjar komma tillbaka från semestern nu/snart och jobba igenom backloggen.

Har nu efter ca. 7 veckor fått en första respons av sas där de erbjuder 250eur kontant per resenär eller 500eur i voucher plus skälig ersättning för utlägg gjorda i samband med försenat bagage.

Jag har replikerat med begäran om 500eur kontant per resenär och ersättning för de kläder vi handlade när bagage var borta.

Har du Diners Club Eurobonus och Mastercard Eurobonus också? I så fall får ni 500 kr per person från respektive kort, och ni behöver inte ha betalat skatterna med något av dessa korten om du läser under punkt 1 på sidan 3 http://www.saseurobonusmastercard.se/Global/SAS SE/Dokument/ForsakringsVillkorSASEBMC.pdf respektive http://www.dinersclub.se/Global/_Swedish/PDF/Försäkringsvillkor.pdf Totalt alltså 2000 kr per kort vilket blir 4000 kr om du har båda korten. Totalt kan ni alltså "tjäna" 10 000 kr på förseningen om man utnyttjar allt rätt (förutom ersättningen från SAS).

Efter en timme i luften på vår resa mellan CPH och ORD meddelade piloten att vi fick vänta tillbaka då autopiloten inte fungerade trots omstartsförsök.
Vi blev skeppade till närmsta hotell och ombokade via ARN dagen efter. Jag har claimat SAS enligt EU261/2004 men det du skriver om att man kan claima till SAS MC och Diners också, är det verkligen så? Kan inte tolka annat ur texten än att resan måste vara betalt med minst 75% på respektive kort? Resan betalades med SAS AMEX.

Efter en timme i luften på vår resa mellan CPH och ORD meddelade piloten att vi fick vänta tillbaka då autopiloten inte fungerade trots omstartsförsök.
Vi blev skeppade till närmsta hotell och ombokade via ARN dagen efter. Jag har claimat SAS enligt EU261/2004 men det du skriver om att man kan claima till SAS MC och Diners också, är det verkligen så? Kan inte tolka annat ur texten än att resan måste vara betalt med minst 75% på respektive kort? Resan betalades med SAS AMEX.

Vi fick 2x600€ i ersättning utan diskussion.

Hade en kollega som flög SAS från IAD till CPH för någon månad sedan och fick vända i luften då de inte fick clearence över atlanten när en av datorerna ombord strulade. De fick återvända till IAD och han kom med planet dagen efter. Jag informerade honom om EU261/2004 reglerna och att han borde kontakta SAS. Han blev väldigt glad för de 20 000 EB-poäng som de erbjöd för kompensation och tog det. Som jag ser det så hade han nog ett solklart fall för att få 600€ iom den kompensation de erbjöd.. :)

Om det hade varit en bonusresa hade ni kunnat få ersättning från MC och Diners också.

• Gilla
Reactions: Gus
EU261/2004 och ev ersättning från kreditkortsförsäkringar är två helt separata saker så det ska inte vara några problem claima från båda. Däremot så får du välja om du vill att SAS ska betala tex hotell eller om du ska ta det via försäkringsbolaget.

Det var en bonusresa, det var bara skatterna som betalades med AMEX-kortet. Då är det kanske värt att försöka med Diners och MC också. :)
Trygg Hansa som har denna försäkring för både MC och Diners menar på att då vi var i luften och vände så var resan redan påbörjad och då gäller inte ersättning vid försenad avgång... Jag kan tycka att det borde gälla vid försenad ankomst.

Toppen