Senaste nytt

Erfarenheter som nybörjare med Senator

Flyg 1 av 6 idag (Austrian på sträckan ARN-VIE) och märkte inte ett smack av Senator. Ingen seatblock trots många lediga platser och 2 pers i business.

Nu flyg 2 av 6. VIE-MUC.

GOT-FRA (första legget av två mot HAM):

Economy light, men ”uppgraderad” till fönsterplats vid nödutgång. Fast track och lounge utan problem. Fick också erbjudande att utan kostnad få checka in väskan om jag hade velat.
Jo iof har vi ju haft Lounge tack vare Senator både på Arlanda, Wien och München. Gällande bagage verkar det ju vara standard sms senaste månaden med Lufthansa som har fulla flyg och lite bagageplats. :)

Kort edit GOT-FRA i Economy Light:
* Fönsterplats nödutgång med blockat mittsäte
* Efter vattenflaskeutdelning kom Purser från business och undrade om jag önskade lite kaffe, sekt och choklad :)
* Trevligt bemötande i Panorama. Lugnt och skönt.
Lufthansa-SAS 1-0 hittills.

OT: Tror min första flight överhuvudtaget i light (alltså utan incheckat bagage).

Last edited:
Har denna lördag genomfört mitt andra ”Senator run” och har därmed fullföljt det (lätta) kravet för att få behålla *G till februari 2026. Grattis till herr och fru Dino_81 således!

Utresa med Austrian där säteslotteriet placerade mig på rad 23 - A resp. F och ej någon seatblock på de nästintill fullsatt flygen. Mellan Wien och dagens destination Aten uppmärksammades jag av purser och fick (gratis) kaffe halvvägs in i flygningen. Jag tycker att det är en trevlig gest.

Hemresan var med Swiss via Zürich och på första benet kom kabinpersonal förbi precis efter boarding complete och hälsade välkommen ombord samt levererade en kyld flaska vatten. Flyget var nästintill fullsatt men sätet bredvid mig var tomt. Min tilldelade plats vid online check in var 4D men jag bytte till 6A efter det att jag hade landat på Atens flygplats strax efter lunch. Det visade sig vara ett bra beslut då business class hade utökats med en rad och passagerare som satt på rad 4 hade fått nya platser med anledning av det.

Kvällsflighten hem från Zürich bjöd på seat block men oklart om det var pga statusen eller det faktum att det inte var fullsatt i övrigt.

Recognition verkar komma sporadiskt och det stämmer med övrigas iakttagelser. Likaså seat block. Däremot har jag placerats på ”bra” säten (fönster resp. gång) trots biljetter bokade i Economy Light. Flertalet gånger har jag dessutom placerats i främre delen av kabinen vilket iaf på Lufthansa och Swiss innebär lite bättre benutrymme, preferred seats eller vad de kallas om man som resenär vill förboka.

Det känns bra att få behålla Star Alliance Gold ett tag och ”prislappen” blev under 4000:- vilket är en försvarbar kostnad även om det såklart hade varit roligare att kunna få två fria år med Thai. Men det var det ju ingen som visste när Lufthansa körde igång som matchning i somras.

Ps. Det var några år sedan jag besökte Aegeans lounge i Aten, men gud vilket bra utbud av framförallt mat och desserter!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Har nu kommit upp i 10 intra-europa-flygningar i Economyg med LH-gruppen som Senator. Känslan är att just seat-block är mer sannolikt som EBG på SAS än Senator på LHG. Många faktorer att ta hänsyn till såklart, men av mina 10 flyg i Econym har jag bara haft 3 lediga mittsäten, vissa flighter med sätesgranne har varit ganska fulla, liknande flighter som jag oftast känner att jag får seatblock hos SAS.

Blev klar med mina sex resor. Blev en resa tur och retur till Bryssel med mellanlandningar i båda riktningarna samt en till Berlin via Munchen i fredags. En recognition på LH mellan Frankfurt och Bryssel. Kommer inte riktigt ihåg hur det var med blockade säten på de första flighterna men tror nog det kan ha varit det. Till och från Berlin var det inte blockat.

Inga problem med lounger någon stans. Fast Track funkade bra för mig, men till Berlin hade jag med mig sonen på samma bokning och han fick ingen fast track på sina boarding kort. På Arlanda släppte de in honom i alla fall men i Berlin pekade en sur tant på en skylt där det stod "inga medföljare" och sa sedan att hon inte pratade engelska så det var bara att ställa sig i den vanliga kön.

Blev klar med mina sex resor. Blev en resa tur och retur till Bryssel med mellanlandningar i båda riktningarna samt en till Berlin via Munchen i fredags. En recognition på LH mellan Frankfurt och Bryssel. Kommer inte riktigt ihåg hur det var med blockade säten på de första flighterna men tror nog det kan ha varit det. Till och från Berlin var det inte blockat.

Inga problem med lounger någon stans. Fast Track funkade bra för mig, men till Berlin hade jag med mig sonen på samma bokning och han fick ingen fast track på sina boarding kort. På Arlanda släppte de in honom i alla fall men i Berlin pekade en sur tant på en skylt där det stod "inga medföljare" och sa sedan att hon inte pratade engelska så det var bara att ställa sig i den vanliga kön.

Det är inga gäster i fast track så de var snälla på Arlanda.

Toppen