Har två händelser som jag upplevde som väldigt otäcka.
- Flög LAX -> CDG med AF i en A380. Satt och sov i ekonomi när jag vaknar av att jag hör piloten säga "we are about to do an emergency landing". Jag tittar på skärmen framför mig och ser att vi är ute över atlanten. Blir otroligt rädd i några sekunder och tänker "nu dör jag", tills piloten pratar vidare och säger att vi skall landa på Shannon Island då en passagerare har fått ett missfall. Konspiratorisk som jag är tänker jag att det knappast går att landa en A380 på någon liten irländsk ö jag knappt har hört talas om, då Schiphol inte kan ta emot A380 för att broarna mellan landningsbanorna och terminalen inte håller. Men men, allt gick bra, vi landade, tankade och drog vidare till CDG.
- Flög GOT - VIE en Embraer något. Det stormade rejält, jag hade fönsterplats. Jag ser hela landningsbanan i mitt fönster tills vi är uppskattningsvis 10min från marken, då vrids planet upp för att studsa fram på landningsbanan, ett hjul i taget ett antal gånger tills vi landar säkert. Säkert löjligt att tycka att det var otäckt, men det tyckte jag!
Tycker generellt att turbulens är obehagligt. Upplever också att jag blir mer flygrädd ju mer jag flyger. Knepigt.