Senaste nytt

Erfarenheter som nybörjare med Senator

I samtalet uppgav jag mitt ärende och passade även på att fråga om hon såg någon annan resa på hemvägen, med flygtider som passade mig bättre. Hon såg en avgång LH, som hon kunde boka som waitlist. Jag frågade vad det innebar och när jag får besked. ”I am able to get a confirmation on this during this call sir. Would you like me to proceed?”

Det ville jag och 5 minuter senare hade hon fått bekräftelse att jag fick biljetterna, dvs confirmed, inte waitlist.

Hon var alltså tvungen att lägga dom som waitlist. Ringa ett samtal för att få en bedömning, alternativt sitta och vänta på att systemet skulle processa den (jag vet inte vad hon gjorde dessa 5 minuter).
När jag jobbade på LH (20 år sedan) så kunde man lägga in på väntelista och sedan direkt sända en automatisk förfrågan till en robot om väntelistan kunde bli bekräftad. Man fick inte tillgång till fler platser på det sättet, men väntelistekollen gjordes meddetsamma istället för senare. Det fungerade för mig för att få igenom väntelisteplatser då och då.

Blir inte klok på om det är gratis för Senator att välja säte eller inte. Bokade Economy Light med Swiss CPH-LIS och försöker välja i efterhand. Först står det "från 0 DKK", men när jag väljer stol står det sen 101 DKK osv. Oklart.

Blir inte klok på om det är gratis för Senator att välja säte eller inte. Bokade Economy Light med Swiss CPH-LIS och försöker välja i efterhand. Först står det "från 0 DKK", men när jag väljer stol står det sen 101 DKK osv. Oklart.
I Economy Light kostar det att välja säte, även som Senator.

I Economy Classic är det gratis all välja "vanliga" säten för alla, och det är gratis att välja vilken säte som helst (inkl. säten vid nödutgången) som Senator.

I Economy Light kostar det att välja säte, även som Senator.

I Economy Classic är det gratis all välja "vanliga" säten för alla, och det är gratis att välja vilken säte som helst (inkl. säten vid nödutgången) som Senator.
Viktigt att påpeka är väl att det är gratis i long haul (eco light).

“Benefits for Miles & More status customers​

HON Circle Members and Senators have the option of reserving their preferred seats free of charge for themselves and those travelling with them on the same booking number on flights with SWISS, Edelweiss, Austrian, Brussels Airlines and Lufthansa. This benefit is subject to availability and does not apply to Economy Light fare bookings on short-haul flights. With the Economy Light fare, the option of selecting passenger seats free of charge is only available on short-haul routes to HON Circle Members during online check-in.”

Last edited:
Texten stämmer iinte. De har inte lyckats programmera in att det bara är gratis på vissa biljettyper så det tyckte det var bättre att det står att det är gratis även när det inte är det. Störde mig sjukt mycket som nybörjare. Men bara att inse, de är inte speciellt noga med sådant.

När jag jobbade på LH (20 år sedan) så kunde man lägga in på väntelista och sedan direkt sända en automatisk förfrågan till en robot om väntelistan kunde bli bekräftad. Man fick inte tillgång till fler platser på det sättet, men väntelistekollen gjordes meddetsamma istället för senare. Det fungerade för mig för att få igenom väntelisteplatser då och då.
Det fungerar så även idag. Businessclass brukar alltid gå igenom på waitlist.

SWISS har släppt många award platser till sina destinationer i first 360 dagar fram i tiden. Har själv bokat till Tokyo mars 2026.

Har du sett om det även släppts F-awardplatser till resor de närmaste dagarna eller veckorna?

Hur gör du för att hitta tillgänglighet? Bara ringer kundtjänst och frågar?

Det är bara med giltigt senator eller HON kort du kan boka.
Ring Swiss senator kundtjänst +41 848 856 000 då dessa awards INTE publiceras online. Om Du har expertflyer kan du bilda dig uppfattning där det finns minst 4 F lediga att sannolikheten hög för minst en F award.

Det är bara med giltigt senator eller HON kort du kan boka.
Ring Swiss senator kundtjänst +41 848 856 000 då dessa awards INTE publiceras online. Om Du har expertflyer kan du bilda dig uppfattning där det finns minst 4 F lediga att sannolikheten hög för minst en F award.

Ja, jag är senator tack vare statusmatchningen och har redan lyckats boka några swiss F-awards men var nyfiken på om du hade något extra tips som jag inte kände till. Börjar bli lite trött på allt ringande…

Toppen