Senaste nytt

Erfarenheter av Berlin Brandenburg Airport

Priority funkar på Mövenpicks ställe på Brandenburg. 23 euro per person för dig och gäst om du har det på ditt kort. Tycker det funkade klockrent när jag besökte stället för nån vecka sedan. Stort urval och kosingen räckte långt :)
Testade detta igår. Fick blankt nej. Först en skylt "priority pass members welcome", sen när jag sträckte fram kortet så frågade hon om det var via Amex Platinum, jag sa ja men då blev det blankt nej. Man får inte nyttja detta om kortet kommer via Amex medlemskap... Har ställt frågan till Priority pass och Amex som meddelar att de ska undersöka saken... Blev lite besviken på flygplatsen överlag dessvärre... Fin och fräsch men kändes "själ-lös", trevligare på Tegel även om den var extremt nedgången. Lufthansa loungen var inte mycket att ha annat än att den också var fräsch. Dåligt utbud på mat och dryck. Hittade inte Senatordelen, var det där spriten fanns? Har besökt många Lufthansalounger genom åren och då får man ju gå åt höger alternativt vänster om det är Business eller Senator. Tog en timme in med tåget, hade inte lust att betala 70Euro för en Uber. Fast track för SAS fungerade inte heller trots diamant. Vakten var dock snäll och släppte igenom oss.
 

Kris

Medlem
Testade detta igår. Fick blankt nej. Först en skylt "priority pass members welcome", sen när jag sträckte fram kortet så frågade hon om det var via Amex Platinum, jag sa ja men då blev det blankt nej. Man får inte nyttja detta om kortet kommer via Amex medlemskap... Har ställt frågan till Priority pass och Amex som meddelar att de ska undersöka saken... Blev lite besviken på flygplatsen överlag dessvärre... Fin och fräsch men kändes "själ-lös", trevligare på Tegel även om den var extremt nedgången. Lufthansa loungen var inte mycket att ha annat än att den också var fräsch. Dåligt utbud på mat och dryck. Hittade inte Senatordelen, var det där spriten fanns? Har besökt många Lufthansalounger genom åren och då får man ju gå åt höger alternativt vänster om det är Business eller Senator. Tog en timme in med tåget, hade inte lust att betala 70Euro för en Uber. Fast track för SAS fungerade inte heller trots diamant. Vakten var dock snäll och släppte igenom oss.
Välkommen till framtiden och BER... Trevligt att ha en bundsförvant med romantisk åsikt om Tegel :)
LH-loungen är inte segregerad ännu. Senator och biz-delen är fortfarande en och samma. Var där ingen sprit i lådan i första rummet efter entrén? Pilsnerpumpen är dock längst inne vid "maten".
 
Testade detta igår. Fick blankt nej. Först en skylt "priority pass members welcome", sen när jag sträckte fram kortet så frågade hon om det var via Amex Platinum, jag sa ja men då blev det blankt nej. Man får inte nyttja detta om kortet kommer via Amex medlemskap... Har ställt frågan till Priority pass och Amex som meddelar att de ska undersöka saken... - - -
Jag ringde PP kundtjänst i måndags, se mitt inlägg om det längre upp. Amex har bara köpt loungetillgång, inte loungealternativ som Mövenpick café är. Det är säkert många som missat och nu får betala för det. Det är väl därför de ställer frågan om Amex nu.
 
Jag ringde PP kundtjänst i måndags, se mitt inlägg om det längre upp. Amex har bara köpt loungetillgång, inte loungealternativ som Mövenpick café är. Det är säkert många som missat och nu får betala för det. Det är väl därför de ställer frågan om Amex nu.
Loungetillgång var? PP fungerar ju inte på någon av loungerna.
 
Välkommen till framtiden och BER... Trevligt att ha en bundsförvant med romantisk åsikt om Tegel :)
LH-loungen är inte segregerad ännu. Senator och biz-delen är fortfarande en och samma. Var där ingen sprit i lådan i första rummet efter entrén? Pilsnerpumpen är dock längst inne vid "maten".
Trodde aldrig jag skulle säga att jag föredrog Tegel framför den nya, har klankat ner på Tegel i ngn tidigare tråd för många år sedan har jag för mig. Spriten fanns inte i rummet direkt efter entrén utan i rummet längst in bort mot där buffén fanns. Utbudet mycket uselt som sagt och loungen var proppfull. Gick inte att få sittplatser på ett bra tag. Det var minst sagt udda att besöka Lufthansa lounge på landside när det var Tegel som gällde... :rolleyes::)
 

Kris

Medlem
Dagens BER:
Precis skickat iväg ett pergament till SAS online-klagomur. Har rest med Lufthansa å Swiss senaste gångerna så hade glömt hur upplyftande det kan vara att resa med SAS från BER... Som nämnts i annan tråd kunde jag inte checka in kidsen online (hela familjen i samma bokning) å fick därmed gå till counter. Redan vid avstigning från tåget i källaren på BER kände jag att pulsen började stiga. Som nämnts ovan (och även egenupplevt I tidigare episoder) var det en enda lång sörja av folk vid SAS incheckning (anlände när incheckning öppnade). Tre luckor bemannade men alla matades av en å samma kö. Suck... Efter ett tag kom den förvirrade tanten i "business checkin" (som hon kallade det) ut och började ändra om på köbanden samtidigt som hon virrade på huvet och subtilt skällde ut folk som inte fattade det. Hur svårt kan det vara att ordna köfållor _innan_ folk samlas?

Som grädde på moset fick jag spendera 10min på att övertyga tanten att EBD/EBG mycket väl får ta med carry on på go light-biljett. Hon ringde två samtal och höll den >50 kön ytterligare på halster innan hon gav vika. Är väl iofs inte BER-specifikt. Men jag börjar få en känsla av att allt jag befattar mig med på BER är jinxat :eek:
 

NyfikenGrau

Medlem
Hade glömt bort den här tråden pga allmänt flygdepp, jag kom äntligen igång i vintras men sedan kom kriget och post-pandemiskt flygplatskaos...

Hur som helst, på tyska flygforum har den där regeln för PP på Mövenpicks diskuterats flitigt och det verkar som att det är (Edit: VAR, möjlighet borttagen slutgiltigt) ett helt öppet lotteri om man kan använda ett PP som man fått via Amex Platinum eller ej - i de flesta fall frågar de tydligen inte alls! Eventuellt har detta numera försämrats/skärpts just för att för många frågat om det, ingen ovanlig erfarenhet på flygforum tyvärr.
 
Last edited:
Hade glömt bort den här tråden pga allmänt flygdepp, jag kom äntligen igång i vintras men sedan kom kriget och post-pandemiskt flygplatskaos...

Hur som helst, på tyska flygforum har den där regeln för PP på Mövenpicks diskuterats flitigt och det verkar som att det är ett helt öppet lotteri om man kan använda ett PP som man fått via Amex Platinum eller ej - i de flesta fall frågar de tydligen inte alls! Så kan ändå vara värt en chansning. Eventuellt har detta numera försämrats/skärpts just för att för många frågat om det, ingen ovanlig erfarenhet på flygforum tyvärr.
Om man använder PP genom Amex riskerar man väl att det debiteras av Amex i efterhand? Är det inte därför de frågar numera?
 
Toppen