Senaste nytt

Erfarenheter som nybörjare med Senator

Det vore verkligen intressant att veta hur det fungerar för de borde ju rimligen ha samma system och att då behöva ringa 9 samtal för att få tag på en agent som kan se det är ju obegripligt. Skulle point of sale kunna påverka? Testa att ringa UK senator linjen nästa gång?
Precis! Point of sales kan spela roll. Två agenter jag pratade satt på Filippinerna och en i Italien. Den sistnämnda förstås i UK. De andra frågade jag inte, men de lät inte som tyskar.
 
Last edited:
Det vore verkligen intressant att veta hur det fungerar för de borde ju rimligen ha samma system och att då behöva ringa 9 samtal för att få tag på en agent som kan se det är ju obegripligt. Skulle point of sale kunna påverka? Testa att ringa UK senator linjen nästa gång?

Det är samma problem som i alla kundtjänster som inte är baserade på samma plats. De får tillgång till olika info, arbetar på olika sätt, får betalt på olika villkor.

Har du en stor centraliserad kundtjänst så blir informationsflödet mycket bättre, du har kontroll över hur agenterna beter sig osv. Men det är dyrt.

Men det är åtminstone inte SAS där folk jobbade hemifrån och helt verkade strunta i allt vad interninfo heter och kör sitt eget race. Vet inte i hur stor utsträckning det görs fortfarande.
 
Har nyligen flugit long haul business som SEN mellan MUC-ICN och BOM-FRA. Båda på 117-ticket. Recognition på båda flighterna. Pursern går fram och presenterar sig, tilltalar mig med namn och säger att han står till tjänst om jag önskar något. Det där skulle SAS också kunna göra som en fin gest på sina long haul flighter. Men de brukar skylla på att för många Diamonds flyger och det skulle ta för lång tid.
Min erfarenhet är att crew presenterar sig för alla business passagerarna på LH longhaul så jag är inte säker på att det beror på status, men med det sagt borde även SAS kunna göra så
 
Min erfarenhet är att crew presenterar sig för alla business passagerarna på LH longhaul så jag är inte säker på att det beror på status, men med det sagt borde även SAS kunna göra så
Det stämmer att ordinarie LH cabin crew går fram till alla, vilket jag även har erfarit tidigare. Men för att förtydliga så kom här Pursern fram och hade en längre konversation med oss, liknade som jag har upplevt tidigare när jag har flugit Lufthansa First Class. Jag såg att pursern gick fram till ytterligare en annan i Business kabinen. Därav min slutsats att de hade göra med att jag och mina sambo hade Senator status.
 
Det stämmer att ordinarie LH cabin crew går fram till alla, vilket jag även har erfarit tidigare. Men för att förtydliga så kom här Pursern fram och hade en längre konversation med oss, liknade som jag har upplevt tidigare när jag har flugit Lufthansa First Class. Jag såg att pursern gick fram till ytterligare en annan i Business kabinen. Därav min slutsats att de hade göra med att jag och mina sambo hade Senator status.
Jag hade samma ner till Dubai förra veckan. Pursern kommer förbi specifikt och hälsar på senatorer.
 
Vill dela med mig erfarenhet av att boka en First T/R till HND som Senator.

Det började med att jag hittade award på M&M webben till HND från FRA den 25/12 och 29/12 (ingenting från CPH). Var även möjligt att boka från HAM och BER. Försöker boka enkel resa för två pax men får fel hela tiden fel i det sista steget innan kortbetalning. När jag försöker boka en person funkar flödet bra till sista steget. Provar naturligtvis med olika browsers och har koll på att jag inte kör någon VPN som kan stöka till det.

Dag1:
Samtal 1: Ringer kundtjänst. Kvinnan jag pratar med är vänlig och kräver det långa Senator numret, namn och olika random kodsiffror från min särskilda kod hos Miles&More. Hon ser ingen tillgänglighet alls mellan FRA-HND eller HAM-FRA-HND på de datum jag ser tillgängligheten på M&M sidan. Hon söker på hela december och november och hittar ingenting. Inte ens business platser. HUACA.

Samtal 2: ringer kundtjänst igen. Får ännu en gång uppge alla siffror. Kvinnan jag pratar med ser heller ingen tillgänglighet. Jag upprepar att jag ser tillgängliga platser på webben. Hon kan inte förklara varför det är så. Dubbelkollar flygplatskoder. Ber henne skriva FRA-TYO eller FRA-HND. Hon ser ingenting, inte en enda plats i bokningsklass O. Ber henne att dubbelkolla med sin supervisor. Väntar i par minuter. Agenten säger att det inte finns några award platser.

Dag 2:
Samtal 3: ringer kundtjänst och uppger alla siffror igen, namn och koder. Förklarar att jag ser tillgänglighet på webben. Agenten ser inget alls, men säger att mellan FRA-HND den 25/12 är det möjligt att lägga en F award bokning som Waitlist då jag är Senator. Jag säger nej tack. Jag vill ha en riktig bokning. Jag ser ju platserna på webben. Lägger på luren.

Efter samtalet går jag in på M&M webben igen och plötsligt lyckas jag boka 2 personer mellan FRA-HND enkel resa, men jag får ingen companion rabatt. Istället för 166500 Miles drar system 222000 Miles.

Samtal 4: kommer fram till samma agent som samtal 3 och agenten känner igen mig. Hon är förvånad att jag lyckades boka något hon för 20 min sedan påstod var omöjligt. Talar om för henne att systemet har dragit för många Miles. Hon kollar upp min PNR och bekräftar att fel antal Miles har dragits och att ingen Companion rabatt har tillämpats. Hon sätter mig på vänt och återkommer efter par minuter och säger att hon behöver prata med någon hos Miles&More back-office och att hon ska ringa tillbaka inom 30 min. Jag får naturligtvis inget samtal inom 30 min.

Samtal 5: Efter två timmar återkommer den kvinnliga agenten och säger att lösningen är att avboka och boka på nytt. Men då säger jag att det inte finns några garantier att F platserna går tillbaka till inventory. Ber henne undersöka om Supervisor eller någon annan på Back-office kan helt enkelt dra om Miles från min konto, dvs sätta tillbaka 222k och dra 165,5k. Hon sätter mig på vänt. Återkommer efter par minuter och säger att det inte är möjligt. Plötsligt framstår SAS kundtjänst som rena drömmen. LH agenten säger att hon kan boka en F resa men bara som är Waitlist. Ber agenten att på nytt söka F resor mellan FRA-HND under hela december - hon hittar såklart inget. Hon säger istället att det enda som går är Waitlist. Jag säger att jag även ser F award platser HND-FRA den 12/1 2026. Hon hittar ingenting alls. Bara business platser. Börjar bli riktigt trött på allt och ber agenten att avboka min PNR FRA-HND då det ännu inte har gått 24 timmar så att jag kan få tillbaka alla avgifter utan straffavgift på 50 EUR per person. Agenten avbokar resan. Ber henne kika på om hon ser någon ny tillgänglighet den 25/12. Hon konstaterar kallt ”Sir, there is no first class availability”. Agenten säger att jag inom kort bör få ett mail att min resa har avbokats och att mina 222000 miles samt pengarna ska återbetalas inom 24 timmar. Ber henne att boka den där Waitlist bokningen mellan FRA-HND den 25/12. Det kostar tydligen inget att lägga en sådan bokning. Frågar henne när man kan få besked när Waitlist omvandlas till riktiga platser. Då svarar hon att ett särskilt Miles&More team avgör och hon vet inte när det kan ske. Efter en liten stund kan jag se ny PNR på min Miles&More profil där bokningen står som Waitlisted.

Dag 3:
Har nu väntat i ca 12 timmar. PNR som agenten under Samtal 5 avbokade syns forfarande på min profil och när jag försöker titta på bokningen får jag ett meddelande om att bokningen inte finns längre. Något mail som bekräftar att bokningen är cancelled har jag dock inte fått. Skatterna som drogs dagen innan på 4079,38 kr x 2 är heller inte återbetalda. Likaså är mina 222000 Miles heller inte återförda. Anar att något inte står rätt till.

Samtal 6: ringer kundtjänst, får uppge alla nummer, koder, suck! Berättar för den manliga agenten att jag inte har fått något mail som bekräftar att min PNR är cancellerad och heller inte fått åter varken mina poäng eller skatter. Agenten svarar att det kan ta upp till tre dagar att få återbetalning. Då säger jag att förra agenten sa att en återbetalning sker inom 24 timmar. Då svarar den manliga agenten att vanligtvis är det så men ibland tar det 3 dagar. Alltså ny information! Han säger dock att han ska försöka skicka ett nytt mail som bekräftar att bokningen är cancellerad. Efter knappt en minut får jag ett mail som bekräftar att min bokning är cancellerad. WoW, ett litet framsteg!

Det har nu gått mer än 24 timmar nu. Varken pengar eller poäng är återbetalda.

Dag 4:
Samtal 7: ringer till Lufthansa First Class Support. Vänlig manlig agent svarar och bekräftar att min PNR som innehöll F resan FRA-HND är avbokad. Säger till honom att jag har väntat i mer än 24 timmar och att jag inte har fått varken pengar eller mina Miles återbetalda. Då svarar han att jag behöver prata med Senator Support. Det är inget som First Class Support hanterar, trots att det var en F bokning.

Samtal 8: Ringer jag LH kundtjänst igen. Samma sak igen med det långa Senator numret och alla koder. Suck! Ber den kvinnliga agenten att kika på min cancellerade PNR. Hon säger att bokningen är cancellerad men att Ticket fortfarande står som ACTIVE. Vad i hela friden?? Hon sätter även Ticket till status CANCELLED. Jag får omedelbart åter mina 222000 Miles på kontot. Bingo! Kvinnan säger att pengarna bör vara återbetalda inom 24 timmar. Passar på och frågar om hon ser F award den 25/12 eller 29/12 som jag ser på webben. Hon ser inga tillgängliga platser. Hon tittar även på HND-FRA. Hon ser ingenting där heller.

Dag 5:
Pengarna från min cancellerade bokning har återbetalats. Skönt att det fungerade till slut, men konstaterar att jag nu är på ruta noll som för fem dagar sedan. Ingen F bokning. Jag ser forfarande F platser på M&M webben mellan FRA-HND den 25/12 och den 29/12. Även hemresan 12/1 HND-FRA syns. Försöker boka två personer men får hela tiden fel i sista steget innan betalning. Provar att söka random på andra närliggande datum och även där får jag fel. Däremot så fungerar business fint att boka med companion rabatt. Mycket märkligt. Det som återstår är en bokning över telefon.

Samtal 9: ringer LH kundtjänst, upper alla uppgifter igen. Pratar med en trevlig manlig agent från UK. Han ser och bekräftar de platser jag ser på M&M webben, dvs FRA-HND 25/12 och även HND-FRA den 12/1. Jag frågar om han även ser utresan från HAM. Yes, it’s possible to add HAM-FRA. WOW! Han verkar se det jag ser på M&M webben! Jag chansade och frågade om han även kunde se tillgänglighet CPH-FRA den 25/12, vilket jag inte kunde se på M&M webben. Yes, there is availability. Agenten tillägger: ”Would you prefer to start in CPH?” yes, please, svarar jag. Han lägger även F award på hemresan hela vägen HND-FRA-CPH den 12/1. Naturligtvis tillämpas companion rabatten.

Trist historia men kul du fick till biljetterna till slut! Jag har ett litet inspel angående waitlist på LH.

Jag skulle nyligen en businessresa med M&M mellan ARN-JFK (som
Senator). Tillgängligheten fanns med Swiss båda vägarna, tiderna var inte optimala för vidare anslutningsflyg men det skulle få duga. Problemet var att companion-priset inte drogs online, så jag valde att ringa in.

I samtalet uppgav jag mitt ärende och passade även på att fråga om hon såg någon annan resa på hemvägen, med flygtider som passade mig bättre. Hon såg en avgång LH, som hon kunde boka som waitlist. Jag frågade vad det innebar och när jag får besked. ”I am able to get a confirmation on this during this call sir. Would you like me to proceed?”

Det ville jag och 5 minuter senare hade hon fått bekräftelse att jag fick biljetterna, dvs confirmed, inte waitlist.

Hon var alltså tvungen att lägga dom som waitlist. Ringa ett samtal för att få en bedömning, alternativt sitta och vänta på att systemet skulle processa den (jag vet inte vad hon gjorde dessa 5 minuter).

Min upplevelse var såklart att det var mer kundvänligt än SAS, vilket självklart inte var fallet för dig.
 
Vad bra att det löste sig from Waitlist till en Confirmed biljett. Bra att veta till en annan gång. Jag hade troligen otur med diverse agenter men hamnade till slut hos en som kunde boka allt jag önskade.

Misstänker att allt strul jag får haft kan delvis vara kopplat till ändringar som M&M gjorde eller forfarande gör.
 
Vad bra att det löste sig from Waitlist till en Confirmed biljett. Bra att veta till en annan gång. Jag hade troligen otur med diverse agenter men hamnade till slut hos en som kunde boka allt jag önskade.

Misstänker att allt strul jag får haft kan delvis vara kopplat till ändringar som M&M gjorde eller forfarande gör.

Det hade varit intressant om du valt att sätta dina F flighter i waitlist under samtalet, för att se om det gick igenom. Om man får svar under samtalet är det ju ingen risk med det tänker jag.
 
Det hade varit intressant om du valt att sätta dina F flighter i waitlist under samtalet, för att se om det gick igenom. Om man får svar under samtalet är det ju ingen risk med det tänker jag.
Grattis till din ändring. Är resan inom snar framtid?
Jag fick till en PNR i F under ”Samtal 5” som blev Waitlisted. Frågade om de kunde göra om min bokning som Confirmed. Kundtjänst medarbetaren satte mig på vänt och pratade med någon. När hon kom tillbaka så sa hon att det är ett team hos M&M som hanterar ändringar från Waitlist till Confirmed. Eftersom min bokning låg 11 månader framåt kunde de inte bekräfta direkt utan bad mig att vänta. Jag var välkommen att höra av mig igen om någon månad.

Det roliga i sammanhanget är att jag någon dag senare fick till en riktigt bokning med hjälp av kundtjänstmedarbetaren i UK. Min PNR som var Waitlisted låg kvar. Jag ringde in först efter någon vecka och bad M&M kundtjänsten att ta bort den.
 
Last edited:
Grattis till din ändring. Är resan inom snar framtid?
Jag fick till en PNR i F under ”Samtal 5” som blev Waitlisted. Frågade om de kunde göra om min bokning som Confirmed. Kundtjänst medarbetaren satte mig på vänt och pratade med någon. När hon kom tillbaka så sa hon att det är ett team hos M&M som hanterar ändringar från Waitlist till Confirmed. Eftersom min bokning låg 11 månader framåt kunde de inte bekräfta direkt utan bad mig att vänta. Jag var välkommen att höra av mig igen om någon månad.

Det roliga i sammanhanget är att jag någon dag senare fick till en riktigt bokning med hjälp av kundtjänstmedarbetaren i UK. Min PNR som var Waitlisted låg kvar. Jag ringde in först efter någon vecka och bad M&M kundtjänsten att ta bort den.

Min resa var 3 månader fram i tiden, att den endast är i business påverkar säkert också.
 
Toppen