Under mina år som Diamantmedlem (och innan denna nivå fanns Guld) har jag varit tillräckligt nöjd med SAS för att inte orka bråka om ersättningar vid förseningar eller borttappade väskor. Därför ställer jag frågan till forumet vad jag bör begära för ersättning från min senaste resa.
Söndagen den 9 oktober var jag inbokad att flyga från Köpenhamn till Los Angeles via Arlanda: 07:20 CPH-ARN (SAS Plus) samt 09:55 ARN-LAX (Business).
Flyget från Köpenhamn till Arlanda gick utan problem, liksom ombordstigningen på planet till LAX. Men här började problemen… Efter att suttit ombord på planet i flera timmar fick vi slutligen beskedet att flyget var inställt på grund av datorproblem.
Efter flera olika köanden blev jag ombokad (men nedgraderad till SAS Plus) till ett SAS-flyg via Chicago, vilket skulle göra att jag ankom LAX vid midnatt istället för kl. 13:00. Hotellet i Santa Barbara (icke avbokningsbart) var nu bara att glömma, så jag bokade istället rum på Sheraton LAX.
Väl vid gaten till Chicago blev jag informerad att planet var försenat med trettio minuter. Dessa trettio minuter blev ytterligare trettio och ytterligare trettio… Till slut, efter flera timmars ytterligare väntan, kom beskedet att även detta flyg var inställt. Nu insåg jag att även mitt nya hotellrum skulle brinna inne, men en vänlig tjej på hotels.com lyckades avboka detta rum.
Hyfsat snabbt och enkelt bokade SAS in mig på Clarion Hotel på Arlanda och gav mig en matcheck på SEK 200.
Vid midnatt fick jag ett mail att jag blivit ombokad att nästa morgon kl. 06:30 flyga ekonomiklass med Air France via Paris till Los Angeles. Efter en evighetslång säkerhetskontroll och flera språngmarscher lyckades jag till slut hinna med flyget och landade till slut i LAX mer än ett dygn efter utsatt tid.
Vad ska jag då begära i ersättning? Utöver att nedgraderas från Business till Ekonomi, innebar de två inställda flygen att jag kom fram till Los Angeles mer än 24 timmar senare än planerat. Detta innebar i sin tur missade affärsmöten, en hotellnatt vilken inte gick att avboka (SEK1653), outnyttjad hyrbilskostnad för ett dygn (motsvarande SEK 933) mm.
Vid den första ombokningen gavs jag ett Compensation Certificate på EUR 500 på grund av att jag nedgraderades från Business Class till Ekonomi Plus (detta certifikat är inte utnyttjat). För nedgradering till Ekonomiklass vid andra ombokningen erbjöds jag inte någon kompensation.
Tacksam för råd och tips från en nybörjare på reklamationer. Hoppas att inlägget hamnat på rätt plats.